HUOMIO TÄRKEÄÄ: Kiire saada esim, 5000 euron eläkekatto Suomeen ihan niin kuin sivistyneemmissäkin valtioissa!
Joskus kauAN sitten jo puhuttiin 5000 maksimieläkkeestä, mutta siitä on oltu taas kauan hiljaa ja puhujat ovat ehkä jo itse eläkkeellä.
Ei ole oikein, että pyramidimaisesti kerätyt eläkevarat kohdentuvat suuritulosille, isoa eläkettä muuten jo saavista, mutta myös lisäeläkemaksuillaan sitä entisestään korottavaan pyrkineille.. Tavantuloiselle ei työnantaja edes suostu maksamaan lisäeläkettä, vaikka hän itse toivoisi siihen rahaa palkankorotuksen sijaan, kun todella tarvitsisi korkeamman eläkkeen elämiseensä, jos ei ole ehtinyt ansaita vähäntään 40 v eläkettä ja ansiotulot ovat olleet pienet!
Vaikka henkilö oliskin tehnyt töitäi 40 v ja maksanut siitä eläkemaksuja, niin eläkejärjestelmämme on pyramidi ts maksamme nyt eläkkeelllä olevien eläkkeitä ja meidän eläkkeitä maksaa meidän eläkkeellä ollessamme työtä tekevät. Et siis varsinaisesti ole tienannut omaa eläkettäsi, vaikka paljon olisit eläissäsi maksanut siitä. Jos kuolet ennen, et saa eläkettä ollenkaan, vaan sen saavat eläkkeelle hengissä selvinneet.
Kommentit (30)
Siinä tapauksessa pitäisi tem:in olla alhaisempi.
Katto olisi tärkeää säätää siten, että kukaan ei voi saada korkeampaa eläkettä kuin minä. Siihen 5000 euroa olisi juuri sopiva.
3500 euroa olisi sopiva katto eläkeläisille. Noissa tuloluokissa ihmiset ovat jo hankkineet kaiken mitä tarvitsevat. On talot, autot, mökit jne. Kyse on siitä, että isoja eläkkeitä ei kertakaikkiaan ebää pystytä maksamaan.
- Suurituloinen, siistiä työtä tehnyt, suurta eläkettä saava, elää todennäköisemmin vanhaksi, joten hän ehtii nauttia eläkettä sievoiset summat. Voi muttaa ulkomaille, jossa maksaa eläkkeestään pienempää veroprosenttia.
- Suorittavaa työtä pienellä palkalla tehnyt ei välttämättä saa yhtään suurempaa eläkettä kuin työelämää vieroksunut.
- Suorittavaa työtä pienellä palkalla tehnyt kuolee ennen eläkeikää todennäköisemmin tai on todennäköisemmin vaivainen eläkkeellä ja ehtii nauttia eläkeestä lyhyen aikaa. Hän voi päätyä työkyvyttömyyseläkeläiseksi tai irtisanotuksi yt-neuvotteluissa (laki irtisanomisesta helpottui, niin nykyisin vaivaisena alisuoriutuja) ja siitä työttömäksi. Suunnitelma hieman paremmastaa eläkkeestä kuin koko ikänsä työtä vieroksuen eläneellä, eivät tuota hänelle mitään, jos työura katkeaa työttömyyteen vuoden tai vuosia ennakoitua aikaisemmin.
Mutku sotepäälliköt on sopineet jättieläkkeistä!
Olisihan se kamalan väärin, jos hyväveli menettäisi ansaitsemattoman eläkkeensä.
Vierailija kirjoitti:
3500 euroa olisi sopiva katto eläkeläisille. Noissa tuloluokissa ihmiset ovat jo hankkineet kaiken mitä tarvitsevat. On talot, autot, mökit jne. Kyse on siitä, että isoja eläkkeitä ei kertakaikkiaan ebää pystytä maksamaan.
Kaikille 3500€ eläke kun täyttää 65 vuotta.
Miten siirtymäaika? Miten katetaan jo kertyneiden eläkkeiden maksut, kun samalla isotuloisten eläkemaksut pienenee eli heille tulee käänteinen progressio?
Vierailija kirjoitti:
No tuon lisäksi tarvitaan tietysti eläkemaksukatto.
Moni hyvätuloinen suostuisi heti. Jäisi enemmän sijoitettavaa rahaa ihan omaa eläkettä varten, kun tarvitsisi maksaa vähemmän toisten eläkkeitä.
Köyhät miettii rikkaiden rahoja niin paljon että oma työssäkäynti ja hyvinvointi unohtuu.
Eläkemaksukatto toki myös, mutta koska suurta eläkettä saavat elävät keskimäärin kauemmin kuin muut, niin he hyötyvät nykyisestä systeemistä eniten. Tähän on saatava muutos.
ap
Vierailija kirjoitti:
No, ei ne nyt itse ole silti sitä eläkettään maksanut, ehkä viidesosan siitä.
Siirtymäaikana ne jotka ovat maksaneet "liikaa" tai "etupainotteisesti" eläkemaksuja, eivät maksaisi enempää ennenkuin maksut ovat tasoittuneet tasolle, josta seuraisi laskennallinen 5000 €/kk eläke. Esim. näin?
"Vuosina 19401950 syntyneet suomalaiset saavat keskimäärin neljä euroa eläkettä jokaista maksamaansa eläkemaksueuroa kohden, eli he ovat maksaneet omista eläkkeistään neljäsosan."
Hyvin voi tuohon laittaa eläkekaton. Palstan logiikallahan he loisivat veronmaksajien rahoja.
Yllättäen aloituksen kirjoittaja on korkeintaan amiksen itse käynyt köyhyytensä itse aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Siirtymäaikana ne jotka ovat maksaneet "liikaa" tai "etupainotteisesti" eläkemaksuja, eivät maksaisi enempää ennenkuin maksut ovat tasoittuneet tasolle, josta seuraisi laskennallinen 5000 €/kk eläke. Esim. näin?
Hyvätuloisilla tämä voisi tapahtua ehkäpä 50 iässä. Siitä eteenpäin ei tarvitsisi maksaa työeläkemaksua. Eli palkasta jäisi entistä enemmän käteen.
Suurimman hyödyn saisi kuitenkin työnantaja, jonka sivukulut tippuisivat merkittävästi tämmöisten työntekijöiden kohdalla. Siinä voisi 50+ työntekijöiden työllisyys parantua, tosin tietysti nuorempien kustannuksella.
Jo maksussa olevat kertyneet isommat eläkkeet pitäisi kuitenkin maksaa. Koska työeläkemaksujen kokonaismäärä pienenesi, pitäisi vaje kattaa jotenkin: joko nostamalla prosenttia niillä, joilta maksu vielä menisi tai ottamalla enemmän ulos eläkerahastoista.
Haista kommariluuseri loiseläin pitkä pska.
Oispa kaljaa...ja suora demokratia.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät miettii rikkaiden rahoja niin paljon että oma työssäkäynti ja hyvinvointi unohtuu.
On väärin että työssäkäyviltä ei veroteta 100% ja myös ulosmitata muuta omaisuutta! Paitsi jos MINÄ sattuisin pääsemään töihin (mistä ei kyllä ole pelkoa).