Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuukautiset on tauon jälkeen niin runsaat?

Vierailija
05.12.2024 |

Eihän se elimistö nyt kuitenkaan mitään verisäiliötä tauon aikana täytä niin en ymmärrä miksi sitten vuotaa kuin härän kurkusta, stana!!! Eihän tässä voisi edes töissä olla tällä vuodolla.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska todennäköisesti ovulaatiota ei ole todennäköisesti tapahtunut ja vuoto alkaa kun kohdun limakalvo on kehittynyt tarpeeksi paksuksi eli ns. purkautuu itsestään. Ainakin itselläni vuoto on ollut rajuinta juurikin ensimmäisenä vuosina ja pari kertaa pitkän tauon jälkeen. Silloin kun olen tunnistanut selkeän ovulaation on vuoto ollut paremmin hallinnassa.

Vierailija
2/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vaihdevuosi oireilua, myooma kohdussa tms. Mentävä lääkäriin, jos vuoto ei lopu. Niin kävi mulle joskus 48 vuotiaana. Ja vuoto  oli runsasta, hemoglobiini tippui niin, että pääsin lopulta kaavintaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät yhdistelmäehkäisyä, ei noita tyhjennysvuotoja ole  pakko pitää ollenkaan. Pillerit on suunniteltu siihen. Ne kehittäneet miehet luulivat naisten haluavan menkat ja siksi pillereiden perusohje sisältää tyhjennysvuodon.

Vierailija
4/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän sinne kertyy tauon aikana paljon enemmän limakalvoa kuin jos menkat tulisi normaalivälein.

Itse olen esivaihdevuosissa, ja tähänhän kuuluu ns. vaihdevuosien tyhjennysvuodot pitkien vuotovälien jälkeen. Kyllä todellakin jos on ollut 7 kk menkat pois, niin sieltä tulee sitten seitsemien menkkojen vuodot kerralla. Sitähän on sinne kertynyt normaalisti kyllä, mutta keltarauhashormonin puutteessa ei tule ulos kohdusta ennen kuin sitten kun limakalvoa on niin paljon, että se lossaa sieltä ulos omasta painostaan. Silloin tulee se tyhjennysvuoto. Ihan normaali osa luomuvaihdevuosia tämäkin, ja itse olen sen kanssa hyvin pärjäillyt.

Vierailija
5/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luultavasti sitä rompetta on kertynyt enemmän pitkän tauon aikana sinne kohtuun, mikä pitää siivota. 

Vierailija
6/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvaiheen keskenmeno. Tai kohdunlimakalvo kasvanut ja olet mys ovuloinnut. Ovulaatiota ei aina tapahdu,kuten ne 50 v ja yli jotka ilmoittavat menstruoivansa yhä nuorekkasti. Eli heillä poistuu kohdun limakalvo ja ei hedelmöitymmisriskiä. Naisten pitää tarkistuttaa rauta-arvot!!!! Muistakaa neidot!

Vierailija
7/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus 😟 onneksi olen kotona loppuviikon, en pystyisi töissä hyppimään vessaan 1-1,5h välein ja siinä välissä pelkäämään, että lorahtaa kunnolla ja yli.

Oli siis tasan 3kk tauko nyt itselläni, kierto ollut n.1v ajan muutamia päiviä lyhyempi, pari x ns normaali 27-28pv ja viimeiset 2-3kk ennen tätä taukoa olivat 2-3vkoa myöhässä. Mutta nyt siis oli 3kk tauko. Olen 49v, ei hormoneja käytössä.

Ap

Vierailija
8/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsiisus 😟 onneksi olen kotona loppuviikon, en pystyisi töissä hyppimään vessaan 1-1,5h välein ja siinä välissä pelkäämään, että lorahtaa kunnolla ja yli.

Oli siis tasan 3kk tauko nyt itselläni, kierto ollut n.1v ajan muutamia päiviä lyhyempi, pari x ns normaali 27-28pv ja viimeiset 2-3kk ennen tätä taukoa olivat 2-3vkoa myöhässä. Mutta nyt siis oli 3kk tauko. Olen 49v, ei hormoneja käytössä.

Ap

Joo tuo on ihan normaalia iässäsi. Olen vuotta vanhempi, ja mulla oli juuri 8 kk vuototauko, ja kyllä meinaan tuli tavaraa sen jälkeen. 3 viikkoa. Itse teen täysin etätyötä, joten helppo pärjätä noiden vuotojen kanssa. Mutta jos sulle on hankalaa, niin gyneltä saa lääkkeitä, joilla ne vuodot saa pakotettua tulemaan kuukauden välein jos ei luonnostaan ala, jolloin sinne ei kerry limakalvoa niin paljon. Eli ei ole pakko edes ottaa sitä ns. hormonikorvaushoitoa, jos ei muuten koe tarvivansa, vaan vain keltarauhashormonilla tarvittaessa ajaa vuoto ulos säännöllisesti.

Vierailija
9/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo tuo on ihan normaalia iässäsi. Olen vuotta vanhempi, ja mulla oli juuri 8 kk vuototauko, ja kyllä meinaan tuli tavaraa sen jälkeen. 3 viikkoa. Itse teen täysin etätyötä, joten helppo pärjätä noiden vuotojen kanssa. Mutta jos sulle on hankalaa, niin gyneltä saa lääkkeitä, joilla ne vuodot saa pakotettua tulemaan kuukauden välein jos ei luonnostaan ala, jolloin sinne ei kerry limakalvoa niin paljon. Eli ei ole pakko edes ottaa sitä ns.

Juu, kiitos. Ei vaan huvittaisi asioida gynellä, ei sitten millään.

Ap

Vierailija
10/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta. Sun läskeillä kuukautiset tulee ja menee miten sattuu.

Vierailija
11/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta. Sun läskeillä kuukautiset tulee ja menee miten sattuu.

Helpottiko? Voin vielä silittää sinua ja antaa vaikka halauksen, selvästi olet sen tarpeessa.

AP

PS, jos luit aiemmat kommenttini niin ne jo vesittää kommenttisi.

Vierailija
12/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limakalvo paksuuntuu niiden vuotamattomien kuukausien aikana ja vuoto on runsasta kun se lopulta irtoaa. 

Vierailija
13/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen elämää 😤

Vierailija
14/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tauosta puhutaan? Kahvitauosta?

Vierailija
15/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte missään gynekologilla käydä, ihan normaalia on. Hyvä jos pystyt olemaan kotona. 

Mulla oli edellismenkat runsaammat mitä ikinä, kutsuin niitä halloweenmenkoiksi. Ihme ettei veri lentänyt suusta ja korvista asti, semmonen tulva oli etten ole ennen kokenut. Onneksi oon aina kotona. Muuten aina ollu maltilliset ja säännölliset, mutta noi oli viikon myöhässä. Tämä ikä on vähän semmosta ettei tiedä. Mutta, ei kai siihen mitään gynekologeja sentään tarvita, ei oo sairaus. (En oo itse käynyt semmoisella koskaan, toivottavasti ei tarvitse jatkossakaan. Ja äitikin olen kyllä). 

N52

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä