Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin työhaastattelussa. Sain paikan! Mutta..

Vierailija
09.12.2024 |

.. minua varoitettiin valinnan jälkeen todella huonosta työyhteisöstä. Sekä lähiesihenkilö että mukana haastattelussa olleet kaksi muuta virkailijaa sanoivat, että on syy miksei meille ole juurikaan hakijoita tai varsinkaan pysyviä tekijöitä, on se, että työyhteisö on kuulemma todella sairas..

Tulen toimeen kaikkien kanssa, en lähde mukaan ikinä pskanjauhantaan tms., ja siedän huonoakin työyhteisöä jos itse työnkuva on mielekäs. Olen siis ainakin nyt iloinen, että sadan työhakemuksen jälkeen vihdoin tärppäsi!

Mutta entä jos tämä tuleva työyhteisö onkin oikeasti niin sairas, että menettää työkyvyn? Sairaslomia tuolla kuulemma pidetään paljon nimenomaan työyhteisön myrkyllisyyden vuoksi. Ja kyse ei varmasti ollut siitä, että minua ei haluttu, kun vasta valinnan jälkeen tämä tuotiin ilmi.

Onko kellään vastaavasta kokemusta?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohita, jos ei ole taloudellista pakkoa mennä. Hae muita töitä. 

Tässäpä se dilemma hieman onkin, olen tosiaan hakenut 100 työpaikkaa ja vasta nyt tärppäsi! Ei ole lainkaan itsestään selvää työllistyä, joten ainakin lähden yrittämään. Mutta entä jos meneekin vaikka terveys, jos työyhteisö on tosiaankin sairas, ja sitten on vielä vaikeampaa työllistyä tai pahimmillaan ei edes enää kykenisi kokoaikatyöhön terveyden osalta?

ap

Älä jaksa olla lapsellinen. Ei tuollainen loppuunpalaminen tapahdu yhtäkkiä huomaamatta sormia napsauttamalla. Ja on muutenkin lapsellista olla ennakkoluuloinen ja tehdä päätöksiä jonkun tuntemattoman tyypin sanomisten pohjalta.

Vierailija
22/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla tavallaan virkistävää että sanotaan ihan suoraan noin, eikä yritetä esittää että kaikki olisi hyvin.

Onkohan siellä sitten joku yksi mätä omena vai mikä aiheuttaa ikävän tunnelman? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työyhteisö on sairas, minkä takia esihenkilö ei puutu siihen ja korjaa asiaa?

Hän on kyllä esihenkilö, mutta hänelläkin on oma esihenkilö joka on samalla koko konsernin johtaja. En tiedä tarkemmin kun en ole ollut vielä päivääkään töissä tuolla että kuka kiusaa ja ketä!

ap

Tai kiusaako edes ketään. 

Vierailija
24/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla tavallaan virkistävää että sanotaan ihan suoraan noin, eikä yritetä esittää että kaikki olisi hyvin.

Onkohan siellä sitten joku yksi mätä omena vai mikä aiheuttaa ikävän tunnelman? 

Saattaa se olla ihan tuon sanojan omaakin katkeruuden kitkerään höttöä. 

Vierailija
25/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menis.

Just irtisanouduin tuon takia ja työkyky on laskenut huomattavasti. Vaikea uskoa, että tästä kovin nopeasti noustaan.

Karenssi tulee, cv pilalla, itsetunto nollassa..

Ja vaan siksi, koska paikan johtaja oli kiusaaja. Ja tätähän on turha tulevissa työnhaussa sanoa. Eivät usko ja et saa paikkaa.

Jätä pois tuo CVstä. Ei siihen muutenkaan ihan kaikkea tarvitse/kannata laittaa. 

Vierailija
26/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en menisi

Vierailija
27/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähiesihenkilö menee sanomaan tuollaisen ennen työsuhteen alkamista, niin vika on nimenomaan hänessä itsessään. Hän on vastuussa siitä, että ryhmässään/tiimissään homma sujuu ja jos tuollaisen menee etukäteen kertomaan "varoituksena", niin kertoo samalla olevansa huono esihenkilö.

