Ilmankostutin kuivan nenän ongelman ratkaisijaksi?
Löytyykö kokemusta ja tietoa aiheesta? Elämäntavat kunnossa. Asunnossa ei ole hometta. Nenän limakalvot kuivat koko ajan. Meinasin ensin nenäsuihkeiden käyttöä, mutta niitä ei kuulemma suositella pitkäaikaiseen käyttöön. Ilmankostutin on parempi ratkaisu. Rahaa ei ole paljon. Onko n. 50 euron ilmankostuttimesta hyötyä? Millainen on paras? Kiitos.
Kommentit (44)
Ufox on hyvä, kirppareiltakin voi löytää edullisesti. Olen itse puhdistanut sen ihan etikalla, ei tarvitse sitä Ufoxin omaa puhdistusainetta. Kannattaa sitten olla lisäksi myös kosteusmittari, ettei aiheuta kosteusvauriota asuntoon sillä ilmankostuttimella.
Öljyn lisäksi nenähuuhtelukannun päivittäinen käyttö auttaa pitämään limakalvot kunnossa. Itse en ole ostanut enää sitä seesamiöljysuihketta, vaan laitan muutaman tipan rypsiöljyä sellaisella 1ml lääkeruiskulla (jonka vaihdan uuteen noin kuukauden välein). Tulee monta kertaa halvemmaksi kuin se kallis seesamiöljysuihke. Niissä ei myös yleensä ole irrotettavat korkit, että pystyisi uudelleen täyttämään.
Tuossa on ainakin suht tuore artikkeli https://yleiskone.com/miten-ilmankostutin-toimii/ jossa on käyty läpi ilmankostuttimien hyötyjä ja haittoja sekä eri malleja
Mulla öljy aina meinaa valua nenänpieleen ja sitten finnit, pitää olla suihke. Suolasuihke ei valu, esim. se Humidose, joka on kyllä tosi kallista suolavettä. Mutta perusvaseliinia (esim. klassinen klover) voi laittaa ihan sormella tai pumpulipuikolla, ei valu ja rasvaa hyvin. Ja on halpa.
On sitä paahtamatontakin. Ainakin Urtekramilla näyttää olevan. Kai nuo muutkin neutraalit ruokaöljyt käynevät tarkoitukseen, esim. rypsiöljy.