Millaisia teidän 18-vuotiaat ovat? Kuinka lapsellisia? Osaavatko itse hoitaa esim. pankki-asiat?
Meidän on totaalisen saamaton, mitään tietämätön, ei ole kiinnostunut mistään, sotkuinen ja äärimmäisen lapsellinen kiukuttelija.
Kommentit (65)
19v muuttivat omilleen joten iha. fiksuja ja omatoimidia jo 18v:nä. 15v lähtien olleet töissä koulun ohella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen teidän 18-vuotiaan on kasvattanut, ap?
Jos jaksoit/osasit lukea koko ketjun niin näit vastaukseni, jossa kirjoitin että emme ole osanneet kasvattaa, emmekä opettaa yhtään mitään ja tulokset ovat nyt nähtävillä. t. ap
Onneksi olkoon, ap. Osasit kuitenkin tehdä tuon pikku lapsukaisen, tyhmän kuin vasemman jalan saapas.
Kukas sinut on kasvattanut? Ainakaan käytöstapoja et ole osannut omaksua.
Mitä ovat "käytöstavat"? Mitä tarkoittaa "omaksua"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksoit/osasit lukea koko ketjun niin näit vastaukseni, jossa kirjoitin että emme ole osanneet kasvattaa, emmekä opettaa yhtään mitään ja tulokset ovat nyt nähtävillä. t. ap
Valitettavasti en jaksa lukea kirjoittamiasi vuodatuksia.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nuori muutti omilleen 2 viikkoa 18-v synttärinsä jälkeen, n. 400 km päähän vieläpä. Eli joutunut hoitamaan sitten lähes kaiken itsenäisesti oman kodin ylläpidosta auton huoltokäynteihin, toki me vanhemmat avustamme / neuvomme tarvittaessa. Eli pankkiasiat on vain yksi pieni osuus tässä (mm. nosti rahastonsa pankista, jonka tiliä hän ei aktiivisesti käyttänyt ja siirsi varat Nordnetiin ja toisen pankin säästötilille).
Jotkut nuoret hoitaa asiansa itse, koska ovat saaneet vanhemmilta neuvoja. Jotkut vanhemmat ei neuvo lapsillensa mitään.
Mitäpä sitä voisikaan osata, jos ei ole saanut kotoa tai muualtakaan oppia asioiden hoitamiseen. Toki tämä on myös pitkälti luonnekysymys, mun lapsi on ollut aina luonnostaan sellainen, että huolehtii asioiden hoitumisesta, myös koulussa alaluokilta lähtien (mm. ekalla kävi neuvomassa bussikuskia, kun oli ajanut reittiä väärin) ja harrastuksessaan.
-3
Vierailija kirjoitti:
Mun nuori muutti omilleen 2 viikkoa 18-v synttärinsä jälkeen, n. 400 km päähän vieläpä. Eli joutunut hoitamaan sitten lähes kaiken itsenäisesti oman kodin ylläpidosta auton huoltokäynteihin, toki me vanhemmat avustamme / neuvomme tarvittaessa. Eli pankkiasiat on vain yksi pieni osuus tässä (mm. nosti rahastonsa pankista, jonka tiliä hän ei aktiivisesti käyttänyt ja siirsi varat Nordnetiin ja toisen pankin säästötilille).
Heh olisi ollut paljon nostettavaa 18-vuotiaana, 17€. Sen verran oli tuloja ensimmäisen 20v aikana.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kundi on 16 v. ja on päässyt jo nussimaan.
T.Maukka
On mahtavaa kun onnistuu elämässään onnittelut Maukalle ja kollille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu uskomattomalta lukea että vielä nykyään on noin avuttomia nuoria . 18 v on jo aikuinen juridisesti. Omat (3) ovat hoitaneet asiansa itsenäisesti jo lukioikäisenä. Mutta eipä niitä paapottukaan lapsena, kasvoivat ja oppivat itsenäisesti
Juridisella aikuisuudella on yhtä vähän tekemistä todellisuuden kanssa kuin sillä että on "juridisesti" toista sukupuolta mitä oikeasti on.
Vai niin. Kyllä se vaan niin on . Olet vastuussa siinä iässä kaikesta tekemästäsi. Minä muutin kotoa jo 15 vuotiaana. Ei ollut kukaan paapomassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Jaksat kuitenkin tulla aukomaan päätäsi tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu uskomattomalta lukea että vielä nykyään on noin avuttomia nuoria . 18 v on jo aikuinen juridisesti. Omat (3) ovat hoitaneet asiansa itsenäisesti jo lukioikäisenä. Mutta eipä niitä paapottukaan lapsena, kasvoivat ja oppivat itsenäisesti
Juridisella aikuisuudella on yhtä vähän tekemistä todellisuuden kanssa kuin sillä että on "juridisesti" toista sukupuolta mitä oikeasti on.
