Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä kukaan juonut raakaa lehmän maitoa?

Vierailija
04.12.2024 |

Itse sain litran kaverin tilalta puhdistamatonta. Mitä voi seurata? Ajattelin leipoa tuosta pannarin. Kaverilta meni laitteisto rikki joten oli heittämässä pois. Minä pelastin.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva ihmisen sitä lehmän tissiä lutkuttaa.

Harva sitä suoraan lehmästä juo kuitenkaan.

Pikkupoikana olin tätini kanssa navetassa lypsyllä ja täti huvin päiten tähtäsi maitosuihkun suoraan suuhuni, hyvää oli.

Vierailija
82/101 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa totutella siihen. Rzzän kinzhallit tuhoavat meijerit, niin maidot on pakko hakea suoraa maatiloilta. Pokkupoikana aina haettiin mökkinaapuri maatilalta,pikkutonkalla maitoa. Se oli aina pannaripäivä. Hyvää se oli ihan juotunakin. Kellarissa säilyi hyvinkin pari päivää. Nyt en edes tiedä, mistä sitä maitoa voisi hakea. Niin moni maatila on lopettanut. Pari suurta on täälläkään enää. Kyllä on kansalla ankeat olot, elintarvikkeiden suhteen, kun sota alkaa. Varmaankin joutuu perustamaan uusia pieniä maatiloja, että ihmiset saavat ruokaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kahvimaito ja lapsena tuli reippaasti juotua joten pituutta sitten kertyi.

Vierailija
84/101 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut, riskillä. Hirveetä kuraa, mutta vauvanruokaahan se onkin. Älä ainakaan sellaisenaan juo vaan kokkaa/leivo johonkin, kuuma tappaa jotkin riskitekijät.

Vierailija
85/101 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa oli lehmiä, mutta en nyt enää muista tuliko se juotava maito meijeristä vai juotiinko sitä maitoa ilman pastörointeja. Olin usein vääntämässä sitä separaattoria, jolla maidosta erotettiin kerma ja  kurrimaito. Toisessa sukulaisessa sain tehdä voita.

Vierailija
86/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummolassa oli lehmiä, mutta en nyt enää muista tuliko se juotava maito meijeristä vai juotiinko sitä maitoa ilman pastörointeja. Olin usein vääntämässä sitä separaattoria, jolla maidosta erotettiin kerma ja  kurrimaito. Toisessa sukulaisessa sain tehdä voita.

Separaattori oli hieno vehje. Veivistä kun veivasi niin piti sellaista mielihyvää tuottavaa ääntä. Pikkupoikana aina veivasin kun tuli mahdollisuus. Liekö ollut ihan luvallista tyhjillään veivata, ei siitä ainakaan sanomista tullut.

Vierailija
87/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena maalla en muuta juonutkaan. Aikuisena ostin ternimaitoa kun jostain  sain, tein uunijuustoa, on hyvää.

Vierailija
88/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena maalla en muuta juonutkaan. Aikuisena ostin ternimaitoa kun jostain  sain, tein uunijuustoa, on hyvää.

Heh, melkein sama. Maalla kaikki maitoruuat tehtiin siihen, aitoon lypsikin. Hirveesti se kyllä pieretti! ja ne hajut! :)

Pappavainaa päästi kerran sellasen 'sprägrin', et tuvan lattialla makoilleet kissa ja koira säikähti! :))))

Vierailija
89/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, melkein sama. Maalla kaikki maitoruuat tehtiin siihen, aitoon lypsikin. Hirveesti se kyllä pieretti! ja ne hajut! :)

Pappavainaa päästi kerran sellasen 'sprägrin', et tuvan lattialla makoilleet kissa ja koira säikähti! :))))

Tulikin tästä muisto mieleen, mua enemmän pieretti kuin siskoa joka ei juonut eikä juo vieläkään maitoa. 

Vierailija
90/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona lehmiä ja niiden maitoahan sitä tuli miltei yksinomaan juotua aina siihen saakka kunnes lähdin sotaväkeen. 

