Saako plafondin asentaa itse kattoon? katossa on siis itse asennettu plafondi ja olen muuttamassa asunnosta pois
exäni laittoi sen kattoon. en uskalla koskea siihen itse! pitääkö tilata sähkömies ottamaan se pois?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ostin kämpän ja myyjä oli vienyt jopa sokeripalat katosta. Tuli hänelle kalliiksi jättää pelkät johdonpäät. Tilasin sähkömiehen myyjän laskuun asentamaan valaisimet.
Jos olisi jättänyt sokeripalat, asia olisi ollut ok.
JååJåå
Saa.
Jos sen virtakiinnitys on pikku töpselillä niin piece of cake, mutta jos sokeripalalla niin sitten katkaiset päävirrasta sähköt ettet saa permanenttia.
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Jos sen virtakiinnitys on pikku töpselillä niin piece of cake, mutta jos sokeripalalla niin sitten katkaiset päävirrasta sähköt ettet saa permanenttia.
Ovat muuten joskus aika vmäisiä asentaa jotkut hienot muotiplafongit ja muut sirot kohdevalo viritykset. Johdot lyhyet ja tilaa vähän. Saa kokenutkin ährätä ja kiroilla niitä asentaessa. Jos voi tulppaa käyttää, niin yksi malli mahtuu ja toinen ei.
Juu, varo vaan, plafondipoliisi ja tarkastaja ovat jo tulossa
Vierailija kirjoitti:
Talkkari, huoltoyhtiö hoitaa vuokrluukussa
Maksusta voi hoitaa, mutta ei kuulu yleisiin vastikkeeseen (vuokralla katetaan vastike) sisältyviin huoltotöihin.
Höpö höpö. Ei kenenkään ulkopuolisen laskuun voi tilata mitään . Kunhan uliset.
Vierailija kirjoitti:
Plafondi on normaali valaisin, ei vaadi sähkömiestä.
mutta silti pitää tietää mitä tekee. Sulakkeet nollille aina kun asennettuja valaisimia uusitaan. Sähköstä on yksi fakta olemassa ja se on että sähkö tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Saa.
aika moni delannut permanentin kanssa, juu, eli sulake irti aina. Eikä kannata kuunnella palstan puuha Petejä. Sähkö tappaa, se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Kyllä sen jännitteisenäkin osaava kaveri ilman mitään vahinkoja irrottaa.
Jos se on kiinteästi asennettu, jätä siihen. Jos se on valaisinpistotulpalla tai sokeripalalla asennettu, irrota itse.
Sinuna jättäisin siihen kun oot 🖐
Sähkölaitteet on taloyhtiön vastuulla verkon osalta eli sokeripalaan tai valaisinpistotulppaan asti.
Eikö väki ole vastuunjakotaulukkoa lukenut?
Koska ap ei näy tietävän mitä nämä edes ovat, parempi jättää lamppu paikalleen.
Kiinteät valaisimet ja muut sähkölaitteet (liesi, liesituuletin, kylmälaite, tiskikone, märkätilan ja keittiön työpöytävalaisin) kuuluvat Suomessa huoneistoon kuten myös verhorissat.
Ap, jätä se lamppu. Mitä siihen takerrut kun uuden saa Prismasta kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Ovat muuten joskus aika vmäisiä asentaa jotkut hienot muotiplafongit ja muut sirot kohdevalo viritykset. Johdot lyhyet ja tilaa vähän. Saa kokenutkin ährätä ja kiroilla niitä asentaessa. Jos voi tulppaa käyttää, niin yksi malli mahtuu ja toinen ei.
T. Miäs
Mä olen asentanut noita kymmeniä ja on helppoa kuin heinänteko. Se asennusosa on irrotettava kuvusta ensin.
T. Nainen
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaitteet on taloyhtiön vastuulla verkon osalta eli sokeripalaan tai valaisinpistotulppaan asti.
Kiinteät valaisimet ja muut sähkölaitteet (liesi, liesituuletin, kylmälaite, tiskikone, märkätilan ja keittiön työpöytävalaisin) kuuluvat Suomessa huoneistoon kuten myös verhorissat.
Omistusasuntoyhtiöissä se yleinen vastuunjakotaulukko ei aina päde, vaan yhtiöjärjestyksessä voi erityisesti pienissä yhtiöissä olla eri määräyksiä. Esim. sähköt kuuluu osakkaan vastuulle mittaritaulusta eteenpäin.
Mutta muuten samaa mieltä, lamput voi jättää paikoilleen. Seuraava asukas on todennäköisesti vain tyytyväinen, kun ei tarvitse pimeässä asunnossa heti muuttopäivänä kiinnitellä valaisimia.
Muistat vaan sähkömiehen ohjeen: "kaksi on karvaa, musta ja harmaa..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa.
T. Miäs
Mä olen asentanut noita kymmeniä ja on helppoa kuin heinänteko. Se asennusosa on irrotettava kuvusta ensin.
T. Nainen
Joissakin on irrotettavissa. Toisissa ei. Kun tehdään pientä, siroa ja muodikasta ja haetaan CE leimat Italiasesta kopiofirmasta. niin asennettavuus ja sähköturvallisuus on mitä on.
Onhan noita satoja tullut asennettua. Useimmiten on ollut helppoa. Mutta kuten sanottu, ei aina. Mistä lienevät ihmiset noita tilailleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoyhtiöissä se yleinen vastuunjakotaulukko ei aina päde, vaan yhtiöjärjestyksessä voi erityisesti pienissä yhtiöissä olla eri määräyksiä. Esim. sähköt kuuluu osakkaan vastuulle mittaritaulusta eteenpäin.
Mutta muuten samaa mieltä, lamput voi jättää paikoilleen. Seuraava asukas on todennäköisesti vain tyytyväine
Sama muuten pätee verhotankoihin. Kannattaa seuraavalta asukkaasta kysyä, että huoliiko verhotangot ( ja oskarinoksat, ripustuskoukut ja muut vastaavat viritykset). Ihan naurettavaa, että joka asukas porailee uudet kiinnitykset ikkunankulmiin kun edellinen asukas irrottelee tangot mukaansa. Ei ne entiset reiät käy uusiin kuitenkaan. Tää lähinnä rivareissa ja omakotitaloissa, mutta on näitä jossain kerrostaloissakin. Vaikka yleensä kerrostaloissa on kiinteät kiskot. Parista kämpästä nekin oli viety ja jouduin asentamaan uudet.
kyllä mun sukulaiselleni ainakin huoltomies kävi kattolamput sokeripalaan liittämässä, toki saattaa riippua taloyhtiöstä millaisia palveluja ovat ostaneet