Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmankostutin kuivan nenän ongelman ratkaisijaksi?

Vierailija
09.12.2024 |

Löytyykö kokemusta ja tietoa aiheesta? Elämäntavat kunnossa. Asunnossa ei ole hometta. Nenän limakalvot kuivat koko ajan. Meinasin ensin nenäsuihkeiden käyttöä, mutta niitä ei kuulemma suositella pitkäaikaiseen käyttöön. Ilmankostutin on parempi ratkaisu. Rahaa ei ole paljon. Onko n. 50 euron ilmankostuttimesta hyötyä? Millainen on paras? Kiitos.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha kunnon Ufox (se "ufo" tai pienempään tilaan tarkoitettu eri mallinen) on ainakin varma ja turvallinen, säästin itse siihen pienempään viime vuonna

Jotkut Ufox-yksilöt vuotaa vettä lattialle ja laitteen pesutabletit lisäävät turhaan kemikaalikuormaa. Suosittelen höyrystävää laitetta, jonka pystyy pesemään itse ihan vaan harjalla ja asianpesuaineella. 

Mulla on ufox ja putsaan kalkit pois säännöllisesti (käytännössä muutaman kerran talvessa) etikka vedellä. Puolet etikkaa ja puolet vettä kaadetaan säiliöön ja annetaan vaikuttaa yön yli. Kalkki lähtee lähes itsestään irti sillä tavalla. Eikä kuormita luontoa. Kunnolla veden kuumentavat laitteet kuten Ufox on paljon terveellisempi vaihtoehto muutenkin, ei levitä kalkkipölyä pinnoille ja on hygieeninen. 

Vierailija
22/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi muutama asia:

Paras on höyrystävä mutta se vie sähköä saman verran kuin koko ajan pienellä lämmöllä hellalla oleva vesikattila. 

Muita joudut desinfioimaan säännöllisesti ja se on tehtävä hyvin ja kunnon aineilla!

Isossa talossa tarvitaan useita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höyrystävän käyttö todella näkyy sähkölaskussa. Vaikea sanoa miten paljon mutta vesi ei höyrysty ilmaiseksi. 

Vierailija
24/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita siitä että linkoat pyykkejä mahdollisimman vähän ja kuivatat ne telineessä olohuoneessa. Mielellään öisin tietysti. 

Vierailija
25/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmisen vuotta olen käyttänyt Ratiopharmin seesamiöljyä kuivaan nenään. Hyvä tuote, en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia.  Erityisesti näin kylmällä ilmalla ja keväällä koivun kukinta-aikaan tästä on apua. Ei aivastuta yhtä paljon.

Kunhan se pullo tyhjenee, osta kaupasta sitä seesamiöljyä ja täytä pullo sillä. Nuo apteekin seesamiöljyt ovat lähes laillista ryöstöä. Voit tietysti myös laittaa ölyä sormeesi ja levittää sillä öljy nenään tai jollakin pipetillä. Kukkaro kiittää.

Kaupan seesamiöljyt on paahdetuista siemenistä. 

Vierailija
26/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kovilla pakkasilla tehnyt niin että kastelen ison kylpypyyhkeen kevyesti suihkussa ja jätän telineeseen yöksi kuivumaan. Täytyy varoa ettei tipu lattialle kulmista!

Vierailija
27/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kovilla pakkasilla tehnyt niin että kastelen ison kylpypyyhkeen kevyesti suihkussa ja jätän telineeseen yöksi kuivumaan. Täytyy varoa ettei tipu lattialle kulmista!

👍Tämän halvempaa kostutinta on vaikea löytää. 

Vierailija
28/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit tietysti myös laittaa ölyä sormeesi ja levittää sillä öljy nenään tai jollakin pipetillä. Kukkaro kiittää.

Keittiöstä ruokaöljyä. 

Mikä ongelma?

Teepä hintavertailu ensin ruoanlaittoon käytettävä öljy versus apteekin nenäöljy ja vänkytä vasta sitten. Samaa tavaraa molemmat.

Vierailija
29/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita siitä että linkoat pyykkejä mahdollisimman vähän ja kuivatat ne telineessä olohuoneessa. Mielellään öisin tietysti. 

Tämä on hyvä vinkki! Parhaiten toimivat pienehköt matot, jotka eivät kuivu yhtä nopeasti kuin muut pyykit. Meillä on iso kone, jossa voi pestä isojakin räsymattoja -pesen niitä talvella myös kosteusvaikutuksen takia (annan kuitenkin lingota hyvin). 

Vierailija
30/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos vastauksista! Kokeilen nyt ensimmäiseksi sittenkin limakalvoja kosteuttavaa nenäsuihketta. Kysyn apteekista mikä olisi ongelmaani paras. Oireita ovat kuivuuden tunne, joka aiheuttaa jopa kivun kaltaista tuntemusta ja tuhinaa, nenän karstoittuminen ja nenäeritteen kertyminen, vähän tavallista useammin nenäverenvuotoa. Nämä siitä huolimatta että juon runsaasti vettä enkä käytä mitään diureetteja, kuten alkoholia tai kofeiinipitoisia juomia.

