Kävin työhaastattelussa. Sain paikan! Mutta..
.. minua varoitettiin valinnan jälkeen todella huonosta työyhteisöstä. Sekä lähiesihenkilö että mukana haastattelussa olleet kaksi muuta virkailijaa sanoivat, että on syy miksei meille ole juurikaan hakijoita tai varsinkaan pysyviä tekijöitä, on se, että työyhteisö on kuulemma todella sairas..
Tulen toimeen kaikkien kanssa, en lähde mukaan ikinä pskanjauhantaan tms., ja siedän huonoakin työyhteisöä jos itse työnkuva on mielekäs. Olen siis ainakin nyt iloinen, että sadan työhakemuksen jälkeen vihdoin tärppäsi!
Mutta entä jos tämä tuleva työyhteisö onkin oikeasti niin sairas, että menettää työkyvyn? Sairaslomia tuolla kuulemma pidetään paljon nimenomaan työyhteisön myrkyllisyyden vuoksi. Ja kyse ei varmasti ollut siitä, että minua ei haluttu, kun vasta valinnan jälkeen tämä tuotiin ilmi.
Onko kellään vastaavasta kokemusta?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt voi potkia työntekijöitä ulos vähemmälläkin syyllä, potkulaki.
Ei muuta kuin myrkyllisen ilmapiirin tekijät ulos.
Tämä. Tuskin on mistään ydinfyysikoista tai aivokirurgeista kyse - ja heidätkin voidaan korvata!
Täällä on muutkin kommentoinut samaa eli ei tarvitse olla välttämättä kuin yksi mätä omena työyhteisössä ja hermojen kiristys on arkipäivää. Meillä ongelma on ollut kyvytön esimies. Paperilla ja vuosissa pätevä juu, mutta todellisuudessa aivan täysi tonttu. Huolimaton ja helposti ärsyyntyvä.
Ollut pitkään talossa, mutta useampi lapsi ja pitkät äitiysvapaat, niin pudonnut kelkasta, sillä miten asiat nykyisin tehdään ei ole sama kuin kymmenisen vuotta sitten. Hän ei kuuntele, sillä hän on aina oikeassa vaikka isket mustaavalkoisella päin näköä että esim. raportointi ON muuttunut. Saatko kiitoksen, et, vaan hermostuneen naurun, jolla asia kuitataan ja asia painetaan villaisella vaikka äsken oli lähes antamassa varoitusta niskoittelusta. Yritit siis korjata, että niin raporteissa vaaditaan nykyään muuten asiaa X eikä Y ole enää se tärkeä.
Taasen varoitusta tai edes puhuttelua ei voi kuitenkaan antaa sellaiselle alaisille, joka tulee toistuvasti krapulassa töihin ja josta useat tiimin jäsenet ovat hänelle sanoneet. Kuitataan no, sitä sattuu mentaliteetilla. Tekeekö ylemmät pomot mitään - ei, vaikka kuinka ollaan tuotu näitä epäkohtia esille. Luojan kiitos sain itse siirron eri tiimiin, jossa lähiesimies osaa hoitaa hommansa ja ymmärtää mitä tarkoittaa asioista keskustelu.
Pahoittelut, että kuvaus on sekava, mutta yritän pitää ylimalkaisena ettei tunnisteta.
Yksikään esihenkilö ei sanoisi noin, koska silloin ko. esihenkilön jalat tutisivat. Esihenkilö joutuisi helposti työsuojeluviranomaisten hampaisiin.
Asiat kyllä voivat riidellä, mutta ei ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työyhteisö on sairas, minkä takia esihenkilö ei puutu siihen ja korjaa asiaa?
Hän on kyllä esihenkilö, mutta hänelläkin on oma esihenkilö joka on samalla koko konsernin johtaja. En tiedä tarkemmin kun en ole ollut vielä päivääkään töissä tuolla että kuka kiusaa ja ketä!
ap
Niin ja unohtui sellainen, että tämä esihenkilöni on siis jo irtisanoutunut, mutta kerkeämme olla hetken aikaa yhtä aikaa ennen hänen lähtöä. Että en tosiaankaan tiedä kuka/ketkä on mätämun(i)a tässä yhteisössä, mutta jotkut työntekijät ovat ihan tiputtaneet tuntejaankin työyhteisön vuoksi kuulemma. Noh, menee ehkä liian spesifiksi tiedoksi, joten se siitä. Koeaika on vain 2kk, en tiedä onko riittävä aika nähdä ja kokea kaikki, siksi vähän pelottaa.
Töihin huutelijoille kuitenkin tiedoksi: olen menossa tähän työpaikkaan, se on sovittu jo, joten ehkä huudot voi huutaa muualla, kun eivät sisältöä aiheeseen tuo.
Kokemuksia huonoista työyhteisöistä voi kuitenkin kertoa, varsinkin mitä se voi pahimmillaan olla?
ap
En ole kyllä ennen kuullut, että työhaastattelun yhteydessä kerrotaan sairaasta työilmapiiristä. Ensinnäkin oman työnantajan mollaaminen vielä tollasessa yhteydessä on järjetöntä ja äärimmäisen epälojaalia työnantajaa kohtaan. Miksi nuo mollaajat itse siinä talossa ovat, kiusaajilta kuulostavat itsekin olevan. Mitä järkeä on hakea ihmisiä töihin ja samalla kertoa, että paska talo älä tänne tule.
Harvinaisen outo juttu, mahtaako olla edes totta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on muutkin kommentoinut samaa eli ei tarvitse olla välttämättä kuin yksi mätä omena työyhteisössä ja hermojen kiristys on arkipäivää. Meillä ongelma on ollut kyvytön esimies. Paperilla ja vuosissa pätevä juu, mutta todellisuudessa aivan täysi tonttu. Huolimaton ja helposti ärsyyntyvä.
Ollut pitkään talossa, mutta useampi lapsi ja pitkät äitiysvapaat, niin pudonnut kelkasta, sillä miten asiat nykyisin tehdään ei ole sama kuin kymmenisen vuotta sitten. Hän ei kuuntele, sillä hän on aina oikeassa vaikka isket mustaavalkoisella päin näköä että esim. raportointi ON muuttunut. Saatko kiitoksen, et, vaan hermostuneen naurun, jolla asia kuitataan ja asia painetaan villaisella vaikka äsken oli lähes antamassa varoitusta niskoittelusta. Yritit siis korjata, että niin raporteissa vaaditaan nykyään muuten asiaa X eikä Y ole enää se tärkeä.
Taasen varoitusta tai edes puhuttelua ei voi kuitenkaan antaa sellaisel
Voin rauhoittaa sua, kukaan ei sua tunnista, koska joka paikassa on samankaltainen tilanne. Ilmeisesti rauhaton ja riitainen maailma heijastuu riitaisaan työmaailmaan. Meidän valitsetsemat kansanedustajat näyttävät ansiokkaasti esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työyhteisö on sairas, minkä takia esihenkilö ei puutu siihen ja korjaa asiaa?
Hän on kyllä esihenkilö, mutta hänelläkin on oma esihenkilö joka on samalla koko konsernin johtaja. En tiedä tarkemmin kun en ole ollut vielä päivääkään töissä tuolla että kuka kiusaa ja ketä!
ap
Niin ja unohtui sellainen, että tämä esihenkilöni on siis jo irtisanoutunut, mutta kerkeämme olla hetken aikaa yhtä aikaa ennen hänen lähtöä. Että en tosiaankaan tiedä kuka/ketkä on mätämun(i)a tässä yhteisössä, mutta jotkut työntekijät ovat ihan tiputtaneet tuntejaankin työyhteisön vuoksi kuulemma. Noh, menee ehkä liian spesifiksi tiedoksi, joten se siitä. Koeaika on vain 2kk, en tiedä onko riittävä aika nähdä ja kokea kaikki, siksi vähän pelottaa.
Töihin huutelijoille kuitenkin tiedok
Kyllä tuo kahden kuukauden koeaika jo riittää kertomaan, haluatko jäädä tuonne vai et. Ei siinä ehkä ihan kaikki tule vielä ilmi, mutta varmastikin se tulee, jos paikka on täysin mätä.
Onko kyseessä määräaikainen vai vakituinen työ? Millainen irtisanomisaika, jos on vakituinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Töihin huutelijoille kuitenkin tiedok
Eräässä paikassa varoitettiin haastattelussa ylilyönneistä asiakkaiden taholta. Koulutuspaikka. Olin jo ollut toisessa yksikössä jossa meno oli välillä sairasta, siellä kiusaajana ja vähättelijänä työkaveri, välillä jopa esihenkilö ja opettajia.
Työkaverin puheiden ja käytöksen perusteella osa työntekijöistä ei pystynyt töihinsä. Häntä tarvittiin pitämään kuria. Jopa opettajalle työryhmässä. Kertoi että yritti vaientaa jos opettaja puhui pitkään. Joku voi puhua tarpeettomasti mutta sama päsmäri puuttui kollegoiden töihin ja antoi kuvaa toisten vajaasta työkyvystä.
Joskus työilmapiirin pystyy yksi ihminen pilaamaan. Ehkä uudella synkkaakin hyvin tämän yhden kanssa ja siitä päästäisiin positiiviseen kierteeseen. Myös omalla käytöksellä voi vaikuttaa ilmapiiriin.