Vierailija
91/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi!

Suomessa on juotu raakaa lehmänmaitoa siitä asti, kun ensimmäistä lehmää tämän maan kamaralla lypsettiin. Nykyinen navettahygienia on sentään aivan toista luokkaa kuin joskus 1950-luvulla. Siihen aikaan tuberkuloosin leviämistä estettiin mm. erittäin huolellisella maidon käsittelyllä.

Suurin eri raakamaidossa kaupan maitoon on se, että sitä ei ole homogenoitu. Yleensä se käytetään niin tuoreena, että pastöroinnilla ei ole merkitystä, kun ei ole pilaantunut muutenkaan.

Vierailija
92/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raaka lehmänmaito muuttaa heti persuksi, muista että sinua on varoitettu.

Kas kun mä en ole muuttunut. 

Vierailija
93/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että tällä palstalla kirjoittelee noin vanhoja ihmisiä kuin sinä. Minun lapsuudessa 1960-luvulla meijeristä ei tullut takaisin juotavaa maitoa vaan kurria, joka juotettiin vasikoille. Kaupassa ei ollut vielä edes pussimaitoja.  Ei ainakaan meidän kyläkaupassa, vaan maito haettiin päälärillä navetalta.

Vierailija
94/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raaka lehmänmaito muuttaa heti persuksi, muista että sinua on varoitettu.

persu on vain hyvä juttu vs. wokevihervasemmistolainen

Vierailija
95/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni join käsittelemätöntä maitoa. Kotitalouden opettaja sanoi joskus koulussa, että kaikkien pitäisi juoda pastöroitua maitoa. Olen sitä neuvoa ihmetellyt, kun ei se maito siinä parane. 

Vierailija
96/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni.

Meillä oli pieni lypsykarjatila, joten maito oli omasta takaa.

Mitä sille maidolle sitten meijerissä tehdään?

Siitä poistetaan osa kermasta niin, että rasvapitoisuus on haluttu, jäljelle jäänyt rasva pilkotaan niin, että se ei nouse enää maidon pinnalle vaan sekoittuu maitoon(ns. homogenointi).

Lopuksi maito pastöroidaan eli lämpökäsitellään mikrobien poistamiseksi/vähentämiseksi.

Vierailija
97/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijerit ovat syynä tähän nykyajan homotukseen.

Maidossa on homogeenejä, jotka muuttavat pojat hinttareiksi ja tytöt lesboiksi.

Sitä tarkoittaa homogenointi, se on NWO:n katala juoni.

Vierailija
98/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanut lapsena maistaa maitoa, joka oli suoraan lehmän tissistä. Kaverin vanhemmilla oli iso maatila. Parasta maitoa mitä olen koskaan juonut ja se maidon rasvaisuus oli just täydellinen. Ammuu!

Vierailija
99/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuteni join käsittelemätöntä maitoa. Kotitalouden opettaja sanoi joskus koulussa, että kaikkien pitäisi juoda pastöroitua maitoa. Olen sitä neuvoa ihmetellyt, kun ei se maito siinä parane. 

Ihmisiä ohjailevat tahot ei tykkää, jos ihmiset käyttää liian terveellisiä ruokia. Tuo pastörointikin tappaa hienovaraisia hyviä juttuja mitä maidossa on niiden "pahojen bakteerien" lisäksi. Opettajaa on opetettu, että pastöroitu maito on yhtä hyvää mutta turvallisempaa, jolloin sitä puolitotuutta jaetaan oppilaitoksissa eteenpäin

Vierailija
100/101 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito on maitoo. Itte panin lypsylämmistä lapseni tuttipulloon. Oksensi. Kuinka minä olin niin tyhmä  nuorena, ainahan oli ohjeet neuvolasta. Kuinka lantraat. Luulin, ettei se maalla kosketa. Ihan oikeasti. Olin äitini vanhassa kodissa Kainuussa.silloin Paltamossa. Nyt ei i oo äitii, ei oo mummuu, ihanat muistot vaan . Juo maito on aina aitoa.