Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lainatako rahaa sukulaiselle ottamalla velkaa?

Vierailija
09.12.2024 |

Mitä sanotte? Elän pienillä tuloilla eläkeläisenä, mutta sukulainen on vielä köyhempi, tarvitsisi tukea. Otanko pienen velan ja annan hänelle rahaa, vai onko se tyhmä liike?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä. 

tukea voi muutenkin kuin antamalla rahaa! 

Vierailija
22/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaa kenelekkään enää koskaan. Juurikin sukulainen jätti maksamatta takaisin isohkon summan. Tapahtuneesta on jo 10 vuotta ja elää porskuttaa, kuin ei muistaisi koko asiaa.

Jos pankki ei luota riittävästi antaakseen henkilölle lainaa, niin kannattaa harkita luottaako itsekkään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos sinusta aika kohta jättää, niin se velka tietty jää pankin luottotappioksi, jos sinulla ei ole omaisuutta. Tuo voisi olla skenaario. Mutta eihän tuossa mitään järkeä muuten ole. Haluaisit maksaa toisen velat korkoineen ja sinulla on itselläsi pieni eläke.

Vierailija
24/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista! Itse asiassa tämä oli metafora: kannattaako Suomen antaa 30 miltsiä Somaliaan kun itse elää velkarahalla. Tämä jonkun laittama aloitus poistettiin kaksi kertaa, niin ajattelin toisella tavalla lähestyä tätä asiaa. En tietenkään ottaisi velkaa auttaakseni sukulaista, olen tosiaan eläkeellä, mutta en varmaan tekisi sitä, vaikka olisin vielä töissä.

Mutta: voiko yksilötason logiikkaa siirtää valtioiden ja kansojen välille? Auttaako vaiko eikö auttaa umpiköyhiä maita? Missä kulkee raja? Tunnustan: en tiedä.

Vierailija
25/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se taisi olla muuten 300 miljoonaa.

Vierailija
26/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra on valtiovarainministeri. Turhaa ilkkua palstalla paitsi hallitusta äänestäneitä.

Vierailija
27/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tyhmä! Älä  koskaan ota velkaa niin, että lainaat sen edelleen toiselle. Kai sinä ymmärrät, että ei hän voi maksaa sitä sinulle takaisin, kun on niin köyhä ja luottotiedot ovat jo menneet.

Provo tai ei, mutta yllättävän moni ottaa itselleen lainaa niin, että kustantaa sillä rahalla puolisonsa, lapsensa tai muun läheisen menoja. 

Vierailija
28/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap, en persu, mutta olen alkanut miettiä, onko meillä tosiaan varaa enää auttaa muita kun emme pysty auttamaan omiakaan. Saa väittää vastaan ihan vapaasti.

Jos jossain kuollaan nälkään, kai pitäisi auttaa. Minäkin veisin ruokaa nälkiintyneelle sukulaiselle, jos ei olisi hyvinvointivaltiota, jatkaakseni alun vertausta.

Ja sori kaikille vastanneille, että huijasin. :)

Vierailija
29/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt vertaisi Somaliaa sukulaiseen. Tai ehkä sittenkin.

Parempi ottaa lainaa ja  antaa se raha toisella mantereella asuvalle sukulaiselle, jotta hän ei tunge tänne sinun elätettäväksi paikan päälle.

Vierailija
30/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä: eihän tämän kuvitteellisen sukulaisen hätä helpota siihen rahaan, jonka hän minulta saisi, koska köyhyys jatkuisi. Ehkä sekin on yksi kehitysavun ongelma: se ei lopea köyhyyttä, antaa vain laastarin.

Vierailija
31/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt vertaisi Somaliaa sukulaiseen. Tai ehkä sittenkin.

Parempi ottaa lainaa ja  antaa se raha toisella mantereella asuvalle sukulaiselle, jotta hän ei tunge tänne sinun elätettäväksi paikan päälle.

Hyvä pointti, kiitos. :) ap

32/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihmeessä korkeakorkoisia lainaa ja lahjoita se Afrikkaan. Näin on Suomessa toimittu, sitä sanotaan kehitysavuksi. Tulevat sukupolvet maksaa. Sinäkin voit vaan jättää sen maksamatta. Perikunta hoitaa sitten.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
33/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksista! Itse asiassa tämä oli metafora: kannattaako Suomen antaa 30 miltsiä Somaliaan kun itse elää velkarahalla. Tämä jonkun laittama aloitus poistettiin kaksi kertaa, niin ajattelin toisella tavalla lähestyä tätä asiaa. En tietenkään ottaisi velkaa auttaakseni sukulaista, olen tosiaan eläkeellä, mutta en varmaan tekisi sitä, vaikka olisin vielä töissä.

Mutta: voiko yksilötason logiikkaa siirtää valtioiden ja kansojen välille? Auttaako vaiko eikö auttaa umpiköyhiä maita? Missä kulkee raja? Tunnustan: en tiedä.

Valtiot ja yksilöt ovat eri asia. Valtioilla ei ole samanlaista tarvetta maksaa kaikkia velkojaan pois kuten yksilöillä. Tai kuten suomalaisilla yksilöillä, ruotsalaiset yksilöt eivät paljon velkojaan lyhentele.

34/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei ole tarvetta maksaa takaisin? No miten ne lainan korot, kun niitä pitää maksaa koko ajan korkoa korolle? Laina ei edes lyhene, maksamme vain korkoja, koko ajan enemmän. Ei väliä?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
35/35 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiot ja yksilöt ovat eri asia. Valtioilla ei ole samanlaista tarvetta maksaa kaikkia velkojaan pois kuten yksilöillä. Tai kuten suomalaisilla yksilöillä, ruotsalaiset yksilöt eivät paljon velkojaan lyhentele.

Mutta annettu raha on silti pois yhteisestä kulutuksesta. Kehitysavun toimimattomuutta ovat monet itse kehitysaputoimijatkin moittineet. Pitäisi löytää sellaisia tapoja, jotka eivät passivoisi saajamaata eivätkä rahat valuisi osaksi korruptioon, se on aika vaikeaa kun korruptio on yleinen toimintatapa kaikkialla muualla paitsi Euroopassa. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan