Lääkäri määräsi vitamiineja puutoksen vuoksi mutta Kela ei korvaa
Olen Kelan ansiosta ollut kaksi vuotta dieetillä ja nyt kaikki vitamiiniarvoni ovat alhaalla. Lääkäri kirjoitti kaikkiin vitamiineihin reseptin mutta Kelassa sanottiin etteivät anna toimeentulotukea ravintolisiin. Perusteli että kaikki tarvittavat vitamiinit saa terveellisestä ruoasta.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Jos on tauti niin joskus ne vitaaminilisät on pakko eikä ruokavalio sitä korvaa
Esim syöpä. Mutta aloittaja kirjoittaa vain rahapulan vuoksi syövänsä huonosti
Ravintolisistä ei saa kela-korvausta. On olemassa lääkkeellisiä vitamiinivalmisteita, joista ainakin osasta saa korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan sun omaa ansiota on se kahden vuoden dieetti. Jos et kesälläkään marjoista saanut vitamiineja. Kelan vika kun et metsää löytänyt.
Helsingistä ei löydy marjametsää.
ap
Helsingistä löytyy rautatieasema sekä lähi ja kaukoliikenteen linja-autoterminaali. Helsingissäkin on metsää. Kyllä Helsingistä metsään pääsee jos haluaa.
"perusteli että kaikki tarvittavat vitamiinit saa terveellisestä ruoasta" niin saa, ja jos syö sesongin mukaan voi tehdä terveellistä ruokaa halvalla.
terv: kelan asiakas joka ei tarvitse erillisiä vitamiineja
Jaaha, taitaa olla taas konala kyseessä kun ap:n vastauksia lukee...
Minä olen tilannut vitamiineja ja hivenaineita ihebistä ja ne on kyllä näkynyt verikokeissa. Syön monipuolisesti, mutta ilmeisesti mulla on joku imeytymishäiriö.
Mitä ihmettä olet muka viime vuodet syönyt, kun olet käytännössä kaikesta saanut itsellesi puutteen? Oikeasti ihmettelen, koska olen itse hoikkana 32 v. naisena syönyt erittäin edullisesti viime vuodet pienempien tulojen vuoksi (vanhempain- ja hoitovapaat ihan omasta valinnasta), minkä lisäksi syön aika kasvispainotteisesti ja pätkäpaastoan. Silti kaikki arvoni ovat hyvät tai erinomaiset, jopa rauta on pysynyt OK-tasolla vaikka olen synnyttänyt ja imettänyt kaksi lasta kahden vuoden sisällä!
Juurekset ja satokauden kasvikset ovat halpoja, samoin esimerkiksi mahdollisimman vähän käsitelty kana (kaiken maailman hunajamarinadit ja muut turhuudet nostavat heti kilohintaa). Jauhelihaa voi ja kannattaa jatkaa esimerkiksi linsseillä, itse laitan yleensä 50-50. Suomen luonnon hienous eli marjastuskausi oli juuri. Samoin pari kuukautta sitten Facebookin roskalavat tulvivat tarjouksia ilmaisista omenoista jopa kaupungeissa. Kaurapuuro on edullinen ja rautaa sisältävä aamupala, siihen kylkeen vaikka marjoja pakkasesta c-vitamiinin lähteeksi ja raudan imeytymistä parantamaan jne.
Mitä ihmettä sinä syöt arkisin?
Ja kohta on vuodenvaihde ja illaksi puuttuu taas 5 kg makkaraa, 2 kg perunasalaattia ja pari keissiä siideriä.