Onko täällä kukaan juonut raakaa lehmän maitoa?
Itse sain litran kaverin tilalta puhdistamatonta. Mitä voi seurata? Ajattelin leipoa tuosta pannarin. Kaverilta meni laitteisto rikki joten oli heittämässä pois. Minä pelastin.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva ihmisen sitä lehmän tissiä lutkuttaa.
Harva sitä suoraan lehmästä juo kuitenkaan.
Tekisittekö vieraan ihmisen maidosta pannaria? Outoa miten aikuiset ihmiset roikkuvat lehmän tissillä. Se lehmäkään ei tuota maitoa ilman lasta.
Veikkaan, että olen, mutta en muista. Molemmissa mummoloissa oli maitokarjaa kun olin pieni. Muistissa on vaan se kun toisessa oli enää possu ja kanoja.
On sitä sukulaisten tilalla tullut teininä juotua, tankista otettua kylmää tuotiin sisään käyttömaidoksi. Mutta liian rasvaista se oli kun ei maitoa muutenkaan ole edes lapsena juuri juonut.
Vierailija kirjoitti:
Usein mustelmaisia saadaan ternimaitoa tuttavalta, siitä tulee parasta pannaria ja kotijuustoa.
Lapsena kotona juotiin vain raakamaitoa, muuta ei ollut edes kaupassa.
Mustelmaisia?
MIkä ihmeen laitteisto hajosi, jos litran antaminen sinulle pelasti tilanteen? Meidän tilatankkiin mahtuu 8000 litraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisittekö vieraan ihmisen maidosta pannaria? Outoa miten aikuiset ihmiset roikkuvat lehmän tissillä. Se lehmäkään ei tuota maitoa ilman lasta.
Nyt on tainnut jäädä joku osuus biologiasta lukematta. Tietty jos tarkoitat sitä, että vasta kun lehmä on kerran poikinut, niin sitten se tuotaa maitoa oli sillä vasikka tai ei. Mutta tuo kommenttisi ei nyt oikein vakuuta, että tietäisit aisasta.
Lapsena juotiin raakamaitoa. Kesällä valmistettiin viiliä,ihan parasta. Ternimaidosta pannaria ja uunijuustoa.Hyvää oli terveinä pysyttiin ja aikuisiksi kastettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisitkö salaattia, joka on kasvatettu ravinneliuoksessa ilman mitään kosketusta luontoon tai kiiviä, jonka takia on tapettu 1 000 000 hyönteistä?
Maidon pastörointi on tullut hygieniasyistä. Eli voi olla riskiä juoda pastöroimatonta.
Join koko teiniajan, ja kahvia varten "kaavittiin" yön yli jäkessä seisoneesta tonkasta pinnalta kerma. Rautainen libido siitä seurasi, ja 22cm peitsi
Olin kaupunkilaislapsi, mutta meillä oli kesämökin lähellä maitotila, josta ostimme kesälomalla maitoa. Ei oltu käsitelty mitenkään 1960-luvulla.
Toisaalta tässä läheisellä Kuralan kylämäellä oli ehec:iä maidossa, jota myytiin raakana. Jotain 10 vuotta sitten.
lapsena ja nuorena oon kotona viimeksi juonut, hyvin vähän oon sairastellut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut ihmiset (terveystietoiset, mahdollisimman ravintorikkaita raaka-aineita suosivat) saattaisi nauttia mielellään myös ihmisen rintamaitoa. Siinä on kuulemma luonnollisesti hurjasti kaikkia ravinteita, kun niillä pitäis kasvattaa lasta. Saattaahan esimerkiks aikuiset kissat mennä pentuja imettävän kissan nisälle nauttimaan laaturoinaa. Ja oikea terveystuote ja laaturoinaa on myös lehmän maito, mahdollisimman vähän käsiteltynä. Ei se nisäkkäänä niin kaukaa haettua ole, että nisistä tuleva ravintorikas liemi tosiaan kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Maidon pastörointi on tullut hygieniasyistä. Eli voi olla riskiä juoda pastöroimatonta.
Kaupassa myytävä maito on jo niin vanhaa että väkisinkin se olisi pilaantunutta ilman käsittelyä.
Vierailija kirjoitti:
lapsena ja nuorena oon kotona viimeksi juonut, hyvin vähän oon sairastellut
ternimaidosta äiti teki jotain, en oikein tykännyt, veripalttua oon syönyt, kampsuja (verestä) oli hyvää
Ei se mitää raakaa ole. Tarkoitat kai pastoroimatonta?
Kyllä, join lähes 50 v ja terve olen edelleen.Ei mitään lääkitystä ja ikää 66 v. Nyt juon soijamaitoa, kun se säilyy paremmin jääkaapissa Joisin edelleen maitoa, mutta ei ole omia lehmiä enää
Kyl nyt varmaan loppuu lehmänmaidon käyttö, kun joitakin niin potuttaa se asia. 🌚
Eläinten maitoa on kyllä muitakin kuin lehmänmaito, joita käytetään. Ja varmaan ihmiskunnan historian alkuajoista saakka on eläinten maitoja käytetty. Koska eläimistä on aina käyetty kaikki, mitä siitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Pastörointi taitaa olla lähinnä sitä varten, ettei olis pienintäkään riskiä niissä kaupan maidoissa, kun ne sitä ennen täytyy kuljettaa ja purkittaa ja mitä vielä. Jos saa tuolleen suoraan tilalta niin riski on hyvin olematon, jos on säilytetty kylmässä
Persuhullu on saapunut. Näetkö uniakin persuista?