Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä asunnonvälittäjiä ja asunnonmyyjiä paikalla?

Vierailija
09.12.2024 |

Ymmärrän että välittäjätkin pitää lomaa ja saikkua jne. Mutta silloin kannattaisi laittaa vaikka poissaoloviesti päälle tai varmistaa että joku muu vastaa pidemmän kuin yhden päivän poissaolon aikana viesteihinne. Tai sitten vaan vastata niille asiakkaille, että olen valitettavasti pari päivää lomalla, mutta palaan asiaan heti kun olen takaisin töissä. 

Ollaan käyty katsomassa uutta asuntoa (uudelta alueelta) kun lapset muuttaa pois pesästä. Ehkä 40% välittäjistä vastaa (sähköposti)viesteihin saman päivän aikana. Jotkut ihan poikkeavat yksisarviset vastaavat saman tunnin aikana, huolimatta kellonajasta. Yllättäen joku 20-30% näyttäisi vastaavan about viikon sisällä jos silloinkaan. Osa ei todellakaan vastaa lainkaan. Kymmentä näyttöä kohti näitä täysin ghostaavia on 1-2 hlöä. 

Sitten kun on soiteltu joidenkin yhteydenottojen perään, niin parilla henkilöllä on ollut pokkaa sanoa, että joo sain viestin, mutta ehdottomanne aika ei sopinut (no daa, olisitkohan voinut esittää uutta aikaa sen sijaan että vaan ghostasit). Yksi välittäjä taas alkoi väittää vastaan kun sanoin että olen laittanut jo useamman sähköpostin hänelle, että todellakin olisimme kiinnostuneita katsomaan tätä asuntoa. Tuli vähän WTF olo siitäkin puhelusta. Kuulemma vain yksi viesti oli mennyt perille (no miksei sitten edes siihen saanut vastattua???) 

Ja nyt kun on talvikausi, niin omakotitalojen pihoilla on toki lunta. Kerran ollaan itse kolattu lumet pihalta, että päästiin katsomaan myös ulkorakennuksia. Kerran ei ollut kolaa, niin tarvottiin sitten välittäjän kanssa umpihangessa kun oli satanut edellisenä päivänä aika tavalla. Jäi joku rakennus väliinkin, kun ovi ei avautunut lumen vuoksi. Eikö näistä voisi sopia etukäteen myyjän kanssa? Se asunto jossa kolattiin itse pihaa, siellä naapuri tuli jututtamaan ja sanoi että hän on luvannut kolata pihan aina ennen näyttöjä, mutta nyt hänelle ei tullut tietoa välittäjältä (omistaja asui jossain pitkän matkan päässä). Sillä kertaa oltiin itse paikalla n vartin etuajassa ja välittäjä 10 minuuttia myöhässä. Oli hyvin aikaa kolailla. 

Nyt kun oma asunto pitäisi myydä, niin on ihan pakko testata jotenkin "kuka olisi se oikea". En keksi muuta kuin varata aikaa feikkinäyttöihin. Keksitkö sinä? En näillä kokemuksilla luota tippaakaan siihen että välittäjä olisi aidosti kiinnostunut myymään asuntoamme ilman että jotenkin testaan häntä etukäteen. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samat kokemukset viimeisimmästä kodinvaihdosta. Tuli ero ja piti saada uusi asunto tilalle ja myytyä oma pois. Tuossa ammatissa ei luulisi olevan varaa jättää ostajakandidaatteja huomioimatta. 

Näytöissä on ollut paikalla myös täysin asiantuntemattomia myyjiä. Sellaisia jotka ei tiedä siitä myytävästä asunnosta yhtään mitään. 

Vierailija
2/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on asunto myynnissä suhteellisen suositulla alueella ja yleisissä näytöissä käy väkeä, mutta yksityisiä näyttöjä ei ole ollut kuin yksi. Nyt heräsi epäilys tosta välittäjästä. Se vastaa joskus aika laiskasti mun viesteihin kun kysellään yleisten näyttöjen jälkeen kiinnostuneista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on asunto myynnissä suhteellisen suositulla alueella ja yleisissä näytöissä käy väkeä, mutta yksityisiä näyttöjä ei ole ollut kuin yksi. Nyt heräsi epäilys tosta välittäjästä. Se vastaa joskus aika laiskasti mun viesteihin kun kysellään yleisten näyttöjen jälkeen kiinnostuneista. 