Jos on ollut työttömänä, niin menisin työhön (palkka suurempi kuin työttömyyskorvaus) ja jos todellakin niin huono tilanne niin koeajalla sieltä pääsee pois.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ennen kuullut, että työhaastattelun yhteydessä kerrotaan sairaasta työilmapiiristä. Ensinnäkin oman työnantajan mollaaminen vielä tollasessa yhteydessä on järjetöntä ja äärimmäisen epälojaalia työnantajaa kohtaan. Miksi nuo mollaajat itse siinä talossa ovat, kiusaajilta kuulostavat itsekin olevan. Mitä järkeä on hakea ihmisiä töihin ja samalla kertoa, että paska talo älä tänne tule.
Harvinaisen outo juttu, mahtaako olla edes totta.
Kuulostat juuri siltä pieneltä persereiältä jolla on lipevä kieli ylemmässä seurassa mutta saastainen olet muiden keskuudessa .
En tiedä yhtään millaista työtä on luvassa, mutta voi olla myös kyse sellaisesta, että töitä teetetään aivan järkyttävällä tahdilla ja ihmiset uupuvat. Itse olen juuri sellaisessa tilanteessa. 20v työelämää takana enkä ole moista ennen nähnyt. Asiaan ollaan yritetty puuttua jopa ylemmiltä tahoilta, mutta tuntuu että tilanne ei vaan parane. Työstä vastaavat henkilöt laativat aivan epärealistiset aikataulut ja odotetaan, että ihmiset vaan venyvät.
Vierailija kirjoitti:
Onko työnantaja kunta tai seurakunta? :D
Ihan varmasti on. Itsekin olen kunnalla töissä ja yksi yksikkö on juuri tuollainen. Esimiehillä ei ole munaa puuttua asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työnantaja kunta tai seurakunta? :D
Ihan varmasti on. Itsekin olen kunnalla töissä ja yksi yksikkö on juuri tuollainen. Esimiehillä ei ole munaa puuttua asiaan.
Se on kyllä jännä miten niitä tuonne aina pesii.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään esihenkilö ei sanoisi noin, koska silloin ko. esihenkilön jalat tutisivat. Esihenkilö joutuisi helposti työsuojeluviranomaisten hampaisiin.
Asiat kyllä voivat riidellä, mutta ei ihmiset.
Omassa työyhteisössä, missä on rankkaa työpaikkakiusaamista (ihan sellaista ala-astemeininkiä, että jätetään kertomatta, tehdään kiusaa eri keinoin, haukutaan), on monet kerrat otettu yhteyttä niin johtoon kuin aviin, eihän sieltä poliiseja tule kiusaajaan pistämään putkaan, vaan korkeintaan kaunis kirjelmä, miten työpaikkaa on asiasta informoitu, ja työpaikka kertoo sitten, että on nollatoleranssi kiusaamiseen. Kännissä ja kannnabiskäryissä työpaikalleen saapuvatkin saavat olla ihan rauhassa, on niitä pomot lääkärissä käyttäneet sitten saikkulappu hakemassa, jos on liian tööt.
Jos aviin tai mihinkään muuhunkaan valittaminen auttaisi, niin meillä ei oöisi työpaikkakiusaamista.
Voimia sinulle, ap. Itse olin viime vuonna puolisen vuotta ilmapiiriltään todella myrkyllisessä työpaikassa. Myrkyn alkulähde oli eräs vanhempi naistyöntekijä, jolla oli (jälkikäteen kuultuna) useampi varoitus/puhuttelu pohjalla. Oli siis sellainen "puhun suoraan ja rehellisesti, asiat täällä kannattaa tehdä minun tavalla" -tyyppi ieli siis ilkeä törkyturpa, joka kuvitteli olevansa aina oikeassa. Esihlöitä ei kiinnostanut puuttua naisen käytökseen näennäisiä puhutteluita lukuunottamatta, ylempiä esihenkilöitä ei firmassa edes saanut rivityöntekijänä kiinni..
Jouduin kahdesti sairaslomalle ja lopulta irtisanouduin, etsin uuden työpaikan. Enkä muuten ollut ainut. Päädyin alkuun pahaan talousahdinkoon ja lisäksi mieli oli surkeassa kunnossa useamman kuukauden, mutta uusissa töissä on ihanan terve meininki. Kadun vain sitä, etten vienyt asiaa liittoon/työsuojeluun ja sitä, etten lopettanut aiemmin.
Se, että sulle ei ole käynyt niin ei tarkoita etteikö niin olisi voinut käydä.