Uskotko väittämään että suomi on maailman onnellisin maa?
Miten siis voimme olla onnellisia kun täällä on mielenterveysongelmia ja yksinäisyyttä tosi paljon?
Suomessa on myös päihdeongelmaisia melko paljon ja myös itsemurhia tehdään melko paljon.
Köyhyys ja eriarvoisuus on koko 2000 luvun vain kasvanut eikä kaikille enää edes riitä töitä koska työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä.
Onko oikeasti niin että kaikissa muissa maailman maissa asiat on huonommin kuin meillä suomessa?
Kommentit (64)
Kyllö. Onnellisuus on itseasiassa tyytyväisyyttä, turvallisuutta, arjen onnea, tasapainoa ja harmoniaa.
Matkustetaan paljon ja tulee koettj muiga kulttuureita, joissa ei todella ole kaikki saman arvoisia, tai korruptio on aito uhka ihan yksilöllekin.
Käytiin lisäksi tutustumassa Tanskaan, joka palkittiin maailman parhaasta elintasosta juuri.
En usko. Olen ollut ulkosuomalainen yli vuosikymmenen enkä voi kuvitellakaan palaavani suomeen.
Tässä asiassa tehdään aina se tulkintavirhe että kyseessä olisi jonkinlainen yleisen tunnetilan mittari. Että onnellisuus olisi jotain riemullisuutta, ihanaa keveyden tunnetta, ongelmattomuutta. Yhteiskunnallinen onnellisuus on sitä, että on muihin maihin verrattuna vähemmän asioita, joista pitää stressata.
Esim. itse en ole onnellinen ihminen, vaan väsynyt, turhautunut ja alakuloinen suurimman osan aikaa. Mutta olen maailman mittakaavassa erittäin onnellinen, koska äitini on palvelutalossa jossa saa hyvää hoitoa ja hänen pieni eläkkeensä riittää siihen. Isällä käy kotihoito monta kertaa päivässä ja se maksaa vain muutama sata euroa kuukaudessa, hänenkin eläkkeensä riittää. Molemmille on tehty julkisella sektorilla leikkauksia ja muita operaatioita, jotka ovat antaneet valtavasti lisää elinvuosia ja toimintakykyä.
Samoin itse olen saanut apua ja hoitoa tarvitessani, ja työntekijöiden oikeudet ovat olleet turvanani ammatillisen elämän monissa karikoissa elämän varrella. En ole kovinkaan iloinen ihminen, olen epäonnistunut rakkaudessa ja jäänyt lapsettomaksi, kaikkea muuta kuin tyytyväinen ja onnellinen. Mutta jossain huonommassa maassa kaikki olisi ollut vaikeampaa, vanhempani olisivat jo kuolleet, itse olisin paljon pahemmassa tilanteessa.
Siksi Suomi on maailman onnellisin maa vaikka harva ihminen yksilönä kovin onnelliseksi itsensä tuntee.
Tämä on slogan jolla Suomen kansa nöyrtyy kaikkeen p*skaan mitä maailma suoltaa.