Millä perusteilla METFORMIn on aloitettu?
Huomenia! Nyt on useamman kerran osunut silmään näitä metformiinin aikaansaamia positiivisia tuloksia. Itse kyselin hoitavalta lääkäriltäni, voisiko mullekin ko. lääkettä kokeilla, mutta hän ei kannattanut ajatusta. Mullahan tilanne on se, ettei pco:n takia ole luonnollista kiertoa lainkaan (tai ehkä hyvällä tuurilla 1-2 kertaa vuoteen). Munasarjat tuntuvat muutenkin toimivan ihan miten sattuu, mm. synarelalla ei saatu ollenkaan vuota aikaan. Yksi lapsi on, sai alkunsa kolmannesta ivf:stä. Munasarjat reagoivat pieniinkin lääkeannoksiin todella rajusti eli hyperistäkin on kokemuksia kertynyt. Ns. kevyemmillä hoidoilla ei saatu mitään tulosta, aina joku vaihe meni metsään. Fsh-lh- suhde on normaali ja olen liki alipainoinen.
Kiinnostaisi tietää, onko täällä muita täysin kierrottomia / ovuloimattomia, joilla olisi metforminista apua ollut. Millä indikaatiolla lääkitys on aloitettu? Mulle lääkäri perusteli, että apua ovat lähinnä saaneet vain ylipainoiset pco:laiset. Sokeriaineenvaihdunnassa on häikkää mullakin, sillä raskausdiabetesta podin. Toki olen koettanut syödä järkevästi senkin jälkeen, mutta se yksin ei kiertoa ole mulle tuonut. Netistä olen aiheesta lukenut, nyt kaipaisin omakohtaisia kokemuksia :)
Mukavaa viikonloppua toivottelee vauvakuumeinen soffio
Kommentit (9)
Moi! Oon kans ollut lapsettomuushoidoissa. 3 inssiä tehty ja negat on tullut. Tammikuun alussa lääkäri määräsi mulle metut. Mulla ei ole pco:ta mutta ylipainoa ja ovulaatiohäiriöitä. Aluksi söin 2tab/vrk ja siitä parin viikon päästä nostin 4tab/vrk. Sitkeesti oon syönyt 4 tabua vaikka tulee metuista ripuli ja pahaa oloa ja oksentelua. Nyt vähän jo helpottaa. Eikä mulla ainakaan sivuoireet häviä vaikka otan ruokailun yhteydessä.
Minä kuulun ovuloimattomiin ihmisiin kanssa : ) 2 krt vuodessa tullut menkat . joulukuun loppu puolella lääkäri määräsi mulle metut , syynä PCO ja ylipainoakin löytyy : / kuukausi metujen jälkeen mulla tuli itsestään menkat ja kuten jo aijemmin kirjoitin niin torstaina kävin lääkärissä jossa tutkittiin metujen vaikutus niin multa löyty 2 munasolua (11mm) , olinhan minä puulla päähän lyöty , kun ihmisellä jolla ei ole ollut kuin pieniä munarakkuloita niin nyt oli ihan metujen avulla alkanut solutkehittymään :) ja oli kuulemma sen kokoiset että ihan luomuplussaa vois tulla jos ois hyvä ajoitus . . . söin eka viikon yhtä tablettia / pvä , toisen viikon 2/pvä ja kolme tablettia voisin kans syödä mutta jäi niin hyvin takaraivoon ne kamalat sivuoireet liki kuukauden ajalta että olen nyt vasta alkanut syömään 1 tabl . aamulla ja 2 ennen nukkumaan menoa , nyt ei ole ollut sit kamalia oireita . minä kans suosittelen uudelleen juttelemista lääkärisi kans kun eihän näistä ole haittaakaan vaikka kokeilis .
Minä taas kuulun joka kuukausi ovuloiviin ja hoikkiin. 5v lapsettomuuden jälkeen viimeisessä hoidossa päätettiin ottaa ennen pistoksia metformin käyttöön. Tämä ajatus tuli lähinnä siitä, että mun munasarjat reagoi pieneen lääkitykseen (munasoluja paljon ja kypsiä) ja olen aina ollut sellanen, että herkästi heikottaa, jos ei ole muistanut syödä. Minulla ei ole diagnosoitavissa PCOS munasarjojen tai muiden markkereiden perusteella. Olen käyttänyt 2 x 500 mg/pvä ja tulin ensimmäisen kerran elämässäni raskaaksi tästä 4.ivf:n tuoresiirrosta, jossa alkiot olivat samantyyppisiä kuin aikaisemminkin. Liekö metulla ollut vaikutusta kiinnittymiseen? Syön niitä ainakin 8 vkolle.
Joo, kiitos tosiaan kommenteistanne! Ja onnittelut raskautuneille :) !!
