Onko täällä kukaan juonut raakaa lehmän maitoa?
Itse sain litran kaverin tilalta puhdistamatonta. Mitä voi seurata? Ajattelin leipoa tuosta pannarin. Kaverilta meni laitteisto rikki joten oli heittämässä pois. Minä pelastin.
Kommentit (101)
Raakamaidolla tarkoitetaan tilamaitoa, jota ei ole käsitelty tai kuumennettu yli 40 asteen lämpötilaan. Raakamaidon ja kuumentamattoman pastöroimattoman maidon nauttimisessa on aina olemassa EHEC-, kampylo, listeria monocytogenes- ja salmonellabakteeririski, joka koskee koko väestöä. Raakamaito suositellaankin nautittavaksi mahdollisimman tuoreena ja ainoastaan kuumennettuna. Ravintoloiden annoksissa on äärimmäisen harvoin kuumentamatonta raakamaitoa, ja lainsäädännön mukaan sitä tarjoavan on kerrottava, että kyseessä on raakamaito. Myöskään päivä- ja hoitokodeissa raakamaitoa ei saa tarjota.
https://www.kespro.com/ideat-ja-inspiraatiot/artikkelit/raakamaito-past…
Vierailija kirjoitti:
Puhdistamatonta ? Raakaa ?
Erikoisia termejä sinulla maidosta😅
.t Karjatilan emäntä
Voisit sitten lisätä itseäsi kuvaavan adjektiivin siihen Karjatilan- ja emäntä-sanan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva ihmisen sitä lehmän tissiä lutkuttaa.
Harva sitä suoraan lehmästä juo kuitenkaan.
Tekisittekö vieraan ihmisen maidosta pannaria? Outoa miten aikuiset ihmiset roikkuvat lehmän tissillä. Se lehmäkään ei tuota maitoa ilman lasta.
Nyt on tainnut jäädä joku osuus biologiasta lukematta. Tietty jos tarkoitat sitä, että vasta kun lehmä on kerran poikinut, niin sitten se tuotaa maitoa oli sillä vasikka tai ei. Mutta tuo kommenttisi ei nyt oikein vakuuta, että tietäisit aisasta.
Nyt puhut itse puppua, lehmä tuottaa lapselleen maitoa niin kuin ihminenkin, sitä maidon tuloa lehmältä tosiaan sitten ihminen venyttää lypsylaitteillaan, ihan samoin kuin ihmisenkin maidontuotantoon vaikuttaa osaltaan se onko kukaan imemässä sitä maitoa ja kuinka paljon. Jossain vaiheessa sitten ei enää heru jonka jälkeen lehmä laitetaan keinosiemennyksellä synnyttämään uudestaan jne. jne. Toki lehmä myös erotetaan jokaisesta näistä lapsestaan. Se ternimaitokin olisi sille vastasyntyneelle tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Raakamaidolla tarkoitetaan tilamaitoa, jota ei ole käsitelty tai kuumennettu yli 40 asteen lämpötilaan. Raakamaidon ja kuumentamattoman pastöroimattoman maidon nauttimisessa on aina olemassa EHEC-, kampylo, listeria monocytogenes- ja salmonellabakteeririski, joka koskee koko väestöä. Raakamaito suositellaankin nautittavaksi mahdollisimman tuoreena ja ainoastaan kuumennettuna. Ravintoloiden annoksissa on äärimmäisen harvoin kuumentamatonta raakamaitoa, ja lainsäädännön mukaan sitä tarjoavan on kerrottava, että kyseessä on raakamaito. Myöskään päivä- ja hoitokodeissa raakamaitoa ei saa tarjota.
Ja pastörointi on lievä lämpökäsittely, jolla raakamaidosta tuhotaan terveydelle haitalliset mikrobit.
Tilamaidolla olen elänyt 20 vuotiaaksi. Terveellisempää kuin pästoroidut ja homogenoidut maidot.
Vierailija kirjoitti:
Olemme kaikki pieniä lehmänpoikasia jotka tarvitsevat maitua.
Jos kaikki ihmisten käyttämät asiat olis puhtaasti tarpeesta kiinni, eläisimme kovin erilaisessa maailmassa.
Olen juonut lapsena aina yhden sukulaisperheen luona vieraillessa. Enkä pidä siitä, inhottava rasvakerros oli aina pinnalla. Heillä oli siis maatila.
