Millaisia teidän 18-vuotiaat ovat? Kuinka lapsellisia? Osaavatko itse hoitaa esim. pankki-asiat?
Meidän on totaalisen saamaton, mitään tietämätön, ei ole kiinnostunut mistään, sotkuinen ja äärimmäisen lapsellinen kiukuttelija.
Kommentit (65)
Meidän 17 v on pyörittänyt omaa pientä 4H yritystään jo monta vuotta. Toki opetin tekemään laskuja ja kirjanpitoa. Veroilmoitus tehdään yhdessä.
Kuka sen teidän 18-vuotiaan on kasvattanut, ap?
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksoit/osasit lukea koko ketjun niin näit vastaukseni, jossa kirjoitin että emme ole osanneet kasvattaa, emmekä opettaa yhtään mitään ja tulokset ovat nyt nähtävillä. t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksoit/osasit lukea koko ketjun niin näit vastaukseni, jossa kirjoitin että emme ole osanneet kasvattaa, emmekä opettaa yhtään mitään ja tulokset ovat nyt nähtävillä. t. ap
Onneksi olkoon, ap. Osasit kuitenkin tehdä tuon pikku lapsukaisen, tyhmän kuin vasemman jalan saapas.
0/5
Tämä ap on tyyppi "mikä on teidän itsenäisyyspäivän menu"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon, ap. Osasit kuitenkin tehdä tuon pikku lapsukaisen, tyhmän kuin vasemman jalan saapas.
Kukas sinut on kasvattanut? Ainakaan käytöstapoja et ole osannut omaksua.
Jos yhtään fiksuja tyyppejä on linjoilla, niin olisiko ketään jolla samantyyppisiä ongelmia ollut ja niistä jollain tavoin kuitenkin selvitty? Kaipaisin toivoa tilanteen paranemiseen. t. ap
Meillä 18v asuu vielä kotona opiskelujen takia. Osaa hoitaa laskunsa, ajanvaraukset lääkäriin ym. itsenäisesti. Osaa myös kaikki peruskotityöt, ja valmistaa perusruuat tarvittaessa. Mut hänellä on 3 pikkusisarusta, ja yh:na oon häneltä apua tarvinnut esim. työvuorojen ajan hoitaa kotia ja sisaruksia, joten on ollut pakko oppia.
Ton ikäsillä on suuria eroja henkisessä kehityksessä, mut uskoisin et jokainen terve 18v on kykenevä kuitenkin hoitaa tommoset perusasiat.
Meillä esikoinen (20 v.) on osannut jo kauan hoitaa omat pankkiasiansa, kesätyö- ja muut hakemukset, kouluasiat ym. Kuopus (18 v.) sen sijaan on näissä aivan saamaton, ei saa itse yhtään mitään aikaiseksi eikä ole edes kiinnostunut. Sanoisin että tähän syynä luonne-erot, molempia kun on ainakin yritetty kasvattaa samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esikoinen (20 v.) on osannut jo kauan hoitaa omat pankkiasiansa, kesätyö- ja muut hakemukset, kouluasiat ym. Kuopus (18 v.) sen sijaan on näissä aivan saamaton, ei saa itse yhtään mitään aikaiseksi eikä ole edes kiinnostunut. Sanoisin että tähän syynä luonne-erot, molempia kun on ainakin yritetty kasvattaa samalla tavalla.
No tämä hiukan lohduttaa, sillä vaikka kasvatuksella tai sen puutteella on iso merkitys, niin tokihan se luonnekin vaikuttaa osaltaan. t. ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsi käynyt töissä 15-kesäisestä lähtien ja hoitaa omat laskunsa. Siirrettiin siis kännykkä ja mopon kulut hänelle. Samoin esimerkiksi kahvilassa käynnit ja muut asiansa. Täytyyhän hänen oppia elämään tulojensa mukaan ja saada säästöön palkastaan. Hän on 12-vuotiaasta lähtien ollut vastuussa yhdestä ateriasta viikossa. Eli suunnittelee, käy meidän kanssa kaupassa ja kokkaa. Lisäksi tekee aivan normaalisti kotitöitä, kuten siivoaa oman suihkunsa, vessansa ja huoneensa. Sisältää nuo lattiakaivot, ikkunat ja muut. Ei ole montaa kertaa tarvinnut huomauttaa asiasta.
Olisi todella pelottavaa jos joku vanhempi ei näitä perusasioita hoida kasvatuksessaan. Nuo kun eivät ole neuvottelukysymyksiä, vaan ne tehdään.
Minä opetin lapsille, että kun käy koulunsa kunnolla ja hankkii osaamista, jolle on tarvetta, niin voi palkata kotiin siivoojan.
On vastenmielistä ajatella, että 12v joutuu kantamaan vastuun kodista, koska vanhemmista ei siihen ole. Vastuun pitäisi tuoda mukanaan myös oikeuksia, lapsuus ja nuoruus eivät saisi olla aikaa, jolloin äiti pitää lasta palkattomana kotiapulaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei ole myöhäistä aloittaa normaalien arjen asioiden opettelu. Puolesta tekeminen ei opeta.
Olen itse muuttanut kotoa 15-vuotiaana ja oma lapsi samoin, kun muutimme toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Siitä lähtien olemme hoitaneet itsenäisesti asiamme. Enpä muista juuri neuvoakaan kysyneeni, olimme olleet kesätöissä jo aiemmin ja hoitaneet pankkiasioita sekä olleet ulkomailla omin päin.