Sinuna pyytäisin kaveria vaikka laittamaan pyynnön yksityisnäytöstä :) 

AP

Vierailija
4/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah - mä itseasiassa kirjoitin ihan samasta aiheesta joskus pari viikkoa sitten tänne. Pitää kaivaa jossain vaiheessa se. 

Vierailija
5/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se välittäjä yksityisyrittäjä?? Ota yhteys sen kollegaan tai esimieheen. 

Vierailija
6/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat kokemukset viime kesältä. Oli todella vaikea onnistua sopimaan aikaa yksityisnäytölle kun välittäjiä ei tuntunut kiinnostavan. Tuo tuntui todella oudolta toiminnalta tilanteessa jossa talot roikkuvat myynnissä kuukausia tai jopa vuosia.

Onnistuttiin lopulta osatamaan mieleisemme talo ja nyt pitäisi löytää pätevä välittäjä myymään vanha talomme. Tiedän oatajan roolista että keitä ei ainakaan valita välittäjiksi.

Vierailija
7/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sattui aika erikoinen tilanne, kun olimme kiinnostuneita yhdestä metsätilasta. Laitettiin välittäjälle sähköpostia (yhteydenotot piti tehdä sähköisesti) Sähköposti tuli bumerangina takaisin eli ei ollut käytössä. Laitettiin myyntisivuille sähköisesti viesti. Koskaan ei saatu vastausta. Kai se tila sitten meni, mutta aika erikoinen fiilis jäi. 

Vierailija
8/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoa ostaessa välittäjä oli silminnähden tyytymätön, kun halusimme nähdä asunnon uudestaan. Hänen mielestään nimet olisi pitänyt laittaa paperiin heti. Olimme sitten vielä hankalampia ja tulimme kolmannenkin kerran ja toimme mukana rakennusalan asiantuntija ystävän, joka vaati päästä katsomaan yläpohjan ja alapohjan kunnon yms. Välittäjä ajatteli, että me vaan pistämme tuosta noin parisataa tonnia sokeasti kiinni asuntoon ilman, että tutkimme sitä. Päädyttiin lopulta ostamaan asunto. Mut jäi kyllä huono maku välittäjästä, kun yritti syyllistää siitä, että halusimme tehdä viisaat kaupat.

Vierailija
9/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjissä ihmetyttää myös miksi yksikään heistä ei soita perään näytön jälkeen että mitä piditte kohteesta ja tarvitsetteko vielä jotain lisätietoja tai toista näyttöä jne. 20 vuotta sitten kun edellisen kerran vaihdettiin asuntoa olivat välittäjät paljon aktiivisempia.

Vierailija
10/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se välittäjä yksityisyrittäjä?? Ota yhteys sen kollegaan tai esimieheen. 

Yksi näistä perseilijöistä oli nimenomaan firman omistaja. Ja toki joo olisi voinut ottaa muissa tapauksissa firman omistajaan yhteyttä, mutta jätettiin yksi asunto sitten suosiolla harkitsematta kun ei välittäjää kiinnostanut. Muissa pommitettiin niin pitkään että saatiin vastauksia. 

AP

Vierailija
11/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille sattui aika erikoinen tilanne, kun olimme kiinnostuneita yhdestä metsätilasta. Laitettiin välittäjälle sähköpostia (yhteydenotot piti tehdä sähköisesti) Sähköposti tuli bumerangina takaisin eli ei ollut käytössä. Laitettiin myyntisivuille sähköisesti viesti. Koskaan ei saatu vastausta. Kai se tila sitten meni, mutta aika erikoinen fiilis jäi. 

Joskus myös myynti-ilmoitus oli ilmeisesti mennyt vanhaksi ja meillä oli näyttö sovittuna. Oltiin siinä uskossa, että tila oli jo myyty ja jätettiin näyttö väliin. Välittäjä soitteli ja sanoi että ei hän edes tiennyt että myynti-ilmoitus oli kadonnut Etuovesta. Oltiin sovittu näytöstä hyvissä ajoin, kun oli pidemmän matkan päässä, joten lähes 2vk oli ilmoitus pois Etuovesta. 