Vai niin. Kyllä se vaan niin on . Olet vastuussa siinä iässä kaikesta tekemästäsi. Minä muutin kotoa jo 15 vuotiaana. Ei ollut kukaan paapomassa
Juu, mutta ei se sitä tarkoita että kaikki ovat aikuisia silloin. Jenkeissä joissain osavaltioissa täysi-ikäinen on vasta 21-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Jaksat kuitenkin tulla aukomaan päätäsi tänne?
Miksi en jaksaisi? Onko muuta kysyttävää?
Niin kauan kuin asui kotona, vaikutti totaalisen avuttomalta ja saamattomalta. Mutta sitten muutti yliopiston takia toiselle paikkakunnalle, eikä kyllä ole vanhemmilta minkään asian hoitamiseen apua tarvittu, eli ilmeisesti kyse oli vaan siitä ettei aiemmin viitsinyt kun ei ollut pakko, oppi kyllä nopeasti sitten kun oli pakko.
Esikoinen muutti omilleen 18 täytettyään opiskelemaan ja oli saanut työpaikankin samalta paikkakunnalta, joten omat asiansa hoisi.
Toinen asui ammattikoulun jälkeen vuoden kotona ja kävi töissä omat asiansa hoitaen, ja muutti myös omilleen 19v.
Kuopus oli vähän laiskempi itsenäistymään, mutta kyllä hänkin ihan kohtalaisen hyvin omat asiansa hoisi täysi-ikäistyttyään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh olisi ollut paljon nostettavaa 18-vuotiaana, 17€. Sen verran oli tuloja ensimmäisen 20v aikana.
Meillä oli lapsella ollut rahasto vauvasta asti, isoisä avasi ja talletti sinne 50€ / kk lähes joka kuukausi kuolemaansa asti. Sen jälkeen minä aloin itse säästää sinne lapsen rahastoon. Ehti sitä jonkin verran 18 vuodessa kertyä. Toki sitten joutui maksamaan verot tuosta luovutusvoitosta.
-3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tulee aina mieleen näistä "ei ollut kukaan paapomassa" -kommenteista, että henkilö on katkera, kun jätettiin vaille huolenpitoa niin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus on toki mennyt aivan pieleen, tai ei sellaista meillä hirveästi ole ollutkaan. Mitään emme ole osanneet opettaa ja ja lopputulos on nyt nähtävillä. Nuoremme ei todentotta osaa yhtään mitään, eikä ole myöskään kiinnostunut opettelemaan. Henkisesti on n. 15-vuotiaan tasolla ja tiedollisesti sekä taidollisesti n. 7-vuotiaan.
t. ap
Miten niin ette ole osanneet opettaa? Kai te nyt itse kuitenkin omat pankkiasianne ja muutkin normaalit asiat hoidatte? Jos nuori ei ole kiinnostunut, vika voi olla siinä, ettei koe noita taitoja tarpeelliseksi. Jos siis kaikki tehdään kotona puolesta, miksi hänen pitäisi osata tai jaksaa tai haluta tehdä mitään ns. tylsää?
Koskaan ei ole liian myöhäistä opastaa ja opetella.
Voi nyyhky Eikö joitain ole opetettu että laskut ajallaan! Se on elämänhallintaongelmaa, jos näin ei tee. Kyllä mä uskon että suurin osa nuorista, jotka asuu kotona ainakin maksaa ajallaan. Ei tarvitse huolehtia jos pankkitili tyhjä laskujen maksujen jälkeen, kun muonitus ainakin pelaa.
Nuori kyllä varmaan myös aistii sen, jos vanhemmat pitävät häntä täysin osaamattomana, tietämättömänä ja saamattomana, vaikka tätä ei ääneen sanottaisi. Ja varsinkin jos sanotaan ääneen. Se voi jonkin verran lannistaa ja viedä mielenkiintoa asioiden opettelusta. Jos alatte kohdella lastanne sillä oletuksella, että hän osaa, ymmärtää ja pystyy oppimaan asioita, hänen omakin asenteensa saattaa muuttua hieman suotuisammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei ole liian myöhäistä opastaa ja opetella.
Sitä voi opastaa vaikka lopun elämän eikä se miksikään muutu.
Jos nuorta on aina vilpittömästi kannustettu ja tuettu niin on kyllä vähän erikoista että miten se luotto itseensä ja itsetunto voi olla nollassa.