Kun lähivanhempi ei hae lasta hoitovuorolleen
Onko kenelläkään kokemusta tästä? Lapsen lähivanhempi (isä) ei taaskaan ole hakenut lasta tapaamissopimuksen mukaisesti hoitovuorolleen. Meillä viikko-viikko sopimus.
Tätä on tapahtunut pari kertaa ja syynä on ollut exän lomat tai bileputki.
Voiko lastenvalvoja pakottaa exän eli lähivanhemman noudattamaan tapaamissopimusta? Mitä tässä pitää tehdä? Ex halusi lähihuoltajuuden kuopukselle, mulla esikoisen lähihuoltajuus. Ei makseta elareita.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa tuossa tapauksessa, mutta sä voit hakea lähihuoltajuutta, jos lähihuoltaja ei lasta ota.
Voiko lapsen isä estää lähihuoltajuuden siirron minulle?
Exän tuntien hän yrittää estää lähihuoltajuuden siirron koska on sanonut aiemmin että ei suostu maksamaan elareita.
ap
Se jää sitten sille kaukovanhemmalle.
Ei ole kokemusta. Haluaisitko molempien lasten lähihuoltajuuden? Minusta voit soittaa sossulle, ja kysyä, että pitääkö tehdä lasu, kun lähihuoltaja ei hae lasta? Sossu kertoo jos pitää.
Niin tai näin, däästä viestit todisteeksi, missä tulee ilmi, ettei lähivanhempi hae lasta sovitusti. Hae lähivsnhemmuutta, koska lapsi on useammin luonasi, häja samalla tietenkin elareita.
Miten tuo toinen lapsi, jonka lähivsnhemmuus sinulla on? Hakeeko toinen vanhempi hänet sovitusti? Jos ei, niin elareita hakemaan hönestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa tuossa tapauksessa, mutta sä voit hakea lähihuoltajuutta, jos lähihuoltaja ei lasta ota.
Exän tuntien hän yrittää estää lähihuoltajuuden siirron koska on sanonut aiemmin että ei suostu maksamaan elareita.
ap
Jos ei maksa oikeuden määräämiä/ vanhempien yhdessä sopimia elareita, niin saisit Kelasta elarit. Toki ulosottoon ne elarit ensiksi.
Yritetään uudestaan jos jolloin on oikeaa kokemusta otsikon aiheesta.
Tilanne on se, että lapsen isä (lähivanhempi) ei ole vieläkään noutanut lasta eikä ilmoittanut minulle missä hän on ja miksi ei hae. Sain tietää sukulaiselta että ex on lähtenyt ulkomaille, ilmeisesti joku matka eli ei esim pysyvä muutto tai pitkäaikainen oleskelu. Eli hän lähti pois Suomesta ja jätti lapsen, ei huolehdi lapsesta hoitovuorollaan ja luottaa että minä järjestän lapsen hoidon siihen asti kun hän joskus, ei tietoa milloin, saapuu Suomeen.
Onkohan tämä jo syy siirtää lapsen lähivanhemmuus minulle? Soitan toki viranomaisille huomenna, mutta jos täällä on joku joka oikeasti tietää olisi kiva kuulla.
ap
Onko se toinen lapsi sinulla ja isän pitäisi hakea tämä nuorempi itselleen viikoksi.Milloin se isompi lapsi on isällä? oli niin sekava kuvio ettei saa selvää..
Vierailija kirjoitti:
Onko se toinen lapsi sinulla ja isän pitäisi hakea tämä nuorempi itselleen viikoksi.Milloin se isompi lapsi on isällä? oli niin sekava kuvio ettei saa selvää..
Vanhempi 17 v on minulla. Ei halua tavata isäänsä kuin satunnaisesti.
ap
Teet lastensuojeluilmoituksen. Tuohan on heitteille jättö, vaikka sinä toisena vanhempana oletkin huoltamassa. Huomenna soitto lastenvalvojalle ja laita asia vireille lähihioltajuusasiassa. Lapsi jää nyt luoksesi ja sanot, että tapaamiset jatkuu, kun on sopimukset/ päätöksetvalmiit. Minkä ikäinen lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten niin voiko estää? Ei sitä kukaan voi siirtää muu kuin se itse kirjoittamalla alle sopimuksen lastenvalvojalla. Jos ei halua siirtää, ainoa muu vaihtoehto on, että tuomari siirtää.