Just toi meiliosoite ja se että myynti-ilmoitus on olemassa. Sanoisin että melko ikäviä teknisiä ongelmia. 

AP

Vierailija
12/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjissä ihmetyttää myös miksi yksikään heistä ei soita perään näytön jälkeen että mitä piditte kohteesta ja tarvitsetteko vielä jotain lisätietoja tai toista näyttöä jne. 20 vuotta sitten kun edellisen kerran vaihdettiin asuntoa olivat välittäjät paljon aktiivisempia.

Tämä on totta. Ja miten helppo tuo olisi tehdä sähköisesti. Voi olla vakioviesti valmiina. Ei tarvi muuta kuin kirjoittaa: "mitkä fiilikset jäi eilisestä näytöstä ja onko tullut mieleen jotain kysyttävää? Mielellään tulen näyttämään asuntoa uudelleenkin jos tarvetta on." 

Vierailija
13/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntoa ostaessa välittäjä oli silminnähden tyytymätön, kun halusimme nähdä asunnon uudestaan. Hänen mielestään nimet olisi pitänyt laittaa paperiin heti. Olimme sitten vielä hankalampia ja tulimme kolmannenkin kerran ja toimme mukana rakennusalan asiantuntija ystävän, joka vaati päästä katsomaan yläpohjan ja alapohjan kunnon yms. Välittäjä ajatteli, että me vaan pistämme tuosta noin parisataa tonnia sokeasti kiinni asuntoon ilman, että tutkimme sitä. Päädyttiin lopulta ostamaan asunto. Mut jäi kyllä huono maku välittäjästä, kun yritti syyllistää siitä, että halusimme tehdä viisaat kaupat.

Yhdellä tilalla oli välittäjä, joka sanoi että ei sitten huoli leikkitarjouksia, joten jos ei pysty tarjoamaan oikeasti, niin jätetään tarjous tekemättä. Tarkoitti leikkitarjouksilla ehdollisia tarjouksia. Kuulemma niistä on vaan kaikille päänvaivaa. 

Tiedän tuttavapiiristä vain yhden perheen, joka teki tarjouksen ilman ehtoja. Kyseessä oli ensiasunto, jolloin vanhaa ei tarvinnut myydä pois. En usko että Suomesta enää löytyy pankkeja, jotka myöntäisivät uutta lainaa ennen kuin vanha asunto on myyty. 

Vierailija
14/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällä hetkellä asunto myynnissä ja olen myös ostamassa uutta + asun vuokra-asunnossa, joten voisin ostaa asunnon heti, jos sopivan löydän, ei tarvitse tehdä ehdollista tarjousta.

Viimeisintä asuntoa katsomassa kun kävin, niin siellä oli välittäjä, joka ei mitenkään esitellyt asuntoa. Hän vain seisoi siellä, antoi kohde-esitteen ja sanoi, että siitä voi lukea tiedot. Meitä oli siellä muutama katsoja ja aika nopeasti kaikki lähti. Jäin miettimään siinä, että mahdetaanko minunkin asuntoani välitettävän yhtä huonolla ammattitaidolla. Välittäjä kiinnitti huomioni listassa olevaan naarmuun ja selitti, että tämänhän saa helposti maalattua. Minua kiinnosti enemmän keittiössä tiskialtaan ja uuninedustalla olevat mustat tahrat lattiassa lattialistan edustalla. Onko ollut joku vesivuoto, jota ei ole huomattu tai mistä ovat tulleet. Olivatko ne hometta, vai onko tämä edellinen asukas ollut huono siivoamaan, eli mahtaako löytyä lattian alta sitten kodin eitoivottuja lemmikkejä. "Tämä lattiahan on kymmenen vuotta sitten asennettu, että aina laminaattiin tulee tummentumia". En viitisnyt kysyä,  miksi ne tummetumat ovat sitten aivan tässä vesipisteen luona eikä muualla lattialla. Lähdin välittäjän kanssa samaan aikaan ulos, hän lähtisi näyttämään talon yhteistilat. Eteiseen lattialle jäi märät läntit katsojien kengistä. Jäin odottamaan, että mahtaako välittäjä pyyhkäistä ne kuivaksi, mutta ei vissiin kuulunut hänen työnkuvaansa (asunnon myyjien kannattaa oikeasti laittaa eteisen lattialle matto tai joku muu paikka mihin voi kengät jättää ettei niistä tuleva kosteus pilaa lattiaa). En tiedä teenkö tuosta tarjouksen, mutta sen tiedän, että jos teen, niin siinä tarjouksessa on huomioitu uuden laminaattilattian asennus, 