Vierailija
28/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä se dilemma hieman onkin, olen tosiaan hakenut 100 työpaikkaa ja vasta nyt tärppäsi! Ei ole lainkaan itsestään selvää työllistyä, joten ainakin lähden yrittämään. Mutta entä jos meneekin vaikka terveys, jos työyhteisö on tosiaankin sairas, ja sitten on vielä vaikeampaa työllistyä tai pahimmillaan ei edes enää kykenisi kokoaikatyöhön terveyden osalta?

ap

Otat työn vastaan ja jatkat työnhakua koko koeajan. Jos et kestä työyhteisöä poistut ennen koeajan päättymistä.

Vierailija
29/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä jaksa olla lapsellinen. Ei tuollainen loppuunpalaminen tapahdu yhtäkkiä huomaamatta sormia napsauttamalla. Ja on muutenkin lapsellista olla ennakkoluuloinen ja tehdä päätöksiä jonkun tuntemattoman tyypin sanomisten pohjalta.

Huomaa, ettei sulla ole loppuun palamisesta henkilökohtaista kokemusta. Jos tänään aloittaa uuden työn niin ei sitä tietysti huomenna ole burnoutin partaalla, mutta ei siihen välttämättä tarvitse kauaa mennä. Ja jos ei esim taloudellisesti ole mahdollista lähteä tai vaihtaa työpaikkaa, niin kyllä se sairas yhteisö ja tieto siitä ettei pääse siitä eroon  haukkaa sisältä isoja paloja eikä vain vähän kerrassaan nakerra.

Vierailija
30/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menis.

Just irtisanouduin tuon takia ja työkyky on laskenut huomattavasti. Vaikea uskoa, että tästä kovin nopeasti noustaan.

Karenssi tulee, cv pilalla, itsetunto nollassa..

Ja vaan siksi, koska paikan johtaja oli kiusaaja. Ja tätähän on turha tulevissa työnhaussa sanoa. Eivät usko ja et saa paikkaa.

Miten näkyy CV:ssä?

Vierailija
31/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen neljästä työpaikasta lähtenyt huonon ilmapiirin takia. Ei vaan jaksanut sitä touhua.

Yhdestä olen lähtenyt ja samoihin aikoihin kaksi muutakin, esimies oli täysi mulkku.  Loppujen lopuksi turhaan, kun sen jälkeen ylemmät toimihenkilötkin uskoivat.  Joutui se mulkku lähes vuodeksi suljetulle osastolle.

Vierailija
32/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt voi potkia työntekijöitä ulos vähemmälläkin syyllä, potkulaki.

Ei muuta kuin myrkyllisen ilmapiirin tekijät ulos.

Asiallinen syy pitäisi edelleenkin olla. Lauseesta poistettiin ainostaan sana pai-na-va.

(Hallitus antaa esitykset lakimuutoksista eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025.)

Vierailija
33/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähiesihenkilö kertoi miten työpaikalla kiusataan ja on ihan kamalaa. Kyllähän se ovi kävi, mutta kun hetkeen aikaa olin, niin huomasin että se vastarannan kiiski oli nimenomaan tuo lähiesihenkilö, joka mustamaalasi joka päivä kaikki, varsinkin jos häntä asian tiimoilta ripitettiin. Ihmettelen miksei ole vieläkään saanut potkuja, vaan työpaikka ennemmin hakee työntekijää nimenomaan pyöröovi-taktiikalla.

Vierailija
34/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Seli seli, mene töihin!

Vierailija
35/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Ei tuollaista kyllä työhaastattelussa haluaisi kuulla. Todennäköisesti ei turhaan tuossa kohtaa varoiteta.

