Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsepalvelukassat, itsensä orjuutusta ja yksityisyyden häpäisyä vai fiksu tapa asioida kaupassa

Vierailija
04.12.2024 |

Minä kallistun ensimmäiseen todennäköisyyteen, itsepalvelukassat ahdistavat.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti fiksu tapa asioida ja nimenomaan itsepalvelukassassa saa toimia yksityisesti kaikessa rauhassa. Ja nyt kun on tullut lisää niitä kassoja, jossa on ostoksille se liukuhihna ja voi isompiakin määriä hoitaa itse, niin menen aina sellaiseen. Siellä saan ihan kaikessa rauhassa toimia, kukaan ei ole selän takana puhkumassa ja ei tarvitse pikavauhtia pakata tavaroita. Mahtavia ovat ja ainakin vielä meilläpäin niissä ei ole jonoja, kun urpot eivät selviydy niissä.

Menen vanhan äitini kanssa myös noihin, koska siellä äitikin voi olla niin hidas kuin haluaa ja hän on erityisen innostunut lukemaan viivakoodeja lukijaan, kun sitä voi tehdä juuri niin hitaasti kuin haluaa ja minä sitten pakkaan siinä samalla tavaroita kassiin.

Paras on Prisman kerää ja skannaa -palvelu. Jo keräillessä saa piipattua ne ostokset ja pakattua suoraan ostoskasseihin. Itsepalvelukassalla ei si

Tuon otan ehdottomasti käyttöön heti kun ilmestyy siihen kauppaan, jossa yleensä käyn. Sen verran myös varoittelisin ihmisiä, että tällaiseen mennään, ette voi sitä estää ja kannattaisi nuorena opiskella nuo mahdollisuudet, jottette sitten vanhuksina ole täysin pihalla (ettekä enää omaksu) niistä. Oma äitini on niin hyvä esimerkki ihmisestä, joka junnasi nuorempana ihan kaikkia vastaan: minä en laskuja itse opettele maksamaan, en ota nettipankkia, en käytä kännykkää, en pankkikorttia jne. Ja nyt osa noista on vain pakko ottaa käyttöön jos meinaa selvitä arjesta. No arvaatte vain selviääkö 80 vuotiaana yhtään mistään, kun ei älli riitä enää yhtään noita omaksumaan. Varsinainen kiviriippa vedettävänä, siitä onnekas, että me lapset hoidamme hänen asiansa, jos olisi yksinään, niin en tiedä mitä mummo tekisi. Kannatti jättää kaikki opettelematta nuorempana.

Vierailija
42/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätän väliin ellen ole ihan hirveässä kiireessä. Nykyään ihmisiä irtisanotaan pienimmälläkin tekosyyllä, joten haluan mielummin edes omalta osaltani yrittää varmistaa, että kaupassa on vielä henkilökunnalle työpaikkoja.

Heh

- kaupankassa

Meitäkin oli ennen vuorossa kolme, nyt kaksi. Työmäärä on kasvanut, on kassat, pikakassat, hyllytykset, veikkaus, noudot, jne. No, itsepä jonotatte, kun ollaan esim antamassa noutoa tai veikkauksessa. 

Meitä on enää yksi. 

- kaupankassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nopeampi kuin valtaosa kassatyöntekijöistä. Ja monet myös tykkäävät viivytellä kassalla, kaipaavat varmaan jtn kontaktia. Ihmettelen esimerkiksi sitä, ettei voi pakata samalla kun katselee ostoksia hihnalla. 

Vierailija
44/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suosin perinteistä kassaa, jos ei ole jonoja. Harvoja sosiaalisia tilanteita päivässä

Kiitos että juttelet ja juoruilet kassan kanssa samalla kun jono takanasi kasvaa. 

Ei siinä ehditä jutella, mutta kasvoista kasvoihin kohtaaminen on sosiaalinen tilanne.

Vierailija
45/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyyden häpäisy :D

Mitä nyt taas!!

Eikö tuo ole päinvastoin. 

Kukaan ei nyt käpistele ja arvostele ostoksiasi kun piippaat ne ihan itse.

No, mielenterveysongelmahan tuo ahdistus on. Suosittelen terapiaa, jos itsepalvelukassa ahdistaa

Ps. Kalevauva, tuosta vikasta lauseestani saisi hyvän biisin

Ostoksia valvotaan/arvostellaan vaikka käytät pikakