Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin tulee häätöuhkaus kun marraskuun vuokrasta puuttuu vielä osa?

Vierailija
04.12.2024 |

Yllättävien menojen takia marraskuun vuokrasta puuttuu vielä vajaa pari sataa ja joulukuun eräpäivä oli tänään. Saan marraskuun rästin maksettua vasta 23.12. ja joulukuun vuokran jälleen vasta tammikuun lopulla. Olen niin ahdistunut etten uskalla ees soittaa näistä rahaongelmista. Kaupungin vuokra-asunto kyseessä. Toimeentulotukea saan ja valitettavasti halvempaa asuntoa ei ole löytynyt, tämä katsotaan ylikalliiksi.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa soittaa ja tehdä maksusuunnitelma esimerkiksi nyt vaikka tuon joulukuun vuokran osalta niin, että palaat tammikuussa "normaaliin" rytmiin ja maksat sen joulukuun rästin sitten osissa pois.

Useimmilla vuokranantajilla lienee ymmärrystä väliaikaisiin maksuvaikeuksiin, mutta kyllä se häädön mahdollisuuskin on olemassa, jos vuokrat alkavat olla jatkuvasti myöhässä eikä niitä makseta täysimääräisinä. Se tosin ei ole kiva prosessi kenellekään, joten varmasti toisessakin päässä mielellään sopivat jonkun toimivan maksuaikataulun.

Vierailija
22/24 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa käyttämään rahaa ja maksamaan vuokranne :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole ihan huoletta. Vuokra-asunnon vuokran saaminen on niin epävarmaa ja korkeammassa kädessä, että kuka tahansa vuokranantaja on ikikiitollinen, jos saa edes vähän jotain sinne päinkin. Jos sinulla on rästissä vain yhden kuun vuokrasta pari sataa, niin olet hoitanut asiasi hyvin. Yleensä rästit huitelee puolen vuoden vaiheilla, ihan siinä rajoilla että viitsiikö lähteä siihen häätöruljanssiin, vai sietääkö jatkuvaa myöhästelyä.

Vakaavaraisilla on omistusasunnot. Vuokralla asuvat juuri ne, joiden maksukyky ja -halu on aina vähän huteraa.

Niin, sopimalla asiat selkiytyy ja yhteyttä kannattaa ottaa vuokranantajaan. Vain yhteen häätöön olen itse joutunut turvautumaan aika alkuaikana. Siinähän meni koko pari vuotta kun kyselin ja luotin että vuokralaiset (veljekset joista toinen ok mutta toinen hörhö joka kusetti toista) maksaa kulunsa. Hörhö vielä rikkoi paikkoj

Toki voi ensin irtisanoa ja odottaa sen 6kk, mutta ei tarvitse. Irtisanomistakin voidaan hakea haastehakemuksella, jossa vaaditaan vuokrasuhde päättymään ja vuokralaisen häätämistä. Vuokran laiminlyöntitilanteissa ei tarvitse odottaa edes sitä 6kk.

Mutta, sopimalla näistä tosiaan usein selviää.

Vierailija
24/24 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta olla heti yhteyksissä vuokranantajaan. Varmaankin kaupungin vuokra-asunnoissa tms maksusuunnitelmasta voi hyvinkin sopia kunhan on itse ajoissa yhteyksissä. 

Mutta jos ei ole yhteyksissä, niin vuokran jatkuva myöhästely ja/tai vajaat maksut ovat sopimuksen purkuperusta.Jos sopimus puretaan niin vuokranantajan ei tarvitse antaa lähtöaikaa käytännössä yhtään. Toki sitten jos vuokralainen ei lähde niin häätöpäätös täytyy hakea. Vuokrarästit kuitenkin kertyvät koko prosessin ajalta joten ei kannata itseään tuohon suohon laittaa. Päälle tulevat vielä oikeudenkulut, mahdolliset perintäkulut yms. Ja luottotiedot menee.

Eikä kannata tuudittautua siihen, että vuokranantajat kyllä katselevat maksamattomia vuokria. Itselläni on pari sijoitusasuntoa ja kahdesta maksamattomasta vuokrasta seuraus on automaattisesti sopimuksen purku ja tarvittaessa häädön hakeminen. Kerran olen tätä joutunut käyttämään ja vuokralainen oli ulkona asunnosta 5 vrk kun toisen kuun maksamaton vuokra oli erääntynyt.