Sopii pannariin kun se kuumennetaan, niin mahdollinen EHEC-kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pastörointi on lievä lämpökäsittely, jolla raakamaidosta tuhotaan terveydelle haitalliset mikrobit.
Tuhoutuu siinä samalla muutakin kuin pelkkiä haitallisia mikrobeja.
80-luvulla mummolassa, ruokapöytään tuotiin vasta lypsetty lämmin lehmänmaito..jotain niin hirveetä. Maitoa en ole juonut enään lapsuusvuosien jälkeen, edes kaupasta ostettuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen juonut. Lapsena haettiin mummolan viereiseltä maitotilalta. Hyvää oli.
Naapurilta haettiin joka päivä muutama litra maitoa,heillä oli lehmiä meillä ei,hyvää oli maito.
En ylipäätään tekisi ihmisen maidosta mitään. Varsin outo kysymys tai sitten jonkun hörhön provokaatio.
Olen juonut paljonkin,ns,raakamaitoa,jopa poikimisen jälkeen ensimmäisestä lypsystä ternimaitoa lämpimänä.Siinä on hyviä aineita jotka parantavat vastustuskykyä,erittäin terveellistä ihmiselle,niinkuin vasta syntyneelle vasikallekin.
Vierailija kirjoitti:
En ylipäätään tekisi ihmisen maidosta mitään. Varsin outo kysymys tai sitten jonkun hörhön provokaatio.
Olet ilmeisesti moninkertainen lukutaidoton provo itsekkin.
Nyt puhut itse puppua, lehmä tuottaa lapselleen maitoa niin kuin ihminenkin, sitä maidon tuloa lehmältä tosiaan sitten ihminen venyttää lypsylaitteillaan, ihan samoin kuin ihmisenkin maidontuotantoon vaikuttaa osaltaan se onko kukaan imemässä sitä maitoa ja kuinka paljon. Jossain vaiheessa sitten ei enää heru jonka jälkeen lehmä laitetaan keinosiemennyksellä synnyttämään uudestaan jne. jne. Toki lehmä myös erotetaan jokaisesta näistä lapsestaan. Se ternimaitokin olisi sille vastasyntyneelle tarkoitettu.
Lehmän on tarkoitus poikia kerran vuodessa, ja se on jalostettu maidontuotantoon, eli maidontuotanto jatkuu jalostuksen ansiosta, myöskään ternimaitoa ei sekoiteta tilamaitoon, vaan juotetaan vasikalle, ja käytetään muuten, tai pakastetaan myöhempää käyttöä varten, vasikka ruokitaan sitten vasta juottorehulla, kun maito käy meijeriin. Myöskään lypsylehmän vasikka ei juoksentele nykyaikaisessa pihatossa emänsä kanssa, ihan sen vasikan oman turvallisuuden takia.
Nam, herkkua. Oi kun saisi kahvia tinkimaidolla, superhyvää.
Vierailija kirjoitti:
Lehmän on tarkoitus poikia kerran vuodessa, ja se on jalostettu maidontuotantoon, eli maidontuotanto jatkuu jalostuksen ansiosta, myöskään ternimaitoa ei sekoiteta tilamaitoon, vaan juotetaan vasikalle, ja käytetään muuten, tai pakastetaan myöhempää käyttöä varten, vasikka ruokitaan sitten vasta juottorehulla, kun maito käy meijeriin. Myöskään lypsylehmän vasikka ei juoksentele nykyaikaisessa pihatossa emänsä kanssa,
On näemmä mennyt valtion maitopropaganda ja tarinat onnellisista tuotantolehmistä hyvin perille. Että eläimen poikanen ei olisi turvassa oman emonsa kanssa? Ja lehmän on tarkoitus poikia kerran vuodessa? :D No poikiihan se ihminenkin hyvällä onnella kerran vuoteen, jos siittämällä siitetään.
Olen nuorena kylässä eräässä maatilassa juonut ja aika pahaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen maidosta? Onko ihminen mielestäsi lehmä?
Kerran lapsena. Tosi rasvaista oli, paljon rasvaisempaa kuin kulutusmaito jota olin tottunut juomaan.
Puhdistamatonta ? Raakaa ?
Erikoisia termejä sinulla maidosta😅
.t Karjatilan emäntä