Peräaukon haavauma?
Tai ulkoinen peräpukama, mutta kirvely ja polttelu aikamoista, istuminen ja ylösnouseminen sattuu, koko ajan tuntuu kirvelyä.
En hevillä lääkärille menisi, en edes tiedä mikä osoite olisi oikea, työterv ei varmastikaan ottaisi vastaan ja kynnys valtava mennä tällaisesta lääkärille. Alkanut ihan yht'äkkiä, apua!!?!
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan tiedä kumpi vaiva kyseessä vai onko kumpikin, pieni pallero siinä ehkä on, kun yritin kurkkia, toisaalta ei kai pelkkä pukama aiheuta tällaista poltetta ja arkuutta?!
Miten hankala tuota mainittua proctia on sinne saada laitettua?
Ap
Ärtynyt pukama kyllä kirvelee ja aiheuttaa ihan helvetillisen kivun. Minulla Sheriproct poistaa kirvelyn js kutistaa ja rauhoittaa pukamat parissa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu ihan hyvältä kun lääkäri työntää tähystimen sisään. Etenkin ne viimeiset sentit.
Puhumattakaan siitä kun ne ensin sormin tutkii ja työntää syvälle. Painelevat eturauhasta mikä tekee tosi hyvää. Ei toivoisi koskaan loppuvan
Mistähän johtuu, että minulla eturauhasen tunnustelu ja hieronta sattuu aina tai tuntui vähintäänkin hyvin epämiellyttävältä? Onko se vaan merkki siitä, että olen täyspuhdas hetero?
On tunnustettu sekä lääkärien, ettäintiimisti naisten toimesta. Sormella ja tärinätapeilla. Ei ole vaan minun juttu.
Kesäkurpitsassa oli sellainen kuoren "sauma", mikä raapinut.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisen takia ollaan pois töistä? Infota töihin, että liikkuminen ja kaikki liian tuskaista hanuriongelman takia, meillä kun pitää ilmoittaa pomon lisäksi lähitiimille poissaolostaan. Ja sitten setvimään mistä saisi apuja, se olisi tosiaan kaiketi vain yksityinen jolle varattava aika, naislääkäreitä en edes löytänyt joten sekin ongelma.
Ap
Ei siinä voi olla töissä, kokemusta on.Itse olin pari viikkoa sairaslomalla kun eka kerran tuli haavauma, ei pystynyt olemaan kuin kylkimakuulla.Siinä vaiheessa kun kipu on kova niin sama onko se mies vai naislääkäri kunhan on asiantuntija.Gastroentrologia, kirurgi on paras, häneltä sain apua.Todella kipeä vaiva, nykyisin osaan hoitaa itse jos oireet tulee, istumakylvyt ammeessa, Bebanthen voidetta useasti ja paljon, pieni määrä ei riitä ja,kylkimakuulla.Ei istumista ja maha ei saa olla,kovalla yhtään.Mene hyvä ihminen lääkärille, asiantuntijalle ennen kuin pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveys lääkärit on niin hienoa porukkaa ettei ne ala kenenkään kakkareikää kaivamaan. Minuakin käski vain hakea pukamarasvaa apteekista. Niitä kun saa ilman reseptiä
Minun peräreiän on työterveyslääkäri tutkinut jo kahdesti. Ihan tavallisia vaivoja nuo.
Ihan perusvaiva yleislääkärin/työterveyslääkärin tutkittavaksi. Se on heillä jokapäiväistä työtä. Jos työterveyslääkäri ei tutki sitä, hänen pitäisi vähintään antaa neuvoja, miten hoitaa itse sitä ja tehdä lähete eteenpäin. Jos on kipeä, ettei siedä istua - lääkärin pitäisi antaa muutama päivä sairauslomaa, jotta pukama tai haavauma rauhottuu. Sen kun menet vain työpaikkalääkärille ja selität vastaanotolla, mikä vaivaa, niin asia hoituu eteenpäin. Ei sitä vaivaa tarvitse ajanvarauksen yhteydessä kertoa. Lääkäri kertoo totuuden pukamista ja peräpäävaivoista. On kahdenlaisia ihmisiä: niitä jolla on peräpukamat ja niitä, joilla ei niitä vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on selvästi nainen kun ei mieslääkäri kelpaa!
