Onko täällä kukaan juonut raakaa lehmän maitoa?
Itse sain litran kaverin tilalta puhdistamatonta. Mitä voi seurata? Ajattelin leipoa tuosta pannarin. Kaverilta meni laitteisto rikki joten oli heittämässä pois. Minä pelastin.
Kommentit (101)
Viimeksi vuoristovaelluksella Alpeilla. Sitä ennen itselypsämää poronmaitoa Lapissa.
Jos käsittelemättömään lehmän maitoon kuolisi, niin suomalaiset olisivat kuolleet sukupuuttoon viimeistään sata vuotta sitten.
Meillä maidon annettiin seistä vähän aikaa ja sitten varovaisesti kaadettiin pinnalle noussut rasvaisempi kerros kannuun kahvimaidoksi. Muu osa juotiin sellaisenaan.
Navettakissahan sen osasi kertoa (naukuminen) - juuri lypsetty maito oli parasta maailmassa.
Maistui ruoholta. Tykkäsin enemmän kaupan maidosta, mutta sitä ei saanut sanoa mummolassa ääneen.
Eipä tuo juuri kaupan maidosta eroa. Rasvaa vain on enemmän. Lusikalla vain sekoittaa ensin pintaan kertyneen rasvan niin ihan juotavaa on.
Onko hyviä ohjeita miten kypsentää raaka lehmänmaito sellaisenaan juotavaksi?
Kiva ihmisen sitä lehmän tissiä lutkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Laitteisto?? Onko tämä provo. Liesi ja kattila riittää. Vai onko ne kaveriltasi rikki.
Meinaat että maitotilallinen keittää ne sadat (tuhannet?) litrat maitoa liedellä ja kattilalla? :D
Vierailija kirjoitti:
Harva sitä suoraan lehmästä juo kuitenkaan.
Olemme kaikki pieniä lehmänpoikasia jotka tarvitsevat maitua.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja ternimaidon kehujat, se maito on ravintoarvoiltaan yms. mitä on, koska se on tarkoitettu vastasyntyneelle eläimelle, ei teidän pannareihinne.
70-luvulla 5l tonkka kesällä fillarin sarvessa ja talvella potkukelkassa jotain 5km suuntaansa haettiin aamulla klo 7:30 "lehmänmaitoa". Ennen kouluun lähtöä kuorittiin ruokalusikalla kermaa nekkaan ja maito juotiin sellaisenaan ruoan kanssa. Myös aamulla juuri ennen sitä kouluun lähtöä. Maatilan väki kuoli yksi toisensa perään muutaman kk välein, elintasokin nousi ja "kaupan maitoon" vaihdettiin joskus Moskovan olympialaiskesänä.
Olin kaupunkilaislapsi ja mökillä ollessamme meillä oli maitotinki läheiseen maalaistaloon. Hain maidon iltalypsyltä ja kiiruhdin mökille, että ehdin saada lasillisen lämmintä lehmänmaitoa. Olen 75-v lääkkeetön nainen.
Lapsuuden kodissa käytetään vallan navetasta haettua maitoa. Hyvää oli, mutta muistan kuinka sitä oppi katsomaan onko se vielä hyvää ja käytettävää. Ei ole päivämääriä kannun kyljessä. Käytän yhä edelleen pelkkää punaista maitoa, koska siniset ei maistu maidolta ollenkaan. Tosin vatsa ei meinaa kestää tuota kaupan maitoa, niin näin aikuisena sitä tulee käytettyä todella vähän. Edelleen se tilan maito on vatsallekin parempi vaihtoehto, kun kotosalla käy.
Leivo ja paista tuotos, tai tee siitä ruokaa ja kiehauta.
2000-luvun alussa oli buumi raakamaidolle, että monikin sitä silloin joi. Sitten sen myynti torpattiin ja sitä myytiin kylpymaitona, mutta innostus hiipui. Itse pidän hyvänä ja joskus on tehty viiliä kun on saatu. Parempaa viiliä ei saa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Onko hyviä ohjeita miten kypsentää raaka lehmänmaito sellaisenaan juotavaksi?
Kypsentää? Mitähän mahdat tarkoittaa? Raakaa maitoa ole olemassakaan. Se, mitä tölkistä tulee, on käsitelty moneen kertaan, niin että siinä ei ole muuta alkuperäistä kuin väri.
Lapsena join aitoa lehmän maitoa monta vuotta, enkä ole kuollut. Vielä nyt vanhanakin muistan hyvin jääkylmän maidon maun. Se oli terveellistä, enkä pahemmin sairastellut, vaikka käsittelemätöntä maitoa jonkin.
Vierailija kirjoitti:
Navettakissahan sen osasi kertoa (naukuminen) - juuri lypsetty maito oli parasta maailmassa.
Onhan se. Voipi kysyä vaikka meidän naapurimme kissalta. Käy monta kertaa viikossa juomassa maitoa meidän aamulypsymme aikaan. Meillä on siis maatila.
Mahtaa olla melkoinen tila kun on poisheitettävissä litra maitoa. Montako lehmää siellä on? Puolikas vai pelkkä kolmannes?