Miten joku ihminen ei voi tietää, mitä on kolme potenssiin miinus kolme?
Outoa. Juurihan eilen kerrottiin, että suomalaisten aikuisten numerotaito on maailman paras. Pistää vähän epäilyttämään koko asiaa, siis onko tämä totta? Tai sitten tällä palstalla on vain poikkeuksellisen paljon numerotaidottomia ihmisiä.
Niin tai näin, matematiikka on tärkeä asia.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani 60- luvulla ei ole opetettu tuollaista matikkaa, enkä ole sitä koskaan edes tarvinnut.
Sori siitä.
T. 69 vuotias.
Elä ihmeessä. Mun tutuissa on 50-luvulla syntyneitä, ja kun mä olin sitte koulussa ja tuli jotain korkeampaa matematiikkaa, niin kyllä ne osas mua neuvoo... Että on sitä miinuslukuja käsitelty jo sunkin ikäluokan koululuokilla.
Ei ollut miinuslukuja, opetettiin ettei nollaa pienempää lukua ole.
Näin ehkä kansa ja kansalaiskoulussa. Mutta kyllä nuo silloisessa keskikoulussa tai oppikoulussa käytiin.
Peruskoulun käyneiden lasteni matematiikan opetusta kun seurasin, niin 9:llä matematiikka päättyi siihen mitä itselläni oli keskikoulussa käyty kolmannen luokan
Ei kuule, tää josta mä sanoin, että jeesas mua korkeemmassa matematiikassa, niin hän on ihan amispohjalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sen verran tyhmää porukkaa täällä, että yksi on minun lisäksi tiennyt.
Se on 1/27=0,037037037
Tyhmyydellä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Omalla knoppitietoudellaan ja osaamisellaan kehuskeleva ei ole itse penaalin terävin kynä.
No, kyllä matematiikan osaamisella ja älykkyysosamäärällä on yhteys. Kyllä se väestötasolla esiin tulee tämä yhteys.
Älykkyys ei ole pelkkää matemaattista ymmärtämistä tai osaamista, tai ulkoa opittua. Se mitä sinä väität älykkyydeksi lienee nyt kuitenkin opittua tietoutta.
Älykkyys tarkoittaa monenlaisia asioita...
Älykkyysosamäärä mittaa loogista päättelykykyä. Ma
Niin, sinä sitten päättelet tuollaiset jutut kuin esim. negatiivisten eksponentitten kanssa laskemiset.
Älykkyys on muutakin kuin matemaattista päättelykykyä....
Ongelmanratkaisukykyä, kielitajua, ja niin edespäin.
Tuo sinun negatiivinen eksponentti ja sen kanssa laskeminen, se on sun kohdalla ja monen muunkin kohdalla opittua taitoa.
Tästä varoiteltiin 70-luvun alkuvuosina, kun taskulaskin tuli markkinoille.
Että lapset ei enää opi päässälaskua. Ja niinhän siinä kävi.
Itsekin tsekkasin tuon laskimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sen verran tyhmää porukkaa täällä, että yksi on minun lisäksi tiennyt.
Se on 1/27=0,037037037
Tyhmyydellä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Omalla knoppitietoudellaan ja osaamisellaan kehuskeleva ei ole itse penaalin terävin kynä.
No, kyllä matematiikan osaamisella ja älykkyysosamäärällä on yhteys. Kyllä se väestötasolla esiin tulee tämä yhteys.
Älykkyys ei ole pelkkää matemaattista ymmärtämistä tai osaamista, tai ulkoa opittua. Se mitä sinä väität älykkyydeksi lienee nyt kuitenkin opittua tietoutta.
Älykkyys tarkoittaa monenlaisia asioita...
Älyk
Mittaaks se loogista päättelykykyä. Joo, ne Mensan testit lienevät pääasiassa sellaisia, että mikähän kuvio tulee seuraavaksi kun ensin on nämä kuusi kuviota...
Mutta kyllä se älykkyys on muutakin kuin loogista päättelykykyä, eli mitä tulee näitten jälkeen kun edetään loogisessa järjestyksessä....
Sut vietäis ihan kylmiltään johonkin kimuranttiin paikkaan, niin sitten sinä vaan siinä minuutin kateltuasi loogisella päättelykyvylläsi selvitä sieltä kimurantista pois.... Hah... kyllä sulla pitää olla jotain etukäteistietoa siitä varsinaisesta kimurantista paikasta, jotta sinä selviät, eli täytyy olla jotain opittua tai tiedettyä pohjalla.
Olen matemaatikko ja minun mielestäni normaalin henkilön ei tarvitse tietää, mitä on kolme potenssiin miinus kolme. Toki se kertoo, että koulumatematiikka on unohdettu! Mutta tuo negatiivinen potenssi on matematiikan määrittely, jota ei normaali ihminen tarvitse. Se on sopimus, jolla matemaatikot ovat laajentaneet potenssilaskun sääntöjä. Ihan sama asia, kun kysytään mitä on kolme potenssiin nolla. Tai nolla potenssiin n.
Vierailija kirjoitti:
Olen matemaatikko ja minun mielestäni normaalin henkilön ei tarvitse tietää, mitä on kolme potenssiin miinus kolme. Toki se kertoo, että koulumatematiikka on unohdettu! Mutta tuo negatiivinen potenssi on matematiikan määrittely, jota ei normaali ihminen tarvitse. Se on sopimus, jolla matemaatikot ovat laajentaneet potenssilaskun sääntöjä. Ihan sama asia, kun kysytään mitä on kolme potenssiin nolla. Tai nolla potenssiin n.
