Onko teillä muilla tavoitteena "päästä" suomesta pois ennen eläkeikää?
Tällä en tarkoita sitä että menisit ulkomaille tekemään töitä vaan pyrit sijoittamaan ja säästämään jotta pystyt muuttamaan ja elämään vaikka espanjassa 50-70 ikävuodet? Itselläni tämä on haaveena, itselläni on pian velaton asunto ja olen joka kuukausi pistänyt 1000e sivuun jotka sijoitan tai säästän. Palkkani ei ole iso mutta menot minulla on todella pienet.
Elän tarkoituksella vähällä koska haluan päästä pois työelämästä viimeistään 50 vuotiaana ja haluan elää sen ajan jossain muualla kuin ankeassa suomessa.
Tunnetteko ketään kuka on näin tehnyt?
M33
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain 70-vuotiaaksi?
Siksi koska suomalaiseen vanhainkotiin haluan ja olen maksanut suomeen valtavasti veroja joten kai ne palvelut minulle kuuluu myös?
M33
Miksi haluat suomalaiseen vanhainkotiin?
Siksi koska se on ilmaista? Olen veroni suomeen maksanut.
M33
What? Vanhainkotipaikka maksaa 5000-7000€/kk, sinä maksat n 90% eläkkeestäsi siitä jos edes saat paikan. Tupakkarahat saat pitää.
Otahan poju selvää asioista🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut mennä ainakin osaksi vuotta mutta tuskin ihan loppuiäksi.
En minäkään ajatellut loppuiäksi jäädä ulkomaille vaan tulen sitten suomeen vanhainkotiin kun en enää pärjää omillani.
M33
Mun anoppini on 85v dementikko eikä toivoakaan hoitokotipaikasta.
Tuskin tilanne on parempi 50v kuluttua!
Itse olen jo puoliksi poissa Suomesta
Jaa no jos tilanne silloin on se että hoitopaikkaa ei ole niin sitten menen sinne sveitsiin pyytämään eutanasian itselleni, jos olen siinä kunnossa etten pysty matkustamaan niin jakkara ja narua.
M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska suomalaiseen vanhainkotiin haluan ja olen maksanut suomeen valtavasti veroja joten kai ne palvelut minulle kuuluu myös?
M33
En ota kantaa siihen, kuuluvatko ne palvelut sinulle, jotka joskus 40 vuoden kuluttua vielä Suomi vanhuksille voi tarjota.
Mutta... tuskin vielä olet kovin paljon antajapuolella.
Peruskoulun ja ammattikoulun sain valtiolta. Suomessa kokonaisveroaste on noin 50% eli ihmisillä menee noin puolet tuloista veroihin.
10 vuoden aikana keskipalkkani on ollut varmaankin noin 3000e/kk bruttona eli veroihin on minulta mennyt joka kuukausi noin 1500e.
12x1500=18 000e vuosittain olen keskimäärin
Sano nyt vielä, että olet lukenut lentokenttien bisneskirjoja ja työskentelet jollekin virastoille, joilla on joku pseudolatinankielinen nimi? Nukkuessasi suojatyöpaikoissassasi näet unta siitä, että olisit oikeassa firmassa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten ostettiin talo Italiasta, remppa valmistui juuri kun pääsin työeläkkeelle.
Toistaiseksi n 6kk vuodesta 2. kodissa ja lopullisesti kunhan mieskin eläköityy
Saanko kysyä että paljon talo maksoi siellä italiassa? Onko halvempia kuin meillä suomessa jossa asunnot on todella kalliita.
Uudenveroiseksi remontoitu n 200m2 kivitalo isolla tontilla palveluiden läheltä ja 17/28km isompiin kaupunkeihin 200ke.
Halvemmallakin olisi päässyt mutta halusimme tehdä kerralla täyden rempan ja lisämukavuuksia kuten uima-altaan, lisäeristyksiä, keskuslämmityksen/jäähdytyksen yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten ostettiin talo Italiasta, remppa valmistui juuri kun pääsin työeläkkeelle.
Saanko kysyä että paljon talo maksoi siellä italiassa? Onko halvempia kuin meillä suomessa jossa asunnot on todella kalliita.
Vuodesta 2010 Euroopassa vain Italiassa ja Kyproksella on asuntojen hinnat nousseet vähemmän kuin Suomessa.
Suomessa nousua 9% Italiassa laskua 5%! Kun muissa Euroopan maissa on samana aikana asuntojen hinnat nouseet sellaiset 50%-240% Eli monessa maassa kaksin-, jopa kolminkertaistuneet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Miksi haluat suomalaiseen vanhainkotiin?
Siksi koska se on ilmaista? Olen veroni suomeen maksanut.
M33
Mä en usko että täällä on moisia palveluita, ainakaan ilmaisena, kun nyt 33-vuotias on siinä iässä että tarvisi. Jo nyt todella huonokuntoisia ihmisiä joutuu olemaan kotihoidon varassa. Ja monet niistä hoivakodeistakin on melkoisia "kuivattamoita".
Viime viikolla tuli Ulkolinja-dokumentti vanhusten hoidolla rahan tekemisestä eri EU-maissa, ja siinä näytti minusta että Saksan malli oli se asiakkaalle mukavin. Siellä meinaan järkättiin ihan hoitaja kotiin sen sijaan että olisi viety vanhus kodistaan kuivattamoon, tai jätetty heitteille. Itäeurooppalaiset lähihoitajanaiset siellä oli vanhusten kotona hoitamassa, siellä ne pelasivat korttia ja söivät yhdessä ja vaikutti oikein mukavalta elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
En ota kantaa siihen, kuuluvatko ne palvelut sinulle, jotka joskus 40 vuoden kuluttua vielä Suomi vanhuksille voi tarjota.