No en minäkään miehenä mene naislääkäkärille alapääjutuista yksityiseltä kyllä löytyy vaihtoehtoja.
Minua ei taas naislääkäri ujostuta pätkääkään. Ei kyllä kiihotakakaan. Työtään ne vaan tekee siinä kuin miehetkin. Ja ovat taatusti nähneet pukamia ihan kyllästykseen saakka.
Naisten kanssa kun olen pelehtinyt vaikka missä asennossa, niin ei tuo kummoinen juttu oo antaa naislääkärin tunnustella pallit tai tarjota persettä, että saa tunnusteltua eturauhasen tai tsekattua pukamat. Ja heterona ei sekään ahistanut, että tuttu naapurissa asuva mieslääkäri tunnusteli eturauhasen.
Mun on pakko sanoa että mulla oli fissuuri pyllyssä monta vuotta. Se lopulta parani mulla itsekseen kun opin rentouttamaan perseeni. Se haava ei parane jos supistat persettä vuosia putkeen, kuin minä yritin
Laita pihkavoidetta sinne, auttaa varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on selvästi nainen kun ei mieslääkäri kelpaa!
No en minäkään miehenä mene naislääkäkärille alapääjutuista yksityiseltä kyllä löytyy vaihtoehtoja.
Ja juurikin naislääkärille ja mieluusti hoikat sormet 🤣
Nimimerkki kokemusta on
Aioin sanoa saman. Naislääkärieillä on useimmiten pidemmät ja hoikemman sormet. Ja tunnustelevat hellemmin. Mieslääkäri kun yrittää lyhyellä paksulla sormella tunnustella niin joutuu survaseen puoli nyrkkiä sisään, että ulottuuu tutkimaan. Jos valitsemaan pääsen, niin aina naislääkäri peräosastolle.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisen takia ollaan pois töistä? Infota töihin, että liikkuminen ja kaikki liian tuskaista hanuriongelman takia, meillä kun pitää ilmoittaa pomon lisäksi lähitiimille poissaolostaan. Ja sitten setvimään mistä saisi apuja, se olisi tosiaan kaiketi vain yksityinen jolle varattava aika, naislääkäreitä en edes löytänyt joten sekin ongelma.
Ap
No työkavereille ja pomolle riittää tieto että olet sairaslomalla. Lapussa voi joku yleisdiagnoosi koodi olla. Mutta ei sen yksityiskohtaisempaa kuvausta tai valokuvaa, joilla voisivat työpaikalla herkutella.
Oletteko miten "nopsaan" saaneet sen aran ja kipeän pukaman ns takaisin sisuksiin? Itselläni turha toivo, sattuu liikaa ja jotenkin tuntuu että "väärä osoite", liekö sitten ulkoinen pukama joka ei sisälle ns kuulukaan, en tiedä. Mutta en kyllä tiedä sitäkään miten sen voisi antaa tuohon hollille jäädä, sittenhän se vaivaa ja on kipeä ja hankaloittaa kaikkea pyyhkimisestä alkaen. Jumankauta koko tätä vaivaa ja aihetta🤬😩
Paikkakunnallani toimi vanha ja kokenut gynekologi. Vanhempi rouva ujosteli kovin eikä millään saanut riisuttua pöksyjä, että olisi päästy tutkimaan. Lopulta lääkäri totesi, että hyvä rouva, olen nähnyt enemmän vittuja kuin te olette syönyt pottuja, joten housut pois, ei tässä mitään uutta ole.
Näin se on aloittajan pukamienkin kanssa, oli lääkäri kumpaa sukupuolta tahansa. Pylly rohkeasti pystyyn vaan.
Olen mies ja olen joutunut käymään 2 kertaa lääkärissä pukamien takia. Eka kerralla tutkimuksen teki nuori naislääkäri. Tutkimus oli erittäin kivulias. Toisella kertaa oli nuori mies lääkäri. Hänen tekemänä tutkimus ei sattunut juuri yhtään. Eise ole sormien koosta kiinni kun ne työntää sen tähystys putken sisään. Eikä tuota niin paljoa kannata pelätä ettei uskalla lääkäriin mennä. Omalla kohdalla molemmat lääkärit oli hyvin asiallisia.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalioon muutos! Sori vaan, ainoa mikä auttaa, jos peräpukamat. Sekin hitaasti. Ei enää maukasta rasvaista, vaan kuitupitoista ja paljon vettä. Elämä on.