Kannattaa kysyä nyt tässä tapauksessa sieltä lastensuojelusta jos sulla ei ole tässä nyt manipulaatiota mukana. Järkeä päähän.
Vaikea sanoa. Etä-isänä näen ekaa lastani todella vähän ja siitäkin vähästä käyty vuosien käräjätaistot. Tokaa näen muutamana iltana viikossa, ja haen joka viikonloppu mun luo. Eri naisten kanssa lapsetm lapset on rakkaita, mut exät tappaa mut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eiköhän exän "putki" omalla vastuuvuorollaan ole pätevä syy saada lähihuoltajuus ja elarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joka kerta kun jättää tulematta sovitun mukaisesti ja lyö laimin huoltajuussopimuksessa sovittuja asioita, ilmoitat siitä lastenvalvojalle. Tee se niin että siitä jää jälki. Joko nauhoitat puhelun tai sähköpostitse. Mun eksä teki tuota ihan jatkuvasti, jätti tulematta ja syy oli mikä milloinkin. 14 kertaa riitti lastenvalvojalle. Sain ohjeen anoa lähihuoltajuutta yksin vaikka toki ex sitä vastusti kaikin voimin mutta lastenvalvoja katsoi, että lasten perusturva on vaarassa joka kerta, kun isän pitäisi hoitaa omaa osuuttaan huoltajuussopimuksesta, Ex ei koskaan ilmaantunut lastenvalvojalle tekemään uutta sopimusta, sai kyllä kolmesti tilaisuuden. Vein sitten huoltajuuden käräjäoikeuteen, joka kansliapäätöksellä määräsi minut lasten lähihuoltajaksi ja lasten toiselle vanhemmalle elatusmaksun per lapsi. Se määräsi myös isälle tapaamisoikeuden, jota ex noudatti tasan yhden kerran. Aivan mahdoton tilanne jota ei voinut ratkoa järkevästi muuten kuin oikeuden päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joka kerta kun jättää tulematta sovitun mukaisesti ja lyö laimin huoltajuussopimuksessa sovittuja asioita, ilmoitat siitä lastenvalvojalle. Tee se niin että siitä jää jälki. Joko nauhoitat puhelun tai sähköpostitse. Mun eksä teki tuota ihan jatkuvasti, jätti tulematta ja syy oli mikä milloinkin. 14 kertaa riitti lastenvalvojalle. Sain ohjeen anoa lähihuoltajuutta yksin vaikka toki ex sitä vastusti kaikin voimin mutta lastenvalvoja katsoi, että lasten perusturva on vaarassa joka kerta, ku
Tuossahan olisi ollut jo yksinhuoltajuuden paikka. Mun tutulla riitti kolme kertaa kun ex ei tullut sovitusti, niin sai yksinhuoltajuuden.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lastensuojeluilmoitus?
No siksi, kun huoltaja ei ole huoltamassa lasta. Ei niitä sopimuksia ihan huvikseen tehdä ja lähihuoltaja on aina viime kädessä vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi, kun huoltaja ei ole huoltamassa lasta. Ei niitä sopimuksia ihan huvikseen tehdä ja lähihuoltaja on aina viime kädessä vastuussa.
No mites se lastensuojelu saa sen huoltamaan lasta. Lähteekö ne ulkomailta etsimään sitä? Vai mitä ne voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mites se lastensuojelu saa sen huoltamaan lasta. Lähteekö ne ulkomailta etsimään sitä? Vai mitä ne voi tehdä?
On ainakin näyttää oikeudessa. Oikeudessa kun ei auta sanoa mitään mistä ei ole todistetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ainakin näyttää oikeudessa. Oikeudessa kun ei auta sanoa mitään mistä ei ole todistetta.
Kyllä auttaa sanoa sellaistakin, mistä ei ole todisteita. Niin minunkin perheoikeudenkäynneissäni sanottiin. Tuomari arvioi, mikä on uskottavaa.