Välit poikki sekä omassa että puolison lähipiirissä. Onko vika minussa vai muissa?
Olen alkanut miettiä, olenko sittenkin minä se huono ihminen, kun välit on poikki siellä ja täällä. Vai onko ne poikki ihan syystä, kuten aiemmin olen ajatellut?
Olen pitkään ollut kiltti tyttö, eli noudattanut lapsena minulle opetettua käytösmallia että kenellekään ei sanota vastaan, ei ikinä eikä missään tilanteessa. Sitten kun muusta syystä kävin pitkään psykologilla, hän tarttui tähän ja iskosti päähäni, ettei mun todellakaan tarvitse sietää läheisiltäkään ihmisiltä mitä vaan. Sain itsetuntoani takaisin ja kerran kun siskoni soitti minulle ja haukkui minut taas kerran aivan pskaksi ihmiseksi, ilmoitin hänelle että en enää kuuntele sinulta tuollaista, ja suljin puhelimen. Välimme menivät poikki eikä olla tekemisissä edelleenkään.
Sitten puolisoni sisarus kerran humalassa meinasi käydä kimppuuni, selvisi että hän vihaa minua koska olen "vienyt' häneltä hänen veljensä. Puhui todella törkeästi. Seuraavissa bileissä pyysi ensin anteeksi ja asia oli mulle fine, mutta parin tunnin päästä tuli taas huutamaan mulle kädet nyrkissä, että kuinka tekisi mieli hakata minut pskaksi. Tähän tuli ulkopuolisia väliin jotka ihmettelivät että eihän *Riikka* ole puhunut tai tehnyt mitään pahaa, miksi sä yhtäkkiä tulet tänne huutamaan täysin syyttä. Sama syy, olen vienyt hänen veljensä ja pilannut veljensä elämän. Siinä kohtaa totesin että tää oli tässä.
Ja eikös muut sisarukset menneet hänen puolelleen, vaikka minä en oikeasti ollut tehnyt mitään. Uskoivat kuitenkin "omaansa". Joten, välit nyt poikki heihinkin, paitsi yhteen joka tietää miten asiat on.
Muuten olen pidetty ihminen, saan helposti ystäviä näin aikuisenakin, puolison ja omatkin sukulaiset ovat mielellään tekemisissä, enkä koskaan ole riidellyt kenenkään muun kanssa eikä vastaavia ongelmia ole ollut.
Välistä vaan alkaa tuntua että olenko sittenkin minä tässä se joka ei tule toimeen muiden kanssa?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vika on varmaan molemmissa. Ei minulla ole välejä poikki kenenkään kanssa, mutta toisaalta, eipä minua ole kukaan sukulainen uhannut esim väkivallalla. Etäisyyttä olen kyllä ottanut tietoisesti, mutta en kenenkään kanssa katkaise välejä.
Kerrotko APlle neuvon, miten hän nyt sitten pitää ne välit näihin kahteen henkilöön? Minuakin kiinnostaa.
Sain viisaan opin mummoltani, jolla oli ihan saman oloinen kokemus ukin suvusta kuin sinulla miehesi puolelta. Osa tuli (osa jäi pois) mm surupuvussa mummoni ja ukkini häihin, itkivät ja kiukuttelivat nurkassa ja miten ihana poika menee niin hirveälle naiselle. Mummoni oli huumorintajuinen ja ahkera ihminen, mutta sitten kun se sama viha siirtyi hänen ainoalle lapselleen eli äidilleni, mummo veti tiukat rajat. Hän sanoi minulle, että älä ikinä mene mukaan riitoihin ja pidä viileät välit,. lähetä joulukortti, mutta älä provosoidu saati ajattelie olevasi huono muiden käytöksen vuoksi.
Kaikkea ei tarvitse sietää. Sukua ja naapureita ei voi valita.
Mitä ihmettä sinä tällaisia murehdit, aikuinen ihminen? Pidä välit poikki ja unohda koko juttu. Ihan uskomaton w t -suku.