Ja ihan samalla lailla olen itsekin miettinyt, että pitäisikö pyytää tuttavapiirin ihmisiä käymään omassa asunnossani näytöillä, että voivat vähän katsoa mihin kuntoon asunto jää näytön jälkeen ja kuulla millainen välittäjä on. Mieluummin sitä asunnon omistajana soisin, että ostajat saavat ihan sen kaiken informaation minkä minä olen välittäjälle kertonut ja ilman että "älyävät" kysyä.  Jos tuon oman välittäjäni kanssa ei tule asuntoa myytyä, niin varmaan sitten alan itse sitä myymään.

Vierailija
15/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi hassusti kun piti kesämökki myydä oltiin ajateltu että jos saataisiin siitä 75000 kulujen jälkeen oltaisiin tyytyväisiä..välittäjä tuli arvioimaan hienolla sähköautolla..siinä istuttiin pöydässä ja juotiin kahvia kun se kertoi että kyllä tästä 180000 saa aika helposti..siinä meni kahvit väärään kurkkuun ! niin ja mökki oli pitkään myynnissä ..lopulta saatiin itse  myytyä 

Vierailija
16/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

24/7 on.

Vierailija
17/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta asuntokauppaa myyjien tietämättä noi umpisurkeat ja laiskat välittäjät kiukuttelulla pilaa. Myyjät luulee että siellä on dynaaminen ja asiallinen välittäjä hommissa. Todellisuudessa ostajat kohtaa pelkkää perseilyä.

Vierailija
18/30 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät jaksa tuhlata aikaansa kaltaisiisi renkaanpotkijoihin

Vierailija
19/30 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tällä hetkellä asunto myynnissä ja olen myös ostamassa uutta + asun vuokra-asunnossa, joten voisin ostaa asunnon heti, jos sopivan löydän, ei tarvitse tehdä ehdollista tarjousta.

Viimeisintä asuntoa katsomassa kun kävin, niin siellä oli välittäjä, joka ei mitenkään esitellyt asuntoa. Hän vain seisoi siellä, antoi kohde-esitteen ja sanoi, että siitä voi lukea tiedot. Meitä oli siellä muutama katsoja ja aika nopeasti kaikki lähti. Jäin miettimään siinä, että mahdetaanko minunkin asuntoani välitettävän yhtä huonolla ammattitaidolla. Välittäjä kiinnitti huomioni listassa olevaan naarmuun ja selitti, että tämänhän saa helposti maalattua. Minua kiinnosti enemmän keittiössä tiskialtaan ja uuninedustalla olevat mustat tahrat lattiassa lattialistan edustalla. Onko ollut joku vesivuoto, jota ei ole huomattu tai mistä ovat tulleet. Olivatko ne hometta, vai onko tämä edellinen asukas ollut huono siivoamaan, eli m

Ollaankohan käyty katsomassa samaa asuntoa? Välittäjä ei antanut aukoa kaappeja, joten en sitten avannut sitä tiskialtaan alla olevaa kaappia, sieltä olisi voinut löytyä selitys jäljille. Ei olla tarjoamassa siitä asunnosta. 

Vierailija
20/30 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asiaa liipaten. Nyt kun ollaan käyty katsomassa isompia omakotitaloja on ainakin parissa paikassa välittäjä sanonut että ei sitten kuvata edes omaan käyttöön. 

Itselleni on todella tärkeää siinä asuntoa valitessa että pystyn vielä jälkikäteen palaamaan niihin hyviin ja huonoihin puoliin ja siksi otan paljon valokuvia joka näytöllä. En tietenkään niitä jaa kellekään muulle, ihan vain minun ja mieheni käyttöön ovat. Usein noissa Etuoven kuvissa on just ne huonot kohdat vaan jätetty kuvaamatta tai kuvattu sellaisesta kulmasta ettei niitä näe. Lisäksi erittäin harvoin on kuvia lisärakennuksista muuta kuin ulkoapäin. 

Ei tule kyllä varmasti valittua sellaista asuntoa, jossa en saa kuvata näytössä.