Mielestänne hyvän äidin kriteerejä? Minusta:
- laittaa lapsen itsensä edelle
- rakastaa yli kaiken ja ottaa aina syliin kun lapsi sitä tarvii
- asettaa rajat, jotka lähinnä palvelevat lapsen turvallisuutta ja terveyttä
- antaa pääsääntöisesti terveellistä ruokaa
- huolehtii lapsen asianmukaisesta pukeutumisesta
- antaa lapsen nukkua ainakin kaksivuotiaaksi perhepedissä
- imettää ainakin vuoden
- ei vie päivähoitoon, jos itse kotona, koskee myös äidin lomia
- ei nipota ranskanperunoiden ja karkkien suhteen hysteerisesti ;)
- ei ota stressiä lapsen kuivaksioppimisesta alle kaksivuotiaana
- ei huuda tai ainakaan lyö lasta
- ei vie yökylään, jollei lapsi itse sitä halua
Kommentit (7)
nuo imettäminen ja perhepedissä nukkuminen on mielestäni vähän huonot hyvän äidin listaan. Kaikilta kun se imettäminen ei onnistu, ainakaan koko vuotta. Perhepedissä nukkuminen taas riippuu ihan lapsesta ja muusta perheestä - ei sovi todellakaan kaikille!
*osaa lukea jokaista lasta henkilökohtaisesti, eikä toteuta etukäteen suunniteltuja kasvatusmetodeja (ellei ne juuri siihen lapseen sovellu)
*eli kurittaa siten, miten kutakin lasta on kuritettava (ei kuitenkaan lyö)
*opettaa olemaan itsenäinen ihminen (tähän kuuluu mm. omassa sängyssä öiden nukkuminen)
*rakastaa, rakastaa ja rakastaa!!!
*imettää jos pystyy
*opastaa terveellisiin elämäntapoihin
*opastaa empaattisuuteen ja hyviin käytöstapoihin
*opastaa luontoa ja eläimiä kunnioittavaksi ihmiseksi
*opastaa hyvään elämään
*ja vielä kerran RAKSTAA!!! Ei yritä olla kiva kaveri vaan luo rajat ja rakastaa. Kestää sen, että lapsi ei aina tykkää kaikista säännöistä mitä sille annetaan.
Antaa lapselle mahdollisuuden muodostaa muitakin tärkeitä suhteita aikuisiin kuin vain äitiin: isään, isovanhempiin, kummeihin, ketkä sitten missäkin perheessä ovat niitä läheisiä ihmisiä.
Ei takerru lapseensa, eikä odota lapsen täyttävän äidin toiveita ja odotuksia elämänsä suhteen, vaan tukee lasta omissa päätöksissään.
Kuuntelee lastaan ja keskustelee lapsensa kanssa jo pienestä pitäen.
Ihana ketju!
Voi kun kaikki äidit olisikin just tuollaisia mitä olette luetelleet!
Mukava oli kerrankin istua ajatuksen kanssa lukemassa ja miettiä omalle kohdalleen noita juttuja!
Kerrankin mulle tuli hyvä olo omasta äitiydestäni!!! Huomasin että kaikessa itsekritiikissäni täytän kaikki muut ehdot kuin sen että olen antanut 2v. lapselleni karkkia kerran viikossa =)
Ihana huomata itestään et on hyvä äiti.
Näitä viestejä oli mukava lukea.
Kaikista eniten ihailen ihmisiä, jotka antavat hyvää kasvatusta - heidän ansiostaan maailmaan kasvaa onnellisia ihmisiä!
... muuten jää lapsikin huolehtimatta, jos äiti ei voi hyvin, ei jaksa, ei välitä itsestään...
- hyvä äiti taistelee lapsensa puolesta-
esim. erottaa hyvän lääkärin ja opettajan huonosta ja alkaa taistelun tarvittaessa...
-antaa nukkua perhepedissä NIIN KAUAN kuin lapsi haluaa, esim. ei uuden vauvan tieltä pois
-ei anna karkkia alle 3 v.
ja lisäksi
-antaa myös isällä tilaa vanhempana ja pitää huolta, että isä ja lapsi tekevät välillä kahdestaa asioita
-pitää huolta parisuhteesta
-kuuntelee ja antaa aikaa teinille