Saako plafondin asentaa itse kattoon? katossa on siis itse asennettu plafondi ja olen muuttamassa asunnosta pois
exäni laittoi sen kattoon. en uskalla koskea siihen itse! pitääkö tilata sähkömies ottamaan se pois?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Talkkari, huoltoyhtiö hoitaa vuokrluukussa
No ei todellakaan kuulu niille!!
Haet baarista jonkun tekemään tarvittavat ruuvaustyöt.
Soitat eksälle tietysti! Ilahtuu, kun pyydät käymään. Laitat jotain kivaa päälle, teet ruokaa palkkioksi. Ja sitten... :)
Vierailija kirjoitti:
Haet baarista jonkun tekemään tarvittavat ruuvaustyöt.
Saako noihin plafondeihin koskea itse, sellainen joka ei ole ammatiltaan sähkömies? Voisin yrittää ruuvata plafondin kuvun irti ja katsoa miltä ne johdot siellä näyttää...
ap
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Mikä on sitten kiinteä valaisin? Netissa puhutaan kiinteästä valaisimesta!
Jätä kattoon. Vuokranantaja poistaa jos haluaa. Tai voithan varmuuden vuoksi kysyä voiko lampun jättää. Minulla on nyt kahdessa vuokrakämpässä ollut kattolamput vaölmiina edellisten jättäminä. En ole vaivautunut vaihtamaan omia.
Plafondi on normaali valaisin, ei vaadi sähkömiestä.
Saa itse asentaa kattoon ja poistaa katosta.
Riippuen siitä kuinka vanhoja talosi sähköt ovat, sieltä löytyy joko valaisinpistorasia (joka näyttää melko normaalilta pistorasialta) josta johdon voi ottaa irti, tai vanhan mallinen sokeripala johon lamppu on liitetty. Riippumatta siitä kumpi katossa on, niin kuka tahansa saa asentaa lampun ja irrottaa lampun.
Muistathan katkaista siitä sähköt ennen kun alat tekemään sille mitään. Jos haluat ottaa varman päälle, niin katkaise samantien vaikka kämppäsi sähkökeskuksesta koko kämpän kaikki sähköt sen homman ajaksi.
Et saa, sun täytyy kouluttautua sähköasentajaksi.
Ostin kämpän ja myyjä oli vienyt jopa sokeripalat katosta. Tuli hänelle kalliiksi jättää pelkät johdonpäät. Tilasin sähkömiehen myyjän laskuun asentamaan valaisimet.
Jos olisi jättänyt sokeripalat, asia olisi ollut ok.
aika kiimainen ajatus asentaa jotain plondia
Ei se plafondin asennus yleensä eroa muista kattolampuista kovin hirveästi. Kuvun pidikkeet/ruuvit löysemmälle, kupu irti, johto pois pistokkeesta, loput plafondista irti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuen siitä kuinka vanhoja talosi sähköt ovat, sieltä löytyy joko valaisinpistorasia (joka näyttää melko normaalilta pistorasialta) josta johdon voi ottaa irti, tai vanhan mallinen sokeripala johon lamppu on liitetty. Riippumatta siitä kumpi katossa on, niin kuka tahansa saa asentaa lampun ja irrottaa lampun.
Muistathan katkaista siitä sähköt ennen kun alat tekemään sille mitään. Jos haluat ottaa varman päälle, niin katkaise samantien vaikka kämppäsi sähkökeskuksesta koko kämpän kaikki sähköt sen homman ajaksi.
Ehdottomasti keskustasta pois sähköt.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kämpän ja myyjä oli vienyt jopa sokeripalat katosta. Tuli hänelle kalliiksi jättää pelkät johdonpäät. Tilasin sähkömiehen myyjän laskuun asentamaan valaisimet.
Et sitten osannut nipsutella liittimiä niihin johtoihin. Esim. https://www.tokmanni.fi/vipuliitin-wago-2-nap-16-kpl-4066966001761
Noilla saa myös valaisinpistokkeen kiinni valaisimeen, josta se puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten osannut nipsutella liittimiä niihin johtoihin. Esim. https://www.tokmanni.fi/vipuliitin-wago-2-nap-16-kpl-4066966001761
Noilla saa myös valaisinpistokkeen kiinni valaisimeen, josta se puuttuu.
Tää on tuon joku voimafantasia. Virallisten ohjeiden tietyn tulkinnan mukaan sokeripaloja ei saa asentaa kuin hyväksytyt ihmiset. Esim HOAS:illa on noin, käytännössä myyjä olisi nuo tuolle tullut asentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan kuulu niille!!
No kyllä he hoitavat sen. Laskun vain maksaa asukas itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Mikä on sitten kiinteä valaisin? Netissa puhutaan kiinteästä valaisimesta!
Meillä on kylppärissä puolipallon muotoinen lamppu, joka oli siinä muuttaessamme ja se luultavasti on juuri "kiinteä" valaisin.
Vierailija kirjoitti:
Pistotulpissa voi tulla eteen tilanne, että vanhassa kämpässä oli maadoittamattomat kattorasiat ja uudessa maadoitetut (tai päin vastoin), jolloin valaisimen pistotulpan voi joutua vaihtamaan. Ja sen vaihdossa pitää miettiä, että tarviiko lamppu maadoitusta vai ei. Suojaeristetty muovinen tai maadoituksen vaativa metallirunkoinen. Eli tilanteen mukainen tulppa.
Oma lukunsa sitten kruunuvalokytkennät, joissa katosta törröttää tai sokeripalaan on kytketty 3 tai neljä johtoa. Johtojen väri järjestelmäksi on aikojen saatossa vaihtunut pari kolme kertaa. Vanhassa talossa eri väriset johdot kuin uudessa.
Eihän tuo vaikeata ole kun tietää mitä tekee...