Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni ADHD ei ole supervoima.

Vierailija
05.12.2024 |

Vihaan tätä toksisen positiivisuuden trendiä, että sanotaan että ADHD on upea supervoima tai muuta sellaista. ADHD-ihmisillä on varmasti paljon vahvuuksia, mutta en koe, että ADHD tekee elämästä yhtään helpompaa. Kokemukseni mukaan ADHD vain vaikeuttaa elämää. Kahdella ystävälläni siis on tämä häiriö.

Mielipiteitä?

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se, eikä todellakaan ole supervoima, vaan syy miksi mä en ole mun elämässä saanut aikaan oikein mitään. Olen keski-ikäinen, eikä mulla ole esim. omistusasuntoa, säästöjä, miestä, lapsia, mitään ammattitutkintoa... Työpaikkojakin olen joutunut vaihtamaan välilä kun huolimattomuuteni on johtanut potkuihin. Nytkin mulla on nykyisessä 1 varoitus alla kun olin unohtanut jotain palavereja. Keskittyminen oli taas harhautunut muihin asioihin ja palaveri unohtunut, vaikka olin sen aamulla paperikalenteriin to-do listalle merkinnyt. Ihana supervoima - not.

Vierailija
2/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole supervoima. Se on markkinoiden höponää. Asiasta on tehty trendikäs. Miksi supervoimaa hoidettaisiin piiloon lääkkeillä? 

ADHD on ihmiselle rasite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla supervoima muttei nykyisessä yhteiskunnassa. Jos rahaa olisi muutama miljardi ja saisi tehdä mitä haluaa niin tilanne olisi varmaan aika eri.

Vierailija
4/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi olla vahvuus jos tunnistat omat piirteesi ja osaat hyödyntää niitä vaikka työelämässä.

Vierailija
5/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 7v lapsella on se, mielestäni se on haaste, eikä mikään supervoima. Joissain asioissa hän on selkeästi ikäisiään edellä, joissain taas jäljessä.

Vanhemman roolissa minun täytyy löytää keinot, miten saada hänet pärjäämään omalla tavallaan, kun lapsi on erilainen kuin muut.

Ihan paskanlänkytystä moinen sankarin viitan sovittelu. Paska on paskaa, vaikka lahjapakettiin käärisi.

M42

Vierailija
6/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi olla vahvuus jos tunnistat omat piirteesi ja osaat hyödyntää niitä vaikka työelämässä.

Sekopäinen häsääjä joka ei saa mitään valmiiksi on jokaisen työpaikan suurin unelma

Vierailija
7/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa on hyötynsä, jopa kivuliaassa ripulissa ja tsunamissa. Niitäkin voi hyödyntää. 

Minäkin kallistun toksiseen positiivisuuteen tässä kohti, vaikka siedän erittäin hyvin huumoria.

Vierailija
8/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On supervoima, pitää vain osata käyttää oikein. Mikään ei ole niin aikaansaava kuin adhd flow-tilassa.

Vierailija
9/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on todella super jättää kaikki pitkää sitoutumista ja pitkäjänteistä suorittamista vaativat asiat kesken ja lopettaa impulsiivisesti ihan kaikenlaisia asioita elämässä kun nyt ei vaan tunnu siltä ja en mä nyt tiiä haluanko tätä enää sittenkään. Menee hienosti. Oon kyllä yrittänyt ihan sairaasti petrata kärsivällisyyden kanssa kun nää toistuvat kuviot ei tule johtamaan yhtään mihinkään 

Vierailija
10/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On supervoima, pitää vain osata käyttää oikein. Mikään ei ole niin aikaansaava kuin adhd flow-tilassa.

Onpa. Lisää tuohon amfetamiinia.

Vierailija
11/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla supervoima muttei nykyisessä yhteiskunnassa. Jos rahaa olisi muutama miljardi ja saisi tehdä mitä haluaa niin tilanne olisi varmaan aika eri.

