Hirveä alaselkäkipu ja jumi. Vinkkejä saa antaa
Minulla on ollut jo vuosikausia tämä sama vaiva. Välillä saattaa mennä puolikin vuotta että ei mitään kipua selässä, mutta sitten yhtäkkiä tuntuu että jotain menisi tavallaan ihan alhaalla selässä pois paikoiltaan/väärään asentoon. Ja se saattaa tapahtua jos teen jonkun pienen nykäisevän liikkeen, harvemmin jos nostan mitään raskasta tms.
En pysty seisomaan enkä kävelemään suorassa. Tuntuu että selkärankakin olisi ihan kierossa. Reipas kävelylenkki yleensä auttaa sen verran ettei kipua tunnu sitten kävellessä. Mutta jos olen hetkeäkään paikallani tai istun, niin kipu alkaa taas. Ja tätä kestää yleensä n.2 vkoa. Olen kokeillut vaikka mitä jumppailuja. En jaksa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen liikunta ja kävely.
Jos menet leikkaukseen, se auttaa joksikin aikaa, jos et liiku. Ihminen on tehty liikkumista varten.
Nim. Sama juttu. 2vko tekemättä mitään, aiheuttaa selkäkivun, selkäranka venähtää, jostain olemattamasta liikkeestä ja sitten sattuu lujaa.
Nyt ei ole ollut, koska olen liikkunut hyvin säännöllisesti.
Niin kuin aiemmin jo kirjoitin; kävelen joka päivä yli 20 000 askelta. Kiitos muille vinkeistä. Pilateksen voisin aloittaa. Kuntosalilla olen joskus käynyt mutta oli jotenkin tosi ahdistavaa. Täpötäydessä Fressissä, tuntui että kaikki muut oli kunnon lihaskimppuja ja tikissä, itse vaan koitin tehdä pt:n ohjeiden mukaan. En oikein osannut käydä. Mieluummin tekisin kotona, jos hankkisi jotain painoja tai kahvakuulia. -ap
Kävely on arkea, ei se sun kuntoa paranna koskaan,varsinkaan lihaskuntoa. Yläkroppa tarttee liikettä ,paljon.
Itsellä SI-nivelongelmaa, jota ta:n lääkärit eivät vaan uskoneet (halunneet) diagnosoida. 2 hoitojaksoa kiropraktikolla ja säännölliset harjoitteet (mm. lonkankoukistajat ym. sekä pakaralihastreeniä). Pahin kipu oli pois ja pääsin taas kävelemään normaalisti. Voisit myös kokeilla, voitko maata pienen kovan pallon päällä ja löytää kipeytyneet kohdat. Minulla ainakin pari lihasta ja jännettä kiristyvät, mutta pyörittämällä selkää kovan pienen pallon päällä, tilanne usein helpottaa, se hieroo ja painaa sopivasti.
Mee nyt ensin sinne lannerangan magneettikuvaan niin on jotain toivoa saada haju mistä nyt edes on kyse.
Täällä kukaan ei näe _sinun_ selkäsi sisään.
Hinta luokkaa 300€ yksityisillä labroilla ja sitten ortopedin tulkkauskäynti päälle jos haluat jotain röntgenlääkärin lausunnon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä SI-nivelongelmaa, jota ta:n lääkärit eivät vaan uskoneet (halunneet) diagnosoida. 2 hoitojaksoa kiropraktikolla ja säännölliset harjoitteet (mm. lonkankoukistajat ym. sekä pakaralihastreeniä). Pahin kipu oli pois ja pääsin taas kävelemään normaalisti.
Mullakin "s-i-nivelongelmaa", eli tulehdusta s-i-nivelissä, koska selkärankareuma. Kiropraktikot ja kaikki muutkin käsittelyt tulehduksen takia ehdottomasti kielletty!
Onko tutkittu ikinä? Yliliikkuvat nivelet? Vahvista lihaksia vaikka salilla.
Hyviä neuvoja täällä annettukin jo: treeniä vaan pirusti, vatsalihaksia ja selkälihaksia säännöllisesti viikottain vuosikausia. Venyttelyä myös ahkerasti. Kivut kyllä lähtee kun lihakset vahvistuvat. Minulla oli samat vaivat ja valtavat kivut, kaikki poissa.
Maksoin fyssarille 70 eur ja korjasi kerrasta mun kroonisesti (20 vuotta oli ollut) lievän ja kerran akuutisti pahenneen selän. Tai siis kertoi, miten voin itse korjata sen.
Mäkin heittäisin, että heikko vatsa ja pakarat ja kireät lonkankoukistajat, mutta halpa huvi tuo on siihen nähden miten paljon hyötyy, fyssarille vaan.
Säännöllinen liikunta ja kävely.
Jos menet leikkaukseen, se auttaa joksikin aikaa, jos et liiku. Ihminen on tehty liikkumista varten.
Nim. Sama juttu. 2vko tekemättä mitään, aiheuttaa selkäkivun, selkäranka venähtää, jostain olemattamasta liikkeestä ja sitten sattuu lujaa.
Nyt ei ole ollut, koska olen liikkunut hyvin säännöllisesti.