Mulle ei ole noin suoraan sanottu, mutta yhdessä ryhmän johtajan pitämässä työhaastattelussa hän sanoi lopuksi, että saan paikan, mutta saisin vielä miettiä viikonlopun yli, haluanko tosiaan tulla töihin sinne. Vähän ihmettelin mielessäni tätä muotoilua, mutta työ vaikutti minusta innostavalta ja aloitin paikassa "viikonlopun yli mietittyäni". Hiljalleen mulle alkoi selvitä, mitä pomo oli mahdollisesti tarkoittanut. Sain tietää, että edeltäjäni oli lähtenyt suunnilleen ovet paukkuen, kun oli ajautunut pahasti erimielisyyksiin menettely- ja kommunikaatiotavoista pomon ja korkeassa asemassa olevan työntekijän kanssa. No, muutaman kuukauden jaksoin siellä, ja sitten lopetin hyvin samoista syistä kuin edeltäjäni. Se mainitsemani työntekijä oli todella hankala tyyppi, puhui hyvin värittynyttä totuutta sekä muista työntekijöistä pomolle että toisin päin, ja käytännössä piti itseään paikan johtajana. Pomo oli sosiaalisesti rajoittunut lapanen, ja jos hän yritti tehdä napakoita päätöksiä, ne olivat lyhytnäköisiä ja epäkäytännöllisiä. Myöhemmin kuulin, että myös seuraavaksi paikalleni tullut oli lähtenyt parin kuukauden rupeaman jälkeen. Sittemmin se hankala työntekijäkin on lähtenyt, ja siksi voi hyvinkin olla, että siellä nykyään on terveempi työympäristö.

Vierailija
36/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja voit joutua heti ekalla työmatkalla kolariin. Parempi vaan pysyä kotona ettei mitään vaan satu. 

Vierailija
37/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Saat varmaan puolipäivätyöstä palkkaa saman verran kuin tuista. Lyhennä tarvittaessa työaikaa tai ole osan ajasta palkattomalla vapaalla. Ala melkein heti etsiä uutta työtä varmuuden vuoksi. Hae ajoissa sairaslomaa. Jos sua kiusataan, nauhoita jne. eli hanki todisteet. Ongelma voi olla se, että jos itse irtisanoudut, niin saat karenssin.Säästä rahaa työsuhteen alusta lähtien.

Vierailija
38/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Ei tuollaista kyllä työhaastattelussa haluaisi kuulla. Todennäköisesti ei turhaan tuossa kohtaa varoiteta.

Mulle ei ole noin suoraan sanottu, mutta yhdessä ryhmän johtajan pitämässä työhaastattelussa hän sanoi lopuksi, että saan paikan, mutta saisin vielä miettiä viikonlopun yli, haluanko tosiaan tulla töihin sinne. Vähän ihmettelin mielessäni tätä muotoilua, mutta työ vaikutti minusta innostavalta ja aloitin paikassa "viikonlopun yli mietittyäni". Hiljalleen mulle alkoi selvitä, mitä pomo oli mahdollisesti tarkoittanut. Sain tietää, että edeltäjäni oli lähtenyt suunnilleen ovet paukkuen, kun oli ajautunut pahasti erimielisyyksiin menettely- ja kommunikaatiotavoista pomon ja korkeassa asemassa olevan työntekijän kanssa. No, muutaman kuukauden jaksoin siellä, ja sitten lopetin hyvin samoista syistä kuin edeltäjäni. Se mainitsemani työntekijä oli todella hankala tyyppi, puhui hyvin värittynyttä totuutta sekä muista työntek

Minulla vähän vastaavia kokemuksia. Oli ensimmäinen työpäivä ja lähiesimies kun avasi minulle ovet, niin ihan ensimmäisenä ennen edes tervehtimistö sanoi että työyhteisö on paska ja hänkin on irtisanoutunut juuri. Ei varsinaisesti ketään suoraan haukkunut, mutta kertoi oman näkemyksen mikä yrityksessä mättää ja toivotti onnea. Pari vuotta olin itsekin vain, mutta ihmeen kauan kuitenkin siihen nähden että samat ongelmat totesin minäkin jo viikossa.

Vierailija
39/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiivina ja vastaavista tilanteista kokemattomana en todellakaan ole oikea henkilö vastaamaan tähän, mutta itse aloittaisin työt ja katsoisin miten arki alkaa sujua. Jos tehtävä on itsenäinen ja pitää siitä, voi työssä hyvinkin viihtyä sivuuttamalla/vittuilemalla takaisin kiusaajalle. Jos kiusaajana kyseessä on esimies tai iso ryhmä, voi olla helpointa lähteä pois

Vierailija
40/56 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Seli seli, mene töihin!

Onko lukutaidossasi vikaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme