Miksi ihmiset kävelee vasemmalla puolella kevyenliikenteen väylällä?
Suomessa kuuluu kulkea oikealla,ainoastaan maantiellä kuljetaan vasemmalla,,,tosi ärsyttävää.
Kommentit (71)
Kävelypaikka riippuu siitä, että onko kevyenliikenteenväylä juridisesti jalkakäytävä vai pyörätie. Jalkakäytävällä saa kävellä missä kohtaa haluaa, kun taas pyörätiellä on käytettävä pyörätien jompaa kumpaa reunaa.
Käytännössä voi olla vaikea tietää, että mikä kevyenliikenteenväylän juridinen status on, jollei käy katsomassa lähimmissä risteyksissä, että onko siellä pyörätien merkki jommassa kummassa päässä tai molemmissa päissä.
Koska ei hajuakaan liikennesäännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne nuolet on vain pyöräilijöille, liikennesääntöjen mukaan dallaaja voi kävellä kummalla puolella haluaa.
Kävelijä ei vo kävellä polkupyörille varatulla alueella. Eikä missään kohtaa pyörätiellä!
Kyllä joskus voi kun laki määrää näin: "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä hortoilija saa valita puolensa.
Sen vielä sietäisi mutta kun tulkitsevat että vapaasti saa hortoilla keskellä ja poukkoilla.
Keskihortoilijastakin pääsisi ohi mutta melkein pitää pysähtyä kun ei voi arvata kumpaan suuntaan se poukkaa jos väistää sittenkin.
Eikö virtaviivainen spandex puku pääse oikeuksiinsa kun joutuu hiljentämään välillä?
En halua ohi ajavien autojen kuria päälleni, joten kävelen sen vuoksi mahdollisimman kaukana autotiestä.
Kuuluu femcelkulttuuriin. Yrittävät saada seksuaalisen kontaktin vastakkaiseen suuntaantulijaan, kun eivät ole saaneet Tinder-mieheltä seksiä taaskaan, ja ovat koko viikon purkaneet miesvihaa netissä asian johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Sille puolelle on kaistaan maalattu se kävelijä.
Täytyy opetella ajattelemaan käänteisesti. Kun tekee päätöksen että tekee kaiken päinvastoin, alkaa sujumaan hyvin, kuten eräässä elokuvassa tapahtui, muistaakseni
Vierailija kirjoitti:
En halua ohi ajavien autojen kuria päälleni, joten kävelen sen vuoksi mahdollisimman kaukana autotiestä.
Voi yhden kerran 🥴
Vierailija kirjoitti:
Rinnakkaisessa pyörätiejalkakäytävässä on osoitettu kummalla puolella kulkevat jalankulkijat ja kummalla pyöräilijät. Usein pyörätie on ajoradan puolella eli jalankulkijoiden pitää silloin kävellä kauempana tiestä. Ei siis kategorisesti vasemmalla tai oikealla puolella.
Ja silti osa jalankulkijoista haluaa välttämättä kävellä siellä isoin polkupyörän kuvin varustetulla pyöräkaistalla. Yleensä tosin vielä keskellä, eikä kummassakaan reunassa. Ja sitten mulkoilevat pahasti jos joku pyöräilee läheltä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska koirankusettajat sun muut lastenvaunujen lykkijät hortoilee laidasta toiseen. Niin sen takia on pakko kävellä vasemmassa laidassa nähdäkseen edes jotain.
Mä koiranulkoiluttajana kyllä kuljen vasemmassa laidassa, koska kuljetan koiraa vasemmalla puolellani, että olisin itse koiran ja vastaantulijan välissä.
Jos kuljettaisit koiraa oikealla puolellasi, niin etkö silloin olisi itse koiran ja vastaantulija välissä kulkiessasi oikeassa laidassa?
Minä kuljen vasemmalla jos siinä on rakennus. Vammani takia kaadun helposti vasemmalle ja saan näin tukea seinästä.
Käytännössä Suomessa vallitsee tilanne missä kevyenliikenteen liikennesääntöjä ei juurikaan noudateta, mm. koska ne ovat äärimmäisen sekavat ja koska kevyiden kulkijoiden toimintaa ei pidetä niinkään vaaraa aiheuttavana.
Sen sijaan autotien puolella missä mennään ajoneuvosäännöillä lähes kaikki on todella tarkkaa, ja pienistäkin virheistä sakotetaan armotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä hortoilija saa valita puolensa.
Sen vielä sietäisi mutta kun tulkitsevat että vapaasti saa hortoilla keskellä ja poukkoilla.
Keskihortoilijastakin pääsisi ohi mutta melkein pitää pysähtyä kun ei voi arvata kumpaan suuntaan se poukkaa jos väistää sittenkin.
Eikö virtaviivainen spandex puku pääse oikeuksiinsa kun joutuu hiljentämään välillä?
Milloinkahan joku näistä tappaa jonkun jalankulkijan.
Vierailija kirjoitti:
Liian simppeliä olisikin, jos pyöräilijät ajaisivat siinä keskellä niillä osuuksilla, joissa ei ole muuta osoitettu.
No se ei kyllä olisi millään tavoin simppeliä, koska pyöräilijöitä on niin monenlaisia. Toiset sitkuttaa mummomankelillaan 10km/h ja toiset painaa spandexina kolmea kymppiä. Nopeampien olisi aika mahdoton ohittaa keskellä pyöräilevää. Kyllä paras on kun kaikki kulkee oikeaa reunaa ja ohittaa siitä keskeltä, riippumatta onko ohittaja ja ohitettava pyöräilijä vai kävelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska koirankusettajat sun muut lastenvaunujen lykkijät hortoilee laidasta toiseen. Niin sen takia on pakko kävellä vasemmassa laidassa nähdäkseen edes jotain.
Mä koiranulkoiluttajana kyllä kuljen vasemmassa laidassa, koska kuljetan koiraa vasemmalla puolellani, että olisin itse koiran ja vastaantulijan välissä.
Jos kuljettaisit koiraa oikealla puolellasi, niin etkö silloin olisi itse koiran ja vastaantulija välissä kulkiessasi oikeassa laidassa?
Oikeassa kädessä on vamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa kädessä on vamma.
Vai niin. Asia ei käy ilmi kirjoituksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kävelen sillalla jossa tuulee, niin valitsen sen puolen missä tuulee vähemmän. Toisinaan se on vasen puoli. Niin tekee moni muukin.
Kyllä tuuli on yhtä kova molemmilla puolilla. Varsinkin silloin, kun kävelee vastatuuleen.
Vierailija kirjoitti:
Kävelypaikka riippuu siitä, että onko kevyenliikenteenväylä juridisesti jalkakäytävä vai pyörätie. Jalkakäytävällä saa kävellä missä kohtaa haluaa, kun taas pyörätiellä on käytettävä pyörätien jompaa kumpaa reunaa.
Käytännössä voi olla vaikea tietää, että mikä kevyenliikenteenväylän juridinen status on, jollei käy katsomassa lähimmissä risteyksissä, että onko siellä pyörätien merkki jommassa kummassa päässä tai molemmissa päissä.
Pyörätiellä ei saa kävellä missään kohtaa. Pyörätie on vain ja ainoastaan pyöräilylle varattu väylä eli ei ole läheskään sama asia kuin kevyenliikenteenväylä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörätiellä ei saa kävellä missään kohtaa. Pyörätie on vain ja ainoastaan pyöräilylle varattu väylä eli ei ole läheskään sama asia kuin kevyenliikenteenväylä!
Niuhotetaan nyt. Pyörätiellä saa kävellä kun sen ylittää.
Kysyin tätä täällä jonkin aikaa sitten ja keskustelu poistettiin.