Monissa perheissä ei ole opetettu lapsille perusasioita, kiitos, anteeksi, kysy toisenkin kuulumisia, huomioi muitakin jne. peruskäytöstapja. Taitojen puute haittaa ihan joka asiassa elämässä, kun taas nuo taidot kohottavat merkittävästi asemaa työmarkkinoillakin, jos ne on (koska niin monella ei ole).
Kannusta lastasi ja samanaikaisesti osoita, että luotat, että hän osaa. Älä tee puolesta.
Taitaa olla jo myöhäistä. Ei siivoa edes huonettaan vaan hukk
Ei ole myöhäistä, mutta myös sinun pitää muuttaa asennettasi ja nähdä nuoressa se hyvä mikä hänessä on. Ei sotkuinen huone ole vaarallinen, mutta huono itsetunto ja itseluottamus ovat. Juttele hänen kanssaan rauhassa ja lempeästi hänen elämästään, hän tarvitsee ehkä ulkopuolista tukea elämäänsä? Mitä hänelle kuuluu muuten, juttele siitä että hän on aikuinen, millaista tukea hän tarvitsee esimerkiksi kotoa pois muuttamiseen? Anna pikkuhiljaa vastuuta omien asioiden hoitamisesta kuten tekisit nuoremmalle lapselle.
Kun lapsi asuu kotona, hän ikään kuin jää lapsen asemaan. Useimmilta ei kuitenkaan puutu kykyä pärjätä, kyse on vain äiti-lapsi -roolin jäämisestä päälle molemmin puolin. Kun itsekin alkaa kohdella lasta aikuisena, niin suhde saattaa muuttua paremmaksi. Jo pelkästään kotoa muuttaminen, armeijaan lähtö ja muut normaalit asiat, ellei sitten ole kyse huumeiden käytästä ja vakavasta masennuksesta tai muista oikeista ongelmista.
Nuori kyllä aikuistuu, jos vanhemmat alkavat kohdella kuin täysivaltaista eivätkä enää patista, valvo ja tee puolesta kuten lapselle.
Hyvä kirjoitus. Olen kyllä yrittänyt keskustella hänen kanssaan ja motivoida tekemään asioita, mutta hämmästyttävää on ettei hän innostu yhtään mistään. Ei oman rahan tienaamisesta, eikä mistään. En tiedä kuvitteleeko hän todella että asuu elättinä kotona niin kauan kuin meissä henki pihisee.
Mutta sinänsä kiire poismuuttamiselle ei ole. 18-vuotiaalla on vielä opinnotkin kesken. t. ap
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus on toki mennyt aivan pieleen, tai ei sellaista meillä hirveästi ole ollutkaan. Mitään emme ole osanneet opettaa ja ja lopputulos on nyt nähtävillä. Nuoremme ei todentotta osaa yhtään mitään, eikä ole myöskään kiinnostunut opettelemaan. Henkisesti on n. 15-vuotiaan tasolla ja tiedollisesti sekä taidollisesti n. 7-vuotiaan.
t. ap
Juu et ole yksin. Täällä peräti 2 tuollaista. Vaikka ovat muuttaneet pois, niin tuskin tulee kunnollisia veronmaksajia ihan heti, jos koskaan. Edessä pitkä ja loistelias toimeentulotuki-ura.
Vierailija kirjoitti:
Mun nuori muutti omilleen 2 viikkoa 18-v synttärinsä jälkeen, n. 400 km päähän vieläpä. Eli joutunut hoitamaan sitten lähes kaiken itsenäisesti oman kodin ylläpidosta auton huoltokäynteihin, toki me vanhemmat avustamme / neuvomme tarvittaessa. Eli pankkiasiat on vain yksi pieni osuus tässä (mm. nosti rahastonsa pankista, jonka tiliä hän ei aktiivisesti käyttänyt ja siirsi varat Nordnetiin ja toisen pankin säästötilille).
Jotkut nuoret hoitaa asiansa itse, koska ovat saaneet vanhemmilta neuvoja. Jotkut vanhemmat ei neuvo lapsillensa mitään.
Meidän 18-vuotiaat lapsemme kävivät vielä lukiota kotoa käsin. Pankkitilit heillä oli syntymästään asti ja sinne menivät lapsilisät.
Heidän laskunsa me vanhemmat maksoimme eli lukion kirjat, yo-maksut, tapaturmavakuutuksen. puhelimen jne.
Ihan fiksu oli tuolloin. Muutti omilleen ja alkoi hoitaa itse pankkiasiansa. Varmaan sijoittamisenkin aloitti samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä pankkiasiat? Ei sille mitään laskuja tule.
Meillä 17-vuotias esim. sijoittaa itse, ja 18-vuotiaana saa käyttöön hänelle lapsuuden ajan kerätyt rahat.
Osaa kyllä laittaa ruokaa yms., eli voi jättää kotiin vaikka viikonlopuksi. Osaa matkustaa yksinään.
Tietysti on ajoittain ylimielinen ja ärsyttävä teini, mutta pystyy pitämään huolen itsestään jos täytyy.
Taitaa olla jo myöhäistä. Ei siivoa edes huonettaan vaan hukkuu paskaan, eikä anna muidenkaan siivota vaan saa hirveät kilarit jos huoneensa on siivottu. Nuori ei välitä vaikka miten kannustaisi, sillä itsetunto ja luotto omaan osaamiseen on pyöreä nolla. t. ap