Piti siis loppuun kirjoittaa nolla potenssiin nolla. Jota siis ei ole määritelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun koulussani 60- luvulla ei ole opetettu tuollaista matikkaa, enkä ole sitä koskaan edes tarvinnut.
Sori siitä.
T. 69 vuotias.
Elä ihmeessä. Mun tutuissa on 50-luvulla syntyneitä, ja kun mä olin sitte koulussa ja tuli jotain korkeampaa matematiikkaa, niin kyllä ne osas mua neuvoo... Että on sitä miinuslukuja käsitelty jo sunkin ikäluokan koululuokilla.
Ei ollut miinuslukuja, opetettiin ettei nollaa pienempää lukua ole.
Näin ehkä kansa ja kansalaiskoulussa. Mutta kyllä nuo silloisessa keskikoulussa tai oppikoulussa käytiin.
Peruskoulun käyneiden lasteni matematiikan opetusta kun seurasin, niin 9:llä matematiikka päättyi siihen mitä i
Amiksessakin oli siihen aikaan linjoja, joissa opiskeltiin matematiikkaa kohtalainen määrä. Sähkö- ja tv- ja radiolinjat nyt ainakin, ehkä muitakin.
Mutta eihän se matematiikka kouluja vaadi jos on kiinnostusta ja älyä. Isoisäni ja hänen veljensä olivat kiertokoulua vähän käyneitä. Silti he osasivat matematiikkaa ja esim. kieltä ja kurjoittamista niin hyvin, että hoitivat omilla kyläkunnillaan muidenkin matematiikkaa ja kirjoittamista vaativat asiat. Olivat niin kiinnostuneita, että opiskelivat omin päin. Tää kiinnostus kaikkeen kesti läpi elämän. Olivatt kaikki teknisesti hyvin lahjakkaita. Rakentelivat ja korjasivat koneita. Toimivat kelloseppinä, jne. Jossain toisessa ympäristössä ( kaupunki ja varakas perhe) olisivat varmaankin opiskelleet ties kuinka pitkälle.
laskutaito-laskeminen eri kuin matemaattinen osaaminen. monet vanhukset sujuvasti ns räknaa laskuja eestaas päässään, yhteen,erikseen, jako ja kertomataulut. ovat eläneet sitä aikaa kun kaupoissakin käärinpaperiin kynällä laskettiin. ei ollut laskimia noin vain saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli matikka todistuksissa 5, 6 tai 7, 70-80-luvuilla. En ole paljo tarvinut matikkaa aikuisena töissä.
mutta laskutaitoa tarvitaan ihan arkielämässä,ettei tule niitä ulosottoja ja maksuhäiriöitä
OIkea kysymys kuuluu: Muistatko vielä että negatiivinen potenssi on sama kuin viivan alle siirtäminen ;-)
Tuo ei kyllä todista mitään tietääkö vai ei. Tai korkeintaan sen onko matematiikassa hyvä vai huonompi. Tai ei edes sitä, koska matematiikkaakin voi osaa aika epätasaisesti eri osa-alueilta.
Piti itsekin tätä hetki miettiä vaikka olenkin insinööri mutta yleensä en laske matikkaa päässä to paperilla vaan ainoastaan ohjelmoin jolloin kone osaa laskea negatiivisen exponentin.
Mutta sehän on siis käänteisluku eli x^-n on yhtä kuin 1/x^n
1/3^3 = 1/27
Ei taida monet pässit tietää että sen yhden gang stalking kohteena perheen ns. taitoja on sabotoitu ja valhein vähätelty. Hehheh jopa sabotoitu hakkeroiden ja rikoksin. No ei se mitään kun itse kohde tietää.
Mitä jotkut luulee todistavansa tuolla? Ai et sä niin jyvä ole?
Tuohan todistaa juuri päinvastaista eli ei voitaisi todistaa, että ei osaa tai on huono jossain ilman sabotointia.
ihmiset on hilpeän tyhmiä!
Meille opetettiin vain positiiviset potenssit 2000-luvun alussa. Ja nekin laskimella
Vierailija kirjoitti:
Miten kutoa villasukan kantapää? Onnistuuko ap?
Kun ap on kerran matikkanero, niin laskepa päässäsi montako silmukkaa tarvitsee luoda, kun kutoo esim. miesten villasukat kokoa 43?
Miten monta kerrosta kudot ja miten lasket kantapään silmukat, entä montako kerrosta pitää kutoa kantapäähän ja lopuksi kavennukset?
Sukkia käyttää suurempi osa ihmisistä vs. pontenssilaskut.
Vierailija kirjoitti:
Piti itsekin tätä hetki miettiä vaikka olenkin insinööri mutta yleensä en laske matikkaa päässä to paperilla vaan ainoastaan ohjelmoin jolloin kone osaa laskea negatiivisen exponentin.
Mutta sehän on siis käänteisluku eli x^-n on yhtä kuin 1/x^n
1/3^3 = 1/27
Ídiootti vastaa villasukka, palikka 0,037 ja insinööri 1/27
Korkeamman matikan opinnoistani on aikaa, mutta eikös tuo ole -3 -3 -3 = -9