Jos oireet eivät rauhoitu nenää kosteutettuani, menen lääkäriin.

Vierailija
31/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmisen vuotta olen käyttänyt Ratiopharmin seesamiöljyä kuivaan nenään. Hyvä tuote, en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia.  Erityisesti näin kylmällä ilmalla ja keväällä koivun kukinta-aikaan tästä on apua. Ei aivastuta yhtä paljon.

Kunhan se pullo tyhjenee, osta kaupasta sitä seesamiöljyä ja täytä pullo sillä. Nuo apteekin seesamiöljyt ovat lähes laillista ryöstöä. Voit tietysti myös laittaa ölyä sormeesi ja levittää sillä öljy nenään tai jollakin pipetillä. Kukkaro kiittää.

Lieköhän tuollakaan mitään merkitystä. Tuoksuupahan paremmalle nenässä.

Vierailija
32/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha kunnon Ufox (se "ufo" tai pienempään tilaan tarkoitettu eri mallinen) on ainakin varma ja turvallinen, säästin itse siihen pienempään viime vuonna

Jotkut Ufox-yksilöt vuotaa vettä lattialle ja laitteen pesutabletit lisäävät turhaan kemikaalikuormaa. Suosittelen höyrystävää laitetta, jonka pystyy pesemään itse ihan vaan harjalla ja asianpesuaineella. 

Mulla on ufox ja putsaan kalkit pois säännöllisesti (käytännössä muutaman kerran talvessa) etikka vedellä. Puolet etikkaa ja puolet vettä kaadetaan säiliöön ja annetaan vaikuttaa yön yli. Kalkki lähtee lähes itsestään irti sillä tavalla. Eikä kuormita luontoa. Kunnolla veden kuumentavat laitteet kuten Ufox on paljon terveellisempi vaihtoehto muutenkin, ei levitä kalkkipölyä pinnoille ja on hygieeninen. 

Hyvä tietää! Onko laitteesi muuten vuotanut lattialle? Pitänet alla vettäpitävää alustaa?

Ehkä joudun sittenkin ottamaan Ufoxin harkintaan, koska nykyinen kylmää vettä höyrystävä laite on niin tehoton. 

Vierailija
33/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset hyörystää sen veden, voi olla kylmääkin vettä. Ufo ilmeisesti kiehuttaa sitä vettä joten se on aina lämmintä, kasvattaa sähkölaskua. Terrarioon ja kasveille sellanen joka tuottaa kylmääkin vettä. Motonetissä oli emaxin ilmakostutin syksyllä alennuksessa johonkin 10e hintaan. Tuo voi auttaa nukkumaan kun täyttää kylmällä vedellä ja laittaa sängyn viereen.

Vierailija
34/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Niitä pesutabletteja ei tarvitse mihinkään vaikka asun Lahdessa jossa hyvin kalkkipitoinen vesi (ne tabletit on tarkoitettu vaan kalkinpoistoon) ja ei mulla ole kyllä vettä lattialle vuotanut. Höyrystettäävähän pitää olla tosiaan jatkuvasti pesemässä.

Vierailija
35/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kiitos vastauksista! Kokeilen nyt ensimmäiseksi sittenkin limakalvoja kosteuttavaa nenäsuihketta. Kysyn apteekista mikä olisi ongelmaani paras. Oireita ovat kuivuuden tunne, joka aiheuttaa jopa kivun kaltaista tuntemusta ja tuhinaa, nenän karstoittuminen ja nenäeritteen kertyminen, vähän tavallista useammin nenäverenvuotoa. Nämä siitä huolimatta että juon runsaasti vettä enkä käytä mitään diureetteja, kuten alkoholia tai kofeiinipitoisia juomia.

Et sinä nyt niin köyhä ole, ettetkö voi ostaa jotain 50e hintaista ilmankostutinta.

Vierailija
36/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lieköhän tuollakaan mitään merkitystä. Tuoksuupahan paremmalle nenässä.

Takuulla, tuntikausia. 

Vierailija
37/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankostutin myös parantaa monen kuorsausongelman!

Vierailija
38/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama ongelma. Korvalääkäri suositteli minulle laittamaan vähän voidetta, esim. Bepantenia tai nenävoidetta (apteekista), sieraimen sisäpuolelle ja sitten nuuskaisemaan voiteet nenän sisälle. Se on auttanut hyvin pahimpina aikoina. Lisäksi annan pyykkien kuivata olohuoneessa. Jos mahdollista, niin huonelämpötilan pienikin lasku nostaa hieman ilmankosteutta. Höyryhengittelyjä kannattaa myös harrastaa.

Vierailija
39/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan no 38:lle, olen siis se, joka putsaa ufoxin etikkavedellä. Mun laite ei ole koskaan vuotanut lattialle, on pienempi malli niistä kahdesta. On ollut jo ainakin 3 talvea käytössä. 

Vierailija
40/44 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan no 38:lle, olen siis se, joka putsaa ufoxin etikkavedellä. Mun laite ei ole koskaan vuotanut lattialle, on pienempi malli niistä kahdesta. On ollut jo ainakin 3 talvea käytössä. 

Kiitos vastauksestasi ja kiva kuulla!