Täytyy yrittää vielä kysellä lääkäriltä tästä asiasta. Mullakin nimittäin on niitä " sokerioireita" ; runsashiilarisen aterian jälkeen iskee armoton väsymys ja vastaavasti pitkä syömättömyys saa aikaan heikotusta ja kiukkuisuutta. Tätähän pystyy hallitsemaan ruokailutavoilla, mutta kuten sanottu, ei se ole kiertoon vaikuttanut mitenkään. Sitähän ei tiedä, auttaisiko metforminkaan näin toivottomaan tapaukseen, mutta ehkä kokeilla kuitenkin kannattaisi.
Mukavata pyhäpäivää :)
Minulla PCOS ja ylipainoa löytyy jonkin verran ja kuulun myös ovuloimattomiin, melko harvinaista on jos edes kerran vuodessa itekseen vuoto tulis.
Meillä kaksi lasta jotka on hoidoilla saatu. Esikoinen tärppäs clomeilla + metuilla, testi näytti positiivista 3kk:tta metujen aloituksesta. Sitä ennen ehdimme clomeja käyttää useamman kierron ilman tuloksia. Sitten kun aloimme yrittään toista lastamme niin alkuun kokeilimme taas pelkillä clomeilla, muuta ei saatu aikaseksi kuin 3 keskenmenoa. Sitten päätimme että alan taas syömään metuja ja tehdään IUI-hoito. Kuukauden ehin syödä metuja ennen ensimmäistä IUIta ja tästä hoidosta testasin sitten plussaa, metuja jatkoin rv12 asti.
Eli itse kyllä uskon että kohdallani metut ovat toimineet hyvin, samoin lääkärini. Alkuun annostus oli 1tabl/pv jota sitten hiljalleen nostettiin 3tabl/pv.
Kuopusta odottaessani annostus tiputettiin 1tabl/pv sinne rv12 asti.
Mielestäni kannattaa puhua lääkärillesi että jos edes vähän aikaa kokeilisi tätä lääkettä.
Itse siis pcolainen, pitkät epäsäänn. kierrot 40-65, ylipainoa BMI 31-32, 2 lasta clomeilla (100mg/vrk kp 3-7) ja nyt kunnalliselle puolelle(HUS) hoitoihin 12/06 kolmas toiveissa ja pyysin heti metuja, MUTTA gyne sanoi ettei metuja noin vain aloiteta, vaan ensin verikokeet ja sokerirasitus. Joissa ei siis löytynyt mitään, sokeriarvot ja veren insuliiniarvot norm. lh-fsh suhde ainoa missä häikkää, mutta sekään ei siis ollut uutinen, samat kuin 7 vuotta sitten kun esikoista yritettiin. joten metuja ei valitettavasti tippunut, vaikka mulla myös ruokailun jälkeen pahoja väsymystiloja yms. Gyne perusteli ettei metuista mitään apua jos sokeriarvot ok, päinvastoin kuulemma, metuja tutkittu liian vähän. Viime kesän jälkeen laihdutin noin 8kg jouluun mennessä, mutta ylipainoinen siis silti olen. Nyt menossa eka clomikierto samalla annostuksella kuin aiemminkin.
Mullakin oli verensokerit ihan normaalit ja silti aloitettiin metut.
Jep, mä en ymmärrä miks en saanut niitä, vaikka netistä olen lukenut aivan muuta kuin mitä gyne sanoi. Joillakin ilm. aloitettu ne jopa suoraan, ilman mitään kokeita. Olisin halunnut ne enemmänkin lyhentämään kiertoa, joka ennen kuopusta oli 35-40 pvää ja tietty myöskin ylipainoon, mutta pitää tulevaisuudessa yrittää sitten yksityisen kautta, tiedän kyllä ettei kaikille niistä ole mitään apua ollut, mutta silti olen valmis niitä kokeilemaan, koska mulle tulee erittäin inhottava olotila kun kierrot venyy yli 40 pvää. Ja käsittääkseni ne tehostaa clomien vaikutusta, joten nekin voisi tehota mulla nopeemmin kuin sen 4 kiertoa tai enemmän. Metut taitaa olla niinkuin clomitkin että niin paljon eri variaatioita lääkityksessä kuin on gynejäkin :)
-poco-
Vastaanpa nyt heti kun satuin viestisi lukemaan! Mulla aloitettiin metut n.1v 5kk sitten pikkuhiljaa annosta nostaen. Ja kuinka ollakaan aloin ovuloida säännöllisesti!! Sitä ennen ei ovulaatiota saatu aikaiseksi edes clomeilla annostuksella 3tbl/pvä. Tuota ovuloimista kesti sitten n. puoli vuotta jonka jälkeen kierto meni jostain syystä sekaisin ja sitten siirryttiinkin insseihin. Mulla tosin on ylipainoa ja sitä olin jo ennen metujen aloittamista pudottanu ja jatkoin tietenkin niitten aikaankin että en tiedä paljonko sillä oli merkitystä. Mutta olen kyllä lukenut että metut on auttanu myös normaalipainoisilla jos on insuliiniresistenssiä. Kannattaa kyllä puhua vielä lääkärille asiasta, ei kai siitä mitään haittaakaan oo jos niitä ainakin kokeilee!