Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työntekijä on syytteessä kuolonkolarista, kun sillä ajoneuvolla on ajettava minkä työpaikalta alleen saa?

Vierailija
10.12.2024 |

Eikö työnantajan pitäisi olla? Duunari joutuu ajamaan sillä millä käsketään tai työtä ei ole.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010889405.html

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niinku sanoi että on jo aiemmin huomauttanu pomolle mutta ei oo vaihdettu rengasta, niin tietysti pomon syy.

Kuinkahan monella työpaikalla samantapaista "sankari"meininkiä tyyliin "ei tässä mitään turvaköysiä tarvita" (kuuluisia viimeisiä sanoja) jne?

Vierailija
2/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuljettaja on myöntänyt huomanneensa renkaiden kulumisen ennen ajoa ja huomauttaneensa asiasta kalustojohtajalle ja huoltomiehelle"

Tämä. Tuo ei riitä, vaan se on sanottava, että tällä autolla ei ajeta. Jos ajaa ja jotain käy, niin onko se kalustojohtajan ja huoltomiehen vika, jos eivät ole vilkaisseetkaan renkaita, saaneet vain jonkin "jotain tehtävä joskus" -raportin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimekädessä vastuu on myös kuljettajalla. Tämä on ihan selvä. Autohan ei olisi läpäissyt katsastusta. Tai esimerkin kuorman sidonta. Miten kukaan muu voi olla siitä vastuussa? Moni pitää työturvsllisuuskortteja tarpeettomina. Tämä on juuri se syy miksi ne on tärkeitä. Ne korostaa tekijän vastuuta sääntöjen noudattamisesta ja ongelmien esilletuomista.

Vierailija
4/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kuljettaja on myöntänyt huomanneensa renkaiden kulumisen ennen ajoa ja huomauttaneensa asiasta kalustojohtajalle ja huoltomiehelle"

Tämä. Tuo ei riitä, vaan se on sanottava, että tällä autolla ei ajeta. Jos ajaa ja jotain käy, niin onko se kalustojohtajan ja huoltomiehen vika, jos eivät ole vilkaisseetkaan renkaita, saaneet vain jonkin "jotain tehtävä joskus" -raportin.

Sitten sitä ajaa joku muu ja sinä saat potkut. Näin siis tapahtuu oikeassa elämässä.

Vierailija
5/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimekädessä vastuu on myös kuljettajalla. Tämä on ihan selvä. Autohan ei olisi läpäissyt katsastusta. Tai esimerkin kuorman sidonta. Miten kukaan muu voi olla siitä vastuussa? Moni pitää työturvsllisuuskortteja tarpeettomina. Tämä on juuri se syy miksi ne on tärkeitä. Ne korostaa tekijän vastuuta sääntöjen noudattamisesta ja ongelmien esilletuomista.

Mitkään kortit ei auta siihen miten ihmiset toimivat työelämässä. Tervetuloa rakennusalalle. Siellä on korttia vaikka millaista, mutta alan tavat työskennellä on sitten aivan jotain muuta.

Vierailija
6/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa työnantajan käskyistä ei voi kieltäytyä. Varsinkaan tässä työtilanteessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se pelkäsi potkuja jos ei ota tuollaista alleen.

Vierailija
8/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimekädessä vastuu on sillä joka suostuu viallisella kulkuneuvolla lähtemään. Jos ei muu auta, niin voisihan sitä salaa (käyttää prepaid liittymää ja väärää nimeä) käräyttää auton kunnon poliisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää jo vähitellen duunarin elämää. Moni pienituloinen duunari joutuu vaarantamaan oman henkensä päivittäin tekemällä vaarallista työtä, koska jos et tee, siihen löytyy ulkomainen työntekijä tilalle ja se tekee sen valittamatta.

Vierailija
10/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ajanut työpaikan pihasta pois ja soittanut hätäkeskukseen. Sitten poliisi tarkastaa auton kunnon ja tarvittaessa vie kilvet. Eli kuljettaja ei tehnyt käytännössä mitään asian eteen. Kyllä tuosta olisi voinut 8 vuotta ehdotonta antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin ajanut työpaikan pihasta pois ja soittanut hätäkeskukseen. Sitten poliisi tarkastaa auton kunnon ja tarvittaessa vie kilvet. Eli kuljettaja ei tehnyt käytännössä mitään asian eteen. Kyllä tuosta olisi voinut 8 vuotta ehdotonta antaa.