Liiasta kiltteydestä puhuminen vähän särähtää. Ainakin minulla kyse on ollut siitä, että ei halua lähteä mukaan vastapuolen idioottimaiseen käytökseen ja riidanhaastamiseen. Mulla on siis pitkä pinna. Hyvin siinä tosin ei käy: riitelijä vain koventaa otteitaan yhä härskimmiksi, kun luulee että tuo ei ymmärrä ja tuolle voi tehdä ihan mitä vaan. Lopulta (joitakin vuosia myöhemmin) mulla on mitta tullut täyteen ja olen liiskannut riitelijän. Sanallisesti tosin.
Sitten jäävät ihmettelemään. Mutta se kiltteydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tyhjästä suutu ja ala raivoamaan. Vaan jotainhan siellä taustalla on mihin myös sinä olet osallinen. Et vain halua myöntää osuuttasi.
Sun elämässä ei selkeästikään ole ollut yhtään narsistia.
Pitäisikö olla ja miksi?
Sellaisen jolla ei ole, on turha kommentoida tähän keskusteluun kun tietämättömyyttään tulee loukanneeksi meitä joiden elämässä ne ovat mellastaneet. Ethän mene esim. koirakeskusteluun jakamaan ontuvia koiranhoitovinkkejä jos et tiedä koirista yhtään mitään. Älä siis tee sitä täälläkään.
On aika loukkaavaa myös esittää että niitä narsisteja pitäisi olla tuttava piirissä. Ei tarvitse. Ei heihin tarvitse pitää välejä eikä miettiä sitä kenen vika se on jos niitä ei ole. Jos välejä ei ole ei voi kun katsoa peiliin. On hyväksyttävä omat rajansa ja se että se myös tarkoittaa sitä että kaikkia ihmisiä ei voi lähipiirissä olla eikä heidän kanssa voi olla hyvissä väleissä. Asiallisissa väleissä taas ihmisten kanssa voi olla silloin kun heidän kanssaan on pakko olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tyhjästä suutu ja ala raivoamaan. Vaan jotainhan siellä taustalla on mihin myös sinä olet osallinen. Et vain halua myöntää osuuttasi.
Sun elämässä ei selkeästikään ole ollut yhtään narsistia.
Pitäisikö olla ja miksi?
Sellaisen jolla ei ole, on turha kommentoida tähän keskusteluun kun tietämättömyyttään tulee loukanneeksi meitä joiden elämässä ne ovat mellastaneet. Ethän mene esim. koirakeskusteluun jakamaan ontuvia koiranhoitovinkkejä jos et tiedä koirista yhtään mitään. Älä siis tee sitä täälläkään.
On aika loukkaavaa myös esittää että niitä narsisteja pitäisi olla tuttava piirissä. Ei tarvitse. Ei heihin tarvitse
Kukaan ei ole väittänyt että jokaisella pitäisi olla narsisteja tuttavapiirissä. Ole onnellinen jos ei ole kokemusta heisät lainkaan. Mutta älä silloin tule koirakeskusteluun antamaan koiravinkkejä jos et ole ikinä elämässäsi nähnytkään koiraa saati ollut sellaisen kanssa tekemisissä. Silloin menee pieleen jos yltää itsensä asiantuntijaksi vaikkei tiedä asiasta yhtään mitään.
Ei normaali ihminen uhkaa hakata ketään paskaksi. Sellaisessa tilanteessa ei tarvitse osallistua hyssyttelyyn eikä löytää itsestään jotain jonka vuoksi olisi ansainnut moisen. Muuten en osaa sanoa mistä on kyse, voi olla että sinussakin on joissain tilanteissa vikaa. Minulla on hankaluuksia joidenkin omien sukulaisteni ja miehen lapsuudenperheen kanssa, mutta minusta on luonnollista että kun tuntee paljon ihmisiä, joidenkin kanssa ei tule toimeen. Mitään uhkailuja ei kyllä ole ollut.