Totta. Itse olen usein ajatellut, että jos olisin syntynyt menneisyyteen, olisin voinut hyvinkin löytää oman paikkani jossa ominaisuus ei olisi haitannut vaan ehkä ollut jopa hyöty. Joku fyysinen työ, jossa saa liikkua ja jutella ihmisten kanssa ja mennä olisi varmaan sopinut oikein hyvin. Vaikka kiertävä myyntimies. Tai jonkun sortin viihdyttäjä. Mutta koulut ja monet nykyajan työt on vaikeita, kun vaativat paikallaanoloa ja keskittymistä.

-2 

Vierailija
12/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole taidosta kiinni, vaan tuurista. Tarvitset yhteistyökumppanin eli joko rahaa, suhteita tai älyttömästi tuuria, että pääset tähän. Se on harvinaista. Suurin osa meistä on jossain aivan muualla kuin menestyksen huipulla elämässä tasapainoista elämää.

Adhd on kuin vamma. Se voi näyttäytyä supervoimana ulospäin, mutta vain niille, jotka eivät tunne sitä. Jotkut ihailee jopa pyörätuolilla liikkuvia. Se ei ole tervettä.

Vierailija
13/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ei ole mikään tietty tila, vaan jokaisen oireyhtymä on omanlaisensa. Kaikki piirteet ovat janalla lievistä tosi hankaliin. Lisäksi ADHD:n ilmiasuun vaikuttaa muutkin tekijät, mm. persoonallisuuspiirteet, temperamentti ja kasvu- ja elinympäristö. Yhdelle supervoima voi olla toisella suorastaan vamma.

Minusta supervoima-ajattelu on kuitenkin ihana siinä mielessä, että edelleen ADHD todetaan yleensä lapsena. Pysyvä oireyhtymä on raskas taakka kantaa ja sitä helpottaa, jos voi nähdä piirteissään jotain hyvääkin.

Nepsy-valmentaja

Vierailija
14/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien vahvuuksien tunnistaminen ja niiden hyödyntäminen on eri asia kuin infantiili lässytys jostain ylimaallisesta "supervoimasta". Mielestäni on alentuvaa ja jopa vähän loukkaavaa käyttää ADHD-aikuisesta puhuessa tällaisia termejä, joita yleensä kuulee käytettävän lasten kanssa kommunikoidessa. En tosin tämän takia lähtisi puhumaan "supervoimasta" missään muussakaan yhteydessä. Lapsen tasolle taannuttaminen ei auta ketään.

Vierailija
15/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon, että se flow ei pysähdy koskaan. Edes silloin, kun nukut. Voit päätellä siitä, miten superia se on.

Vierailija
16/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin älypuhelimet kunnolla yleistyivät niin yksi ADHD kertoi miten autolla ajaessa on pakko selata somea, jotta ajatukset edes vähän pysyisi ajamisessa. Todellinen voimavara. Nykyään tuota selaamista tekee muutkin kuin ADHD-ihmiset.

Vierailija
17/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, näin usein neljää unta yhtäaikaa päällekäin ja kun herään keskellä yötä päässä soi joku biisi ja samalla voi alkaa vaikka pesemään vessaa kun laulaa scooteria ja miettii niitä absurdeja unia ja siitä sit joko takaisin nukkumaan tai töihin ehtii hyvin viideksi, kaupan kautta, onneksi ovat nykyisin auki 24/7.

Vierailija
18/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se vaikeuttaa elämää. Mutta jos ihminen osaa valita ammattinsa oikein, adhd on todella supervoima. Harva tavallinen ihminen jaksaa innostuneena tunteja putkeen tehdä yhtään mitään. ADHD: lla on supervoima siihen

Vierailija
19/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi voi olla pielessä, jos näin kuvitellaan.

Vierailija
20/91 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä adhd  lapsia on ollut aina. Ne oli vaan ennen hankalia ja keskittymiskyvyttömiä.Eiköhän jokainen muista luokaltaan muutamia poikia jotka ärsytti ja eivät pysyneet paikallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi