Miksei kaikki hoitajat yritä erikoistua anestesiahoitajiksi?
Okei, tyhmä kysymys. Mutta joo, on siinä aika iso ero. Että onko vaikkapa hoitajana hoitamassa vanhuksia, tai joku surkea työterveyshoitaja, tai kouluterveydenhoitaja, mielenterveyshoitaja, päihdetyöhoitaja, tai hoitajana välinehuollossa, tms. Tai sitten että erikoistuu mahdollisimman pitkälle. Jos ei anestesiaan niin sitten ehkä vaikka kirurgiaan tai syöpään tai sisäelinsairauksiin tai tartuntatauteihin tai geenisairauksiin tai neurologiaan. Tai vaikka patologia.
Ihan erilaista työtä. Ja ihan eri palkka. Vanhustenhoito: 3000 €/kk. Anestesiahoitaja: 9000 €/kk.
Kuka hullu suostuu yhdeksikään päiväksi töihin vanhainkotiin? Mutta ruumishuoneelle kyllä suostuu. Siellä ei saa huonoa kohtelua osakseen, koska eihän siellä ne kuolleet asiakkaat sua ikinä huonosti kohtele.
Ja miksi kukaan hullu ikinä suostuu minkäänlaiseksi terveydenhoitajaksi?
Sen ymmärrän ettei kaikki voi erikoistua hätäensiapuun, sotakirurgiaan tai teho-osastolle. Koska siellä saattaa pää hajota, se on jo vähän liian rankkaa menoa joillekin, ehkä monillekin.
Kommentit (34)
Sairaanhoitajalla ja terveydenhoitajalla on ensinnäkin eri koulutus. Terveydenhoitaja saa toimia sairaanhoitajana, mutta toisinpäin ei onnistu, ellei sh muuntokouluttaudu terkkariksi.
Terveydenhoitaja: lähes aina päivätyö. Hoidetaan terveyttä.
Sairaanhoitaja: lähes aina vuorotyö. Hoidetaan sairaita.
Anestesiahoitajan työ on kuulemma tylsää.
Anestesiahoitaja: 9000 €/kk?
Ja sitten sä heräsit..
USA:ssa anestesiahoitajalla on enemmän vastuuta, käytännössä kevytsarjan lääkäri:
- tarvitsevat vähintään maisteri- tai tohtoritason koulutuksen
- hoitavat koko anestesiaprosessin itsenäisesti, jopa ilman lääkärin välitöntä valvontaa (Suomessa toimivat lääkärin alaisuudessa, eivätkä tee itsenäisiä päätöksiä)
- työskentelevät useammin yksityisissä sairaaloissa
Ei kiinnostaisi pätkääkään. Varmasti tylsiä ja haasteettomin erikoisalue, minun mielestäni.
T: kätilö ja psyk.sh
Montako nukutettavaa Suomessa riittäisi, siis kaikkia poliitikkoja lukuunottamatta?
Ystäväni on anestesiahoitaja. Ei todellakaan ole palkka 9000 euroa kuukaudessa. Mutta kiinnostava ja vaativa työ ja hän on siinä erittäin pätevä.
Kaikista ei siihen kuitenkaan ole.
Sairaanhoitajana olen tehnyt pelkkää päivätyötä yli 20-vuotta terveysasemien vastaanotoissa, päivystyksissä ym. Vaihtelevaa työtä.
Vajaan vuoden pätkän olin töissä poliklinikalla jossa oli myös salivuoroja. Kiesus miten tylsää hommaa. Ihmettelen hinkua niihin hommiin. Mutta ap ei nyt ole tosissaan aloituksessaan.
Missä Suomessa maksetaan anestesiahoitajalle 9 000 €/kk? Itse saan keskimäärin 4 000 - 6 000 €/kk. Paras yksittäinen palkka on ollut reilut 8 000 €, mutta siinä oli rajusti lisiä.
t. anestesiahoitaja vm. 79
Ei ole minkäänlaista kiinnostusta kyseiseen työhön, vaikka mielenkiintoinen ja haasteellinen työ onkin.
t. sh
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnostaisi pätkääkään. Varmasti tylsiä ja haasteettomin erikoisalue, minun mielestäni.
T: kätilö ja psyk.sh
No eipä ollut kovin kiva kollegiaalinen kommentti.
Koitetaan me hoitajat nyt pitää yhtä tällä palstalla, kuraa tulee muutenkin ihan tarpeettomasti niskaan.
Itse en koe olevani tarpeeksi näppärä vehdatakseni koneiden ym. muiden parissa. Olen parempi keskustelutaidoissa, siksi psyk.puoli.T.Sh
Vierailija kirjoitti:
Missä Suomessa maksetaan anestesiahoitajalle 9 000 €/kk? Itse saan keskimäärin 4 000 - 6 000 €/kk. Paras yksittäinen palkka on ollut reilut 8 000 €, mutta siinä oli rajusti lisiä.
t. anestesiahoitaja vm. 79
Selvästi ovat hoitajat palkkakuopassa, että pitää ruinata euroja lisää uutisissa joka päivä.
Usassa ymmärretään asioiden tärkeysjärjestys.