Menisit sinäkin töihin, niin ymmärtäisit miillaista se on.

Vierailija
12/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa duunarilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimekädessä vastuu on myös kuljettajalla. Tämä on ihan selvä. Autohan ei olisi läpäissyt katsastusta. Tai esimerkin kuorman sidonta. Miten kukaan muu voi olla siitä vastuussa? Moni pitää työturvsllisuuskortteja tarpeettomina. Tämä on juuri se syy miksi ne on tärkeitä. Ne korostaa tekijän vastuuta sääntöjen noudattamisesta ja ongelmien esilletuomista.

Mitkään kortit ei auta siihen miten ihmiset toimivat työelämässä. Tervetuloa rakennusalalle. Siellä on korttia vaikka millaista, mutta alan tavat työskennellä on sitten aivan jotain muuta.

Juu ja ulkolaiset käytännössä suorittaa kortteja tavalla tai toisella huijaamalla. Ketään ei oikeasti kiinnosta, kunhan on halpaa.

 

Vierailija
14/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja/esimies on vastuussa työvälineen kunnosta, kun hänelle on välitetty tieto viasta. Mutta tässä tapauksessa vastuussa on myös kuski, koska hän lähti tietoisesti ajamaan viallisella autolla.

Vierailija
16/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijällä on oltava oikeus kieltäytyä tekemästä työtä jos työhön käytettävä kone tai ajoneuvo ei ole turvallisessa kunnossa, kunnes viat on korjattu. Jos työnantajalla ei ole varaa korjata, voi samantien pistää sitten lapun luukulle ja lopettaa epäonnistunut yritys.

Vierailija
17/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä työelämän kaksinaamaisuutta, ajat romulla tai olet kortistossa. Sitten jos sen romun takia sattuu jotain, työnantaja hurskastelee että ei tiennyt, työntekijän olisi pitänyt kieltäytyä ajamasta kunnes korjattu tms., aina vieritetään syy ja vastuu työntekijän niskoille.

Vierailija
18/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osavastuu myös firmalla. "Turvallisuus" ei vaan ole on/off kuin vauvapalstalla. Melkein aina tulkinnanvaraista.

Vierailija
19/20 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijällä on oltava oikeus kieltäytyä tekemästä työtä jos työhön käytettävä kone tai ajoneuvo ei ole turvallisessa kunnossa, kunnes viat on korjattu. Jos työnantajalla ei ole varaa korjata, voi samantien pistää sitten lapun luukulle ja lopettaa epäonnistunut yritys.

Suurin osa Suomen yrityksistä on tuollaisia pikku hikipajoja jotka yrittävät kituuttaa tässä verohelvetissä.

Vierailija
20/20 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijällä on oltava oikeus kieltäytyä tekemästä työtä jos työhön käytettävä kone tai ajoneuvo ei ole turvallisessa kunnossa, kunnes viat on korjattu. Jos työnantajalla ei ole varaa korjata, voi samantien pistää sitten lapun luukulle ja lopettaa epäonnistunut yritys.

Työntekijällä on oikeus kieltäytyä. 

Työturvallisuuslaki, 4. luku, 23

Työntekijän työstä pidättäytyminen

Jos työstä aiheutuu vakavaa vaaraa työntekijän omalle tai muiden työntekijöiden hengelle tai terveydelle, työntekijällä on oikeus pidättäytyä tällaisen työn tekemisestä.

Työstä pidättäytymisestä on ilmoitettava työnantajalle tai tämän edustajalle niin pian kuin mahdollista. Oikeus pidättäytyä työnteosta jatkuu, kunnes työnantaja on poistanut vaaratekijät tai muutoin huolehtinut siitä, että työ voidaan suorittaa turvallisesti.

Työstä pidättäytyminen ei saa rajoittaa työntekoa laajemmalti kuin työn turvallisuuden ja terveellisyyden kannalta on välttämätöntä. Työstä pidättäytyessä on huolehdittava siitä, että pidättäytymisestä mahdollisesti aiheutuva vaara on mahdollisimman vähäinen.

Jos työntekijä tämän pykälän mukaisesti pidättäytyy työstä, hän ei ole velvollinen korvaamaan työstä pidättäytymisestä aiheutuvaa vahinkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme