Psykopaattisuus
Pitääkö psykopaatti omaa rikollista ja väkivaltaansa normaalina käytöksenä?
https://emotion.utu.fi/wp-content/uploads/2022/04/LN_psykopaatti_22.pdf
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettu vihapuheesta. Psykopatia on henkilön ominaisuus johon hän ei itse voi vaikuttaa aivan samoin kuin ihonväri.
Aha. Ihonväri ei ole vaaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettu vihapuheesta. Psykopatia on henkilön ominaisuus johon hän ei itse voi vaikuttaa aivan samoin kuin ihonväri.
Korreloi rikollisuuden kanssa kuten psykopatiakin. Kumpikaan ei sitä kuitenkaan aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Kirurgit ja lääkärit, hoitajat sekä opettajat muun muassa ovat usein psykopaatteja. Ylipäätään persoonallisuushäiriöisiä kiehtoo valta.
Listalta unohtuu yksi psykopaattien suosituimista ammateista nimittäin pappi.
Papithan voivat liittää omaan hulluutensa myös Jumalan kuvitellun tahdon ja toimimisen hänen kumppaninaan. Ei siis ihme, että papit ja uskonnot tuhoavat ihmisiä liukuhihnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Psykopaatit on yleensä myös aika fiksuja. Ymmärtävät kyllä varsin hyvin mitä pidetään normaalina ja mitä ei ja mikä on yleinen käsitys moraalista, niitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta kun omatunto ei kolkuta vaikka miten tietäisi tehneensä väärin.
Psykopatia ei ole tae älykkyydestä. Psykopatia on vähemmän tieteellinen ilmaus antisosiaaliselle persoonallisuushäiriölle. Kyseinen persoonallisuushäriö ei korreloi mitenkään korkean älykkyysosamäärän kanssa.
Eihän tuossa sanottu, että olisi tae vaan, että yleensä ja kannattaa muutenkin perehtyä asiaan ennen kuin ilmoittautuu asiantuntijaksi, nyt nimittäin käytettiin muka hienoja sanoja (ei ollut hienoja) ilman mitään kerrottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korreloi rikollisuuden kanssa kuten psykopatiakin. Kumpikaan ei sitä kuitenkaan aiheuta.
Eikä korreloi ihonväri. Mitä höpötät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän uskoo sen olevan oikeutettua hänelle. Usein koska psykopaatin mielessä uhri ansaitsee sen, koska on heikko eikä osaa puolustautua.
Kuvailet jonkinlaista harhaisuutta, et psykopaattia.
Ei, kyllä tuo kuvattu pitää ihan paikkansa. Katsoitko aikoinaan Breivikin oikeudenkäyntiä? Hänhän itki oikeudenkäynnin aikana. Ei silloin, kun istunnossa kuvailtiin nuorten ihmisten kärsimystä ja hätää, vaan silloin, kun hän liikuttui omasta lausunnostaan. Tuossa on just malliesimerkki psykopaatin toiminnasta ja siitä, miten uhrilla ei ole väliä, ja oikeastaan hän on ansainnut sen. Toinen hyvä esimerkki on Edmund Kemper. Hänestä on olemassa paljon haastattelumatskua Youtubessa. Kannattaa kuunnella. Kemper mainitaan usein "tietoiseksi" psykopaatiksi. Mutta vaikka hän sellaista osaakin esittää, on hänen kuvauksissa
Pysyn lausunnossani. Psykopaatti on muutenkin aikamoinen kaatoilmaisu, kiehtovaa on kyllä, mutta seison edelleen sen takana, että psykopaatti ei usko minkään olevan oikeutettua hänelle, häntä ei vaan kiinnosta onko vai ei. Sama koskee sitä onko uhri ansainnut kohtalona vai ei. Harhainen uskoo noihin, psykopaatille molemmat on yhdentekeviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Psykopaatit on yleensä myös aika fiksuja. Ymmärtävät kyllä varsin hyvin mitä pidetään normaalina ja mitä ei ja mikä on yleinen käsitys moraalista, niitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta kun omatunto ei kolkuta vaikka miten tietäisi tehneensä väärin.
Psykopaatit ovat hyvin harvoin fiksuja, elokuvamaailman käsitys psykopaateista on fiktiota. Hyvin harva fiksu ihminen pyhittäisi elämänsä valheille ja toisten huijaamiselle.
No nyt sä itse sekoitat psykopaatit jotka murhaa ja rötöstelee johonkin Hannibal Lectereihin, eli elokuvamaailmaan, kannattaa tutustua aiheeseen jos kiinnostaa. Psykopaatit on yleensä älykkäitä jonka takia ovat myös hyviä manipuloimaan ihmisiä, jopa tyhmät psykopaatit kykenee siihen. Tiesithän, että suurin osa psykopaatista ei ole väkivaltaisia? Saatat itsekin tuntea muutaman, mutta et ikinä sitä tietäisi tai heitä psykopaateiksi uskoisi. Eivät ole ollenkaan niin harvinaisia kun luullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatit ovat hyvin harvoin fiksuja, elokuvamaailman käsitys psykopaateista on fiktiota. Hyvin harva fiksu ihminen pyhittäisi elämänsä valheille ja toisten huijaamiselle.
Muistelen, että Hannu Lauerma joskus sanoi, että suurin osa äärimmäisestä antisosiaalisesta persoonallisuushäriöstä (eli psykopatiasta) kärsivistä on vähemmän älykkäitä. Tähän vielä lisätään huono impulssikontrolli, niin sadaan elämässä aika huonosti pärjäävää porukkaa.
Hannu puhui pehmeitä. Antisosiaalisuus on psykopaateissa aika vaikea havaita kun ovat yleensä niin sosiaalisia. Se että ainoastaan vähemmän älykkäitä psykopaatteja päästään tutkimaan ei todista oikeastaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummaihoisia on sorrettu vuosisatoja. Sitä valkoihoiset kylvävät mitä niittivät.
Vierailija kirjoitti:
Listalta unohtuu yksi psykopaattien suosituimista ammateista nimittäin pappi.
Postauksesta unohtuu yksi oleellinen seikka nimittäin lähde.
Vierailija kirjoitti:
Tummaihoisia on sorrettu vuosisatoja. Sitä valkoihoiset kylvävät mitä niittivät.
Älä derailaa keskustelua.
Poliisit, palomiehet, järjestysmiehet, vanginvartijat
Vierailija kirjoitti:
Tätä selittää psykopaatin käsitys omasta vallasta muihin ihmisiin ja siitä seuraava "koska mä voin!" ajattelu. Psykopaatilta puuttuu ihmiskunnioitus. Sitä on mahdoton opetella tai larpata. Psykopaatti on kaikilla elämänalueilla ja kaikissa ihmissuhteissaan äärimmäisen kylmä ja röyhkeä, omatunnoton. Osa näistä päätyy vankiloihin, syyttöminä kuinkas muuten, vaikka meneillään olisi jo toinen kierros. Jos eivät nyt ihan kriminaaleiksi heittäydy, niin kanssaihmisilleen ovat vain riesa. He ovat niitä ihmisiä, joissa ei ole mitään hyvää. Ei kerrassaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti voi myös kokea olevansa uhri ja tämän takia on oikeutettu mihin vain.
On itse asiassa tutkittu, että kuka tahansa ihminen voi kokea olevansa oikeutettu mihin vain, jos kohtaa tarpeeksi paljon epäoikeudenmukaisuutta. Ei siis vain psykopaatit, vaan kuka tahansa voi päätyä tuollaiseen lopputulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti voi myös kokea olevansa uhri ja tämän takia on oikeutettu mihin vain.
On itse asiassa tutkittu, että kuka tahansa ihminen voi kokea olevansa oikeutettu mihin vain, jos kohtaa tarpeeksi paljon epäoikeudenmukaisuutta. Ei siis vain psykopaatit, vaan kuka tahansa voi päätyä tuollaiseen lopputulemaan.
Täähän se ois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaamme siis armollisia ja oikeudenmukaisia toisiamme kohtaan. Ikinä ei päältäpäin tiedä, mitä kaikkea taakkaa toiset jo kantavat. Ei lisätä toisten taakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaamme siis armollisia ja oikeudenmukaisia toisiamme kohtaan. Ikinä ei päältäpäin tiedä, mitä kaikkea taakkaa toiset jo kantavat. Ei lisätä toisten taakkoja.