Itsepalvelukassat, itsensä orjuutusta ja yksityisyyden häpäisyä vai fiksu tapa asioida kaupassa
Minä kallistun ensimmäiseen todennäköisyyteen, itsepalvelukassat ahdistavat.
Kommentit (73)
Menen aina ip-kassalle. En ala jonottamaan miljoonan mummon seassa, jos on kiire. Saati joku lapsiperhe, jolla kärry täynnä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän väliin ellen ole ihan hirveässä kiireessä. Nykyään ihmisiä irtisanotaan pienimmälläkin tekosyyllä, joten haluan mielummin edes omalta osaltani yrittää varmistaa, että kaupassa on vielä henkilökunnalle työpaikkoja.
Tämä. Kohtahan siellä ovella on lattiaharja ja jokaisen odotetaan laasevan omat jälkensä. Ja tavarat on paffilaatikoissa josta jokainen voi sen Kauraryynipakettinsa ihan hyvin ottaa.
Saksalainen Aldi on juuri tämmöinen. Lidli on sen kopio.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ipkassoja käytetä huomattavissa määrin petokseen tai/ja varastamiseen. Ainakin uutisissa on ollut, että muutamat kaupat joutuu sulkemaan ipkassat, koska ihmiset ovat varastaneet niin huomattavia määriä.
Tämänhän voisi ihan hyvin estää sillä että ne kassat olisivat oikeasti toimivia eikä näitä kökköjä toteutuksia mihin olen Suomessa törmännyt. Kumma kun ei ole ongelma muualla. Varmaan 90% ihmisistä käyttää noita ip-kassoja muualla Euroopassa eikä siellä kukaan höpise älyttömyyksiä siitä miten kassojen käyttäjät olisi jotain petoksen yrittäjiä.
Menen ihmiskassalle, vaikka minulla olisi vain yksi ostos. Tänään minä teinkin näin. Ei ole minun ongelmani, jos se rassaa muita asiakkaita tai kauppiasta. Valinnanvapaus.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten itsepalvelukassat aiheuttavat näin paljon tunteita siitä, että tehdään "kaupan työntekijöiden töitä".
Mutta kuinka moni
- maksaa laskunsa itse verkkopankissa (vs. veisi laskut pankkiin maksettavaksi omalta tililtä)
- tankkaa itse autonsa (vs. huoltoaseman työntekijä tankkaisi auton)
- tilaa itse verokorttinsa netistä, jos siihen tarvitsee muutoksia (vs. menisi verotoimistoon, jossa työntekijä syöttäisi tiedot ja tulostaisi verokortin)
- varaa itse matkansa ja ostaa lentoliput (vs. menisi matkatoimistoon, jossa työntekijä varaisi matkan ja tulostaisi lentoliput)
Ja sit ihmetellään kun työttömiä on nykyisin niin paljon...
Pystyn paniikkihäiriöisenä nykyään käymään kaupoissa kiitos itsepalvelukassojen. Jonotus aiheuttaa joka kerta kohtauksen.
Ei huvita seistä niissä pitkissä jonoissa kun kassoja ei avata . Joten menen itsepalvelukassalle. Jonot oli ennen niitä kassoja ja niitä on nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten itsepalvelukassat aiheuttavat näin paljon tunteita siitä, että tehdään "kaupan työntekijöiden töitä".
Mutta kuinka moni
- maksaa laskunsa itse verkkopankissa (vs. veisi laskut pankkiin maksettavaksi omalta tililtä)
- tilaa itse verokorttinsa netistä, jos siihen tarvitsee muutoksia (vs. menisi verotoimistoon, jossa työntekijä syöttäisi tiedot ja tulostaisi verokortin)
- varaa itse matkansa ja ostaa lentoliput (vs. menisi matkatoimistoon, jossa työntekijä varaisi matkan ja tulostaisi lentoliput)
No sellaista se on. Pitää keksiä itselleen se työ jolla pärjää, sama se on kaikilla. Ei työttömyyden ongelmaa voida silläkään ratkaista että jokaiselle luodaan joku tarpeeton suojatyöpaikka. Se on nyt vaan ruvettava yrittäjäksi aika monen jos aikoo selvitä tässä maailmassa tai ainakin opiskeltava sellainen ammatti että töitä riittää. Kuulostaa pahalta mutta elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka moni
No sellaista se on. Pitää keksiä itselleen se työ jolla pärjää, sama se on kaikilla. Ei työttömyyden ongelmaa voida s
Älytöntä ehdottaa ensimmäisenä ratkaisuna yrittäjyyttä. Ei se todellakaan sovi kaikille.
