Mielestänne paras presidentti Suomessa elämänne aikana tai historiassa?
Kuka näistä on mielestänne hoitanut parhaiten pestinsä? Jos yhtään olette perehtyneet historiaan niin ymmärrätte nyt olevia ja tulevia tapahtumia. Sen, minkä olen täällä tyyppejä seurannut niin eivät ole ihan kartalla asioista
Kommentit (87)
Venäläisen näkökulmasta Halonen tai Haavisto.
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä sitä voi oikeasti tietää millaisia nuo ennen omaa aikuisikää eläneet presidentit on oikeasti olleet. On vain kertomuksia. Eli eipä niitä voi äänestää. Ääni menee siis Ahtisaarelle.
Mun lapsuudessa ei tunnettu käsitettä presidentti vaan Kekkonen, esim. "kuka on amerikan kekkonen?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kekkonen oli surkea presidentti joka piti omaa etuaan tärkeimpänä.
Sinähän sen tiedät. Maailma oli silloin vain hyvin.
- n68v -
Miltä osin maailma oni silloin hyvin? Neuvostoliitto piti tiukassa pihdissään isoa osaa Euroopasta, kolmas maailmansota oli lähellä, köyhyys ja nälänhätä oli valloillaan Afrikassa.
Suomessa hyvänä asiana oli matala työttömyysaste mutta muuten ei nyt niin kummoista ollut elämä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa Kekkonen selvässä johdossa. Ilmeisesti on ollut sitten hyvä pressa. En muista ite, kun synnyin vasta tuolloin 82. Muistan että jotkut aikuiset hoki aina välillä jotain "Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen." Oliko se joku äänestysjuttu, että kaikki oli äänestäneet Kekkosta vaaleissa?
Kekkonen on ykkönen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- n68v -
Miltä osin maailma oni silloin hyvin? Neuvostoliitto piti tiukassa pihdissään isoa osaa Euroopasta, kolmas maailmansota oli lähellä, köyhyys ja nälänhätä oli valloillaan Afrikassa.
Suomessa hyvänä asiana oli matala työttömyysaste mutta muuten ei nyt niin kummoista ollut elämä
En osaa sanoa. Kaikki oli vaan turvallista eikä mitään uhkaa ollut - eikä somea. Neuvostoliittoa ei edes ajateltu ja Gorbatšov näytti vievän itänaapuria hyvään suuntaan. Matkailla uskallettiin sekä sinne että tänne. Itsekin kävin opiskelemassa naapurimaassa vaikka ikäihminen olenkin.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- n68v -
Suomessa hyvänä asiana oli matala työttömyysaste mutta muuten ei nyt niin kummoista ollut elämä.
Minun elämäni aikana presidenttinä on olleet Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen, Niinistö ja nyt Stubb.
Sanot, ettei elämä ollut niin kummoista, mutta itse asiassa olen saanut elää aikana, joka on ollut sitä parhainta aikakautta koko Suomen historian ajan. Koskaan aikaisemmin ei hyvinvointi ole ollut niin hyvällä tasolla ja sitä hyvinvointia on pystytty rauhassa rakentamaan.
Nyt on 90-luvulta lähtien sitä hyvinvointia alettu pikkuhiljaa murentamaan. Ensin se oli hienovaraista niin ettei sitä oikein tajunnutkaan ja toisaalta onhan sitä hyvää kehitystäkin ollut koko ajan.
Kaikki liittyy kaikkeen ja meille heijastuu aina se, mitä maailmalla tapahtuu. Itse asiassa nyt kun asioita katsoo taaksepäin, kaikki alkoi NL : n romahtamisesta. Se aiheutti koko maailman talouteen maasta riippuen tavalla tai toisella. Tottahan on, että se maa hallitsi Itä-Eurooppaa julmalla tavalla, mutta meidän maamme oli silloin se hyötyjä. Näin se aina menee. Kun Itä-Eurooppa vapautui, se maksoi meille edulliset kauppasuhteet neukkulaan. Ei sille ainutkaan presidentti mitään ole mahtanut. Erinäisistä asioista voidaan aina syyttää tai kiittää, mutta isossa kuvassa yksikään Suomen presidentti ei ole maailman kahvoja suurestikaan käännellyt.
Halonen oli täysin itsenäin Eu- Suomen johtaja. Niinistö petti demokratian ja Stubb on jo täysin uussuomettunut. Nyt emme ole vapaita ulkopoliittisesti ja sotalaitoksella täysin piikki auki. Ydinsotaharjoitukset ja b52 ilmatilassa lisäävät alueen epävakautta.