Te, jotka käytte avoimessa päiväkodissa.
Miten on tapana, jos avoin päiväkoti on avoinna esim. klo 9-12, mennäänkö sinne heti yhdeksäksi, vai meneekö jokainen omalla ajallaan?
Kommentit (9)
Eli olen jonkun verran käynyt kahden lapsemme kanssa Klaukkalan avoimessa, ja kyllä mielestäni käytäntö on se, että porukka tulee ja menee kukin oman aikataulunsa mukaan... :o) Ellei tietysti pk:ssa ole jotain erityistä ohjelmaa jollekin päivälle järkätty... Mutta muuten porukkaa tulee sinne ihan omaan tahtiin, kun on aamutoimensa saaneet hoidettua ja lähtevät kun on riennettävä asioille tai kotiin päikkäreille tms. Omia ruokiahan pk:ssa voi lämmitellä ja syödä...
Ja paikalla voi olla vain puoli tuntia tai pidempään, jos siltä tuntuu. Jos on jotain erityistä ohjelmaa, siihen voi osallistua tai jättää väliin. Useimmissa on paikka, johon jättää esim. vaunut, jos lapsi nukkuu. Ja äidille on usein kahvia ja toivonmukaan kivaa juttuseuraa. Käy vilkaisemassa, jos lähellä avoin on. Itse olen käynyt muutamissa ja ainahan se on niin, että johonkin tai joihinkin kotiutuu paremmin kuin toisiin.
Kiinnostaisi käydä tutustumassa avoimen meininkiin, mutta aamulähdöt kahden kanssa tuppaa kestämään;) Hyvä siis, että jokainen voi kulkea omaan tahtiin...
Itse en ole sinne vielä ehtinyt, vaikka suunnitelmissa on ollut vaikka kuinka ja kauan :-) Mitä kaikkea siellä voi tehdä ja näkyykö viikkosuunnitelma jossain?
Kiitos jos vielä olet linjoilla ja jaksat vastata :-)
Avoin muutti viime kesänä uusiin tiloihin ja on erittäin kodikas ja kiva paikka! Ohjelma on melko rentoa, eli silloin tällöin on jotain makkaranpaistoa, retkeä tms. ja muistaakseni kerran kuussa on viereisen päiväkodin sali käytössä. Ennen isänpäivää tehtiin kortteja ja samoin ennen joulua. Pääasiassa ihan vaan leikkimistä ja seurustelua aamupäivisin, eli joukkoon vaan oman aikataulun mukaisesti. Suurin ruuhka taitaa olla 11-12 välillä, kun sisään tulee ulkoilleetkin äidit lapsineen syömään, mutta muuten on aika kivasti tilaa olla ja touhuta.
Missä päin muuten asut, jos saa udella?
Niin Pikkis2; OskariXolematon jo oikeastaan vastasikin kysymyksiisi. Mutta juu, kyllä olemme viihtyneet, sekä lapset että minä siellä avoimessa. Mukava ja lämminhenkinen paikka ja ohjaajat ovat kivoja, äidille löytyy aina juttuseuraa ja lapsille kivoja kavereita ja tekemistä. Me asumme Ristipakassa, nykyisen ruotsinkielisen päiväkodin lähellä.
Entäs te?
Meillä on tosin aika suunnitelmallinen ohjelma Tampereella, mutta jos ei halua johonkin ottaa osaa niin eihän sillä sitten väliä vaikka menis myöhemmin.
Eli meidän avoin toimii näin:
9.30 - 9.45 lasten hartaushetki (on siis srk:n avoin)
9.45- 9.50 ohjattua piirileikkiä
10.00 - 11.30
äidit kahville (lapset mehulle)
ohjattua askartelua
vapaata leikkiä
Meidän avoin on 9-11.30. Noin klo 10 on lauluhetki,muuten on vapaata oleskelua. Aina on myös mahdollisuus askarrella, ohjaajat ovat laittaneet pöydälle valmiiki värkit. Ja tulla ja mennä saa siis oman aikataulun mukaan. En tiedä, miten muualla mutta meidän piti ainakin hakea tuota paikkaa syksyllä. Eli sinne ei noin vaan voinut mennä.
Kyllä ainakin Vantaalla Martinlaaksossa ja Myyrmäessä saa tulla ja olla ihan oman aikataulun mukaisesti. Siksihän se kai on AVOIN päiväkoti, että kaikki saa tulla ilman sen kummempia ilmoittautumisia.
Että tervetuloa vaan Soittorasiaan tai Vaskikelloon=)