Peruskoulun ja ammattikoulun sain valtiolta. Suomessa kokonaisveroaste on noin 50% eli ihmisillä menee noin puolet tuloista veroihin.
10 vuoden aikana keskipalkkani on ollut varmaankin noin 3000e/kk bruttona eli veroihin on minulta mennyt joka kuukausi noin 1500e.
12x1500=18 000e vuosittain olen keskimäärin
Veroilla ylläpidetään mm. poliisi- ja pelastusalaa, valtiollista infraa yms.
Katselin suomalaisen välittäjän sivuilta niin espanjasta saa kerrostaloasunnon alle 100 000 eurolla eikä ne ole mitään pieniä koppeja.
Vierailija kirjoitti:
Verorahoilla ei pitäisi kustantaa yhdenkään tutkijan,asiantuntijan,johtajan,esimiehen,tohtorin,professorin tai erityisasiantuntijan palkkaa.
Enpä kyllä lähtisi ulkomaille asumaan vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin. Sinne vieraitten ihmisten keskelle, huh huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Yhteiskunta on maksanut myös palkkani lähes koko uran ajan. Nykyään Turun yliopistossa ja aiemmin Sitrassa, Suomen Pankissa sekä Valtion taloudellisessa tutkimuskeskuksessa. Työt elinkeinoelämän tutkimuslaitoksessa siinä välissä lienee ainoa, joka ei ole osa julkista sektoria.
- Maksan tuloista lähes puolet veroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 2010 Euroopassa vain Italiassa ja Kyproksella on asuntojen hinnat nousseet vähemmän kuin Suomessa.
Suomessa nousua 9% Italiassa laskua 5%! Kun muissa Euroopan maissa on samana aikana asuntojen hinnat nouseet sellaiset 50%-240% Eli monessa maassa kaksin-, jopa kolminkertaistuneet!
Notkahdus Italiassa johtuu osittain siitä kun remontoinnin bonusjärjestelmää muutettiin ja ruoka yms on kallistunut paljon.
Omalla alueella kyllä remontoitavien talojen pyynti- ja myyntihinnat on nousseet n 20%. Eli aluekohtaista tuokin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudenveroiseksi remontoitu n 200m2 kivitalo isolla tontilla palveluiden läheltä ja 17/28km isompiin kaupunkeihin 200ke.
Halvemmallakin olisi päässyt mutta halusimme tehdä kerralla täyden rempan ja lisämukavuuksia kuten uima-altaan, lisäeristyksiä, keskuslämmityksen/jäähdytyksen yms
No, eihän siellä myydäkään kuin ns talonrunko. Muutaessa myyjä vie mukanaan keittiön, ilmastoinnin, yms.
Aikuiset lapset muuttivat jo työn perässä ulkomaille sen jälkeen kun valmistuivat. Arvostan ettei heistä tule veronmaksajia suomelle. Kohta lähdemme myös.
Ei ole. Inhoan kuumaa keliä, enkä jaksa jokapäiväistä auringonpaistetta. Rakastan Suomea, luontoa, hiljaisuutta, järviä, vuodenaikoja, luntakin.
Sellaisen vinkin annan, että ei kannata jättää elämistä ja haaveidensa toteuttamista eläkepäivile, koska niitä ei välttämättä tule.
Todennäköisesti ilmatolliset ja muut katastrofit yhä enemmän iskevät juuri Espanjaan, niinkuin lukevat ihmiset ovat ymmärtäneet.
On hyvin mahdollista että meillä täällä tulee viimeksi olemaan inhimilliset olosuhteeta asua.
Mutta vapaassa maassa on aina mahdollisuus porsaiden tulla roudan sattuessa kotiinkin lihapatojen ääreen.
Kaiken kaikkiaan on liikuttavaa tuo usko, että mikään näistä kriiseistä ei olis osunut muuallekin.
Metri lunta näkyy nytkin sataneen Eurooppaan. Vain meill ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Inhoan kuumaa keliä, enkä jaksa jokapäiväistä auringonpaistetta. Rakastan Suomea, luontoa, hiljaisuutta, järviä, vuodenaikoja, luntakin.
Sellaisen vinkin annan, että ei kannata jättää elämistä ja haaveidensa toteuttamista eläkepäivile, koska niitä ei välttämättä tule.
Mikä pakottaa menemään kuumiin maihin? Mun vanhemmat muutti eläkkeellä Irlantiin, siellä maaseudulla asuvat tyytyväisinä, nyt jo 15 vuotta asuneet.
https://www.habita.com/kohde/662668
Tossa on kämppä espanjassa, hintaa alle 100 000e.
Vastike vain 35e/kk!
Suomen isoista kaupungeista tuollaisesta kämpästä saisi pulittaa vähintään 150 000e.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako suomen valtio toimeentukea ulkomailla asuvalle? Jos siis saa sijoituksilla 500e/kk osinkoa ja siihen päälle sitten toimeentulotukea 500e niin se on 1000e/kk ja sillä elää jossain euroopan maassa leveästi.
Ei tietenkään maksa. Suomessa tuet ovat asumisperusteisia muutamaa harvalukuista poikkeusta lukuunottamatta. Niissäkin on käytännössä vain pidempi aikaraja minkä saa olla ulkomailla ennen tukien katkaisua.