Itsepalvelukassa.
Ostokset pakataan jo siinä vaiheessa, kun se otetaan hyllystä. Ei tarvii kassalla purkaa koko kärryä siihen hihnalle ja maksun jälkeen pakata niitä kasseihin.
Helppoa ja kätevää.
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka moni
No sellaista se on. Pitää keksiä itselleen se työ jolla pärjää, sam
Älytöntä ehdottaa ensimmäisenä ratkaisuna yrittäjyyttä. Ei se todellakaan sovi kaikille.
No etsii sitten sellaisen alan jolla töitä riittää ja kouluttautuu uudelleen. Maailma muuttuu ja on muututtava sen mukana. Ei ole ollut helppoa ruveta yrittäjäksi mutta itse ryhdyin useampi vuosi sitten ja pärjään kun on pakko pärjätä. Olen myös aikaisemmin vaihtanut alaa kun työt vähenivät.
Vierailija kirjoitti:
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka moni
No sellaista se on. Pitää k
Alanvaihto on kyllä joo paljon parempi vaihtoehto.
Naurattaa miten tästäkin asiasta saadaan jokin ongelma aikaiseksi Suomessa. Muualla Euroopassa itsepalvelukassat on ihan normaali osa kaupassa käyntiä. Silti sosiaalinen kanssakäyminen ei ole tyrehtynyt, kaupan työntekijöillä on edelleen töitä ja kaikki sujuu ihan hyvin.
Itse asun Irlannissa ja täällä monet kaupat siirtyivät pääasiassa itsepalvelukassoihin muutama vuosi sitten. Joissain kaupoissa ei ole siis kuin itsepalvelukassoja ja lisäksi yksi tiski jolla voi sitten halutessaan asioida jos haluaa henkilökohtaista palvelua. Sillä tiskillä on kyllä hieman vaikeampi pakata ostoksia koska se pitää tehdä välittömästi eikä kassalla ole pakkaustilaa. Yleensä itsepalvelukassat ovat suositumpia koska niiden käyttäminen on nopeampaa, niillä saa pakata rauhassa ja niihin ei tarvitse jonottaa niin kauan. Kassoilla voi ostaa ihan normaalit ruokaostokset (käytännössä reilun ostoskorin verran) koska pakkaustilaa on varattu tarpeeksi ja voi ostaa myös alkoholia.
Viimeksi Suomessa käydessäni ihmettelin miten nuo itsepalvelukassat on toteutettu niin kökösti. Käyttöliittymä oli kankea ja hidas ja muutenkin oli niin kovin hankalia käyttää. Täällä itsepalvelukassalla kassalaite punnitsee automaattisesti tuotteet joten niitä ei voi unohtaa vetää kassan läpi koska muuten laite ilmoittaa tästä. Jos kassalle ilmestyy alkoholituote, kassa hälyttää paikalle myymälätyöntekijän joka tsekkaa onko asiakas tarpeeksi vanha (yleensä ei ikinä katsota papereita), poistaa mahdollisen pullolukon ja homma jatkuu. Mitään kuitteja ei tarvitse erikseen vilautella minkään porttien läpi koska jo kassalla ollessa on siis tarkastettu onko tuotteet maksettu. Toki myymälöissä on myös vartijat seuraamassa tarvittaessa tilannetta.
Toivottavasti Suomeen saataisiin paremmat kassat ja ihmiset oppisivat sietämään muutosta.