Terävät viljakuidut pois! Kasvikset on hyviä, paras jos kypsennettyinä. Leipää vain sellaista jossa on jauhot kunnolla jauhettu, eikä mitään akanoita joukossa. Jos maito ja ruis aiheuttaa ilmavaivoja, heivaa nekin.
Huom. apteekin mentolia sisältävät persvoiteet ohentavat limakalvoja, ei pitkäaikaiseen käyttöön! Tavallinen vaseliini paras. Paperilla EI saa hangata, pyyhintä kevyesti ja pillupuhelimella päälle.
En ymmärrä että täällä kysellään ja arvaillaan kaikenlaisten kipu- ja sairaus tilojen hoitoa ja diagnooseja. Kyselijät menkää lääkäriin sieltä saa heti oikeat lääkkeet ja ohjeet. Täällä lääkäri ei ole pitämässä vastauspalstaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalioon muutos! Sori vaan, ainoa mikä auttaa, jos peräpukamat. Sekin hitaasti. Ei enää maukasta rasvaista, vaan kuitupitoista ja paljon vettä. Elämä on.
Terävät viljakuidut pois! Kasvikset on hyviä, paras jos kypsennettyinä. Leipää vain sellaista jossa on jauhot kunnolla jauhettu, eikä mitään akanoita joukossa. Jos maito ja ruis aiheuttaa ilmavaivoja, heivaa nekin.
Huom. apteekin mentolia sisältävät persvoiteet ohentavat limakalvoja, ei pitkäaikaiseen käyttöön! Tavallinen vaseliini paras. Paperilla EI saa hangata, pyyhintä kevyesti ja pillupuhelimella päälle.
Apteekin lääkevoiteessa on joissakin tulehdusta vähentäviä osia ja kipuun jotain. Ei kannata kaikkien laittaa kuin voide, koska puikko voi sulaa ja kirvellä. Kipulääke voi olla tarpeen. Erikoislääkäri yksityisellä osaa tietysti enemmän sanoa. Sormia ei pitäisi työntää sinne vaan katsoa varovasti puudutettuna laitteella, jos on jotain pahempaa. Muuten se paranee, jos on kyseessä tavanomainen vaikka ummetus. Osa kokeilee ilmeisesti muuta voidetta jos kuivuus.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miten "nopsaan" saaneet sen aran ja kipeän pukaman ns takaisin sisuksiin? Itselläni turha toivo, sattuu liikaa ja jotenkin tuntuu että "väärä osoite", liekö sitten ulkoinen pukama joka ei sisälle ns kuulukaan, en tiedä. Mutta en kyllä tiedä sitäkään miten sen voisi antaa tuohon hollille jäädä, sittenhän se vaivaa ja on kipeä ja hankaloittaa kaikkea pyyhkimisestä alkaen. Jumankauta koko tätä vaivaa ja aihetta🤬😩
Joskus "pukama" ei ole pukama vaan suurentunut ns. vartijapoimu. Se liittyy usein nimenomaan kroonistuneeseen peräaukon haavaumaan.
Eikö pukamien takia voisi mennä TK ssa sairaanhoitajan vastaanotolle? Hoitaja on yleensä aina nainen.
M 60v. Itselläni oli pitkään peräpukamista vaivoja. Parani kun aloin pestä huolella suihkun avulla. Kuivaus ja perunajauhoja niin paljon kuin tarttuu paperin avulla. Perunajauhot pitää paikat kuivana ja estää hankautumisen. Huom. paperilla ei pidä pyyhkiä vaan pestä ensin ja sitten varovasti kuivataan paperilla.
Itsellä ollut peräaukon haavauma kohta vuoden. Siis siellä peräaukon sisäpuolella. Mikään ei auta, botoksiakin on pistetty. Seuraavaksi leikkaukseen :(
Tsemppiä ap ja mene lääkäriin jos kotihoito ei auta.