"Kukaan ei ole väittänyt että jokaisella pitäisi olla narsisteja tuttavapiirissä. Ole onnellinen jos ei ole kokemusta heisät lainkaan. Mutta älä silloin tule koirakeskusteluun antamaan koiravinkkejä jos et ole ikinä elämässäsi nähnytkään koiraa saati ollut sellaisen kanssa tekemisissä. Silloin menee pieleen jos yltää itsensä asiantuntijaksi vaikkei tiedä asiasta yhtään mitään."
No varmasti ihan jokaisella on kokemusta narsisteista ja muista hankalista ihmisistä. Myös heidän kanssaan voi olla asiallisissa väleissä jos tuntee ja hyväksyy oma rajansa. Lähipiirinä heitä ei kukaan pakota pitämään eikä heitä tarvitse lähipiirissä olla vaikka ja etenkään mielestäni silloin kun heistä on kokemusta.
Minä en ole ollut ilkeä kenellekään. Sekin on kasvatuksessani ja sitä en ole halunnutkaan kitkeä pois.
Olen paljon nuorempi kuin siskoni. Siksi hän on aina pitänyt minua vauvana, joka ei osaa eikä ymmärrä. Hän on yrittänyt määrätä mihin ammattiin opiskelen, minne menen töihin ja etenkin minne en saa mennä. Haukkunut siitä kun en mitään tajua, ollut sitä mieltä etten VOI olla hyvä ammatissani (olen korkeammin koulutettu kuin hän) ja kun olen saanut hyvän työpaikan niin se on ollut heIvetin hyvää tuuria, ei mitään muuta. Hän on toitottanut millainen minun pitää parisuhteessa olla, en esimerkiksi saa vaatia mieheltä kotitöitä koska mies on niin ihana ja tekee tärkeää työtä. Tämä kaikki aina minua haukkumalla. Kun sitten erosin siitä väkivaltaisesta miehestä, sen jälkeen kun jouduin sairaalaan, niin siskon mielestä valehtelin, koska mies on ihana, eikä ikinä tekisi mitään sellaista ja enkö ymmärrä että en tule koskaan saamaan uutta miestä koska olen niin pska ja surkea, että on ihme että mies on edes minua sietänyt.
Sitten vaan yhtdessä puhelussa keräsin kaiken rohkeuteni ja sanoin että mä en kuuntele tällaista, mun ei tarvitse. Ja katkaisin puhelun. Myöhemmässä puhelussa sanoin että älä soita mulle enää, josta hän pöyristyi että enkö halua olla hänen kanssaan tekemisissä, johon sanoin että en, jos vielä haukut minua. Jos lopetat tuon haukkumisen ja määräilyt, niin sitten voimme olla tekemisissä. Siihen loppui, välit meni poikki. Ja koska olin tehnyt jotain täysin kasvatukseni vastaista niin muistan miten tärisin kuin horkassa noiden puheluiden jälkeen, oli niin iso juttu opetella pitämään puoliaan.
Miehen sisarukset taas, tulin heidän kanssaan hyvin toimeen kunnes olivat lähdössä taas perinteiselle reissulleen yhdessä. Mieheni ei halunnut lähteä, koska reissut olivat aina niin sekopäisiä. Tämä yksi hävitti kännissä passinsa, örvelsi tai kävi maksullisissa, joutui putkaan tms. Ja muut joutuivat näitä sitten selvittelemään ja reissu pilalla. Mies totesi että hän ei enää tällaisia reissuja kestä, ja ilmoitti heille ettei lähde. Ja sisaruksille tämä oli selvä merkki siitä, että minä olen kieltänyt. Minä estän miestä tapaamasta heitä ja elämästä omaa elämäänsä. Ja tästä sitten tämä yksi kännissä alkoi avautua. Hänellekään en ollut ilkeä, yritin sanoa että minä en ole miestä kieltänyt lähtemästä reissuun, enkä missään nimessä ole estänyt tapaamasta teitä, olemmehan me nytkin täällä teidän kanssanne, mutta ei. Hän oli mielipiteensä päättänyt ja kädet nyrkissä mesosi mitä haluaisi minulle tehdä. Joku vieras kävi hakemassa mieheni paikalle ja mies selitti että ihan itse hän päätti ettei lähde reissuun ja nyt loppui tämä... Johon sisaruksensa sanoi että valehtelet, koska tiedät mitä vaimolles kävis jos totuus paljastuisi. Siinä kohtaa mies nappasi mua kädestä ja totesi että me lähdemme nyt ja sen koommin ei olla oltu tekemisissä.Yllättävää oli että vaikka muut sisarukset oli mielestäni ihan fiksuja, niin he menivät tämän puolelle. Sitä myöden ei olla tekemisissä heidänkään kanssa.
Että tässä taustaa sitä kaipaaville. Eilen asia alkoi painaa ja siitä kirjoitin, oli heti vähän parempi olo. Ja nyt hyvien yöunien ja ihanien viestienne jälkeen vielä parempi ja taas on päässä palikat kohdallaan. Kiitos! 😊 Aloittaja
Ainakin sun otsikko on törkeän liioitteleva, sillä päätät koko sepustuksesi sanoihin:
"Muuten olen pidetty ihminen, saan helposti ystäviä näin aikuisenakin, puolison ja omatkin sukulaiset ovat mielellään tekemisissä, enkä koskaan ole riidellyt kenenkään muun kanssa eikä vastaavia ongelmia ole ollut."
En siis ymmärrä, mitä haet koko kirjoituksellasi, kun jo otsikkoon kirjoitat aivan väärän infon "välit poikki sekä omassa että puolison lähipiirissä". Annat ymmärtää, että sulla on lähestulkoon välit poikki KAIKKIEN kanssa. Sitten kun tekstisi lukee, käy ilmi, että vain muutama ilmeisen häiriintynyt ihminen on kyseessä ja joihin on välit poikki. On ihan normaalia, että välillä vaikutuspiiriin osuu häiriintyneitä ja niihin menee välit poikki eikä vika ole sinussa. Siksikin otsikkosi on väärä, harhaanjohtava ja jotain empatiaa aneleva. En tiedä. Outoa.
Eiköhän tuo miehen sisko ole ihan itse aiheuttanut sen että on menettänyt veljensä. Ei tuommoisen kanssa kannatakaan olla tekemisissä.
Tuli mieleen, että joskus se, että uutena ihmisenä tulee ja rikkoo jonkun aiemmin vallalla olleen balanssin, aiheuttaa puolison sukulaisissa närää. Esimerkki: mieheni oli sinkkuna pitkään. Sisaruksensa olivat tottuneet siihen että mies on aina käytettävissä, ja kilttinä miehenä hän ei tietenkään koskaan sanonut mistään vastaan. Samalla hän oli ikään kuin lähisukunsa likasanko; muut sisarukset kasvattivat keskinäistä yhteishenkeään piikittelemällä ja alentamalla tätä yhtä. Sitten tapahtuu muutos, kun mies pariutuu, menestyy työelämässä ja oppii vihdoin pitämään myös puolensa. Sisarukset järkyttyvät muutoksesta ja syyttävät klassisesti tätä miehen puolisoa. Eivätkä tietenkään näe omassa aiemmassa käytöksestään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sun otsikko on törkeän liioitteleva, sillä päätät koko sepustuksesi sanoihin:
"Muuten olen pidetty ihminen, saan helposti ystäviä näin aikuisenakin, puolison ja omatkin sukulaiset ovat mielellään tekemisissä, enkä koskaan ole riidellyt kenenkään muun kanssa eikä vastaavia ongelmia ole ollut."
En siis ymmärrä, mitä haet koko kirjoituksellasi, kun jo otsikkoon kirjoitat aivan väärän infon "välit poikki sekä omassa että puolison lähipiirissä". Annat ymmärtää, että sulla on lähestulkoon välit poikki KAIKKIEN kanssa. Sitten kun tekstisi lukee, käy ilmi, että vain muutama ilmeisen häiriintynyt ihminen on kyseessä ja joihin on välit poikki. On ihan normaalia, että välillä vaikutuspiiriin osuu häiriintyneitä ja niihin menee välit poikki eikä vika ole sinussa. Siksikin otsikkosi on väärä, harhaanjohtava ja jotain empatiaa aneleva. En tiedä. Outoa.
Mutta pääsit selvyyteen asiasta, eikö? Haluat rivi tolkulla kuitenkin jäärätä ostikkoa. Outoa tosiaan. -eri
Kun kiltti ihminen havahtuu omaan kiltteyteensä ja alkaa vaatiman itselleen asiallista kohtelua, saa se osan lähipiiristä suuttumaan tai järkyttymään. He eivät voi enää käyttää hyväksi tätä ihmistä ja sekös suututtaa. Kuuluu ihan prosessiin, kun kiltti eheyttää itsensä. Ihmiset ympärillä vaihtuu, tilalle tulee niitä jotka oikeasti arvostavat. Ole ap ihan huoleti, todennäköisesti tässä on käynyt juuri tämä. Ja miehen sisar on saattanut päättää jo ennen sinun tapaamistasi, että ei tule susta pitämään ja olet hänelle hyvä syntipukki kaikkeen, mitä perheessä sitten tapahtuukaan. Ole asiallinen ja aikuinen häntä kohtaan, älä provosoidu mutta pidä silti puolesi. Hyvin sä vedät 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ongelma on lukijassa. Itse hyvin ymmärrän että lähipiiri = lähisukulaiset eli ne sisarukset. Mutta yleensä ihmisellä on muitakin sukulaisia. Serkkuja, setiä, tätejä, jne. Ja jos ap heidän kanssa hyvissä väleissä niin aivan oikeinhan tuo on kirjoitettu. Triggeröi sinulla nyt vaan pahasti johonkin heikkoon kohtaan että pitää avautua. Muut lukijat kun ymmärsi aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä tällaisia murehdit, aikuinen ihminen? Pidä välit poikki ja unohda koko juttu. Ihan uskomaton w t -suku.
Päätellen Ap:n tämänpäiväisestä kirjoituksesta diagnoosisi on oikea, ei kannata olla moisten kanssa missään tekemisissä.
Pitäisi kuulla toisenkin osapuolen versio siskosi suhteen että voisi kommentoida. "Haukkui paskaksi ihmiseksi" voi sisältää mitä tahansa, ansaitusta kritiikistä likasankona toimimiseen. Olisi siskon kanssa pitänyt ensin pystyä keskustelemaan asiasta paremmin mielestäni.
Puolison sisaruksen suhteen aika selvät sävelet. Väkivalta on väkivaltaa.
Mistä aiheesta sait siskolta paskaa niskaan? Olisiko sinulla ollut syytä pyytää anteeksi luurin painamisen sijaan? Vai oliko aiheetonta motkotusta?
En ole välejä katkaissut varsinaisesti, mutta on vaikeat suhteet sekä omiin että puolison vanhempiin. Uskon, että syynä on pitkälti se, että olen alitajuisesti valinnut (tosi nuorena) puolisoksi ihmisen, jolla on samanlainen tausta kuin minulla. Se on ollut tuttua ja kotoisaa - ja haitallista, mutta en ole sitä silloin tajunnut. Olemme molemmat perheidemme syntipukkeja.
Muuten tulen toimeen ihmisten kanssa ja esimerkiksi työyhteisöissä on kuvattu, että olen ollut pidetty jäsen.
Niin? Kerroit yhden - varmasti ihan toden - tarinan ja tämän pitäisi kumota sen että kolikolla on kaksi puolta ja jos molemmat puolet pääsee kuulemaan , niin kokonaiskuva saattaa olla erilainen kuin vain toinen puoli antaa ymmärtää. Kuten sanoin , en väitä että apn kohdalla on näin, kun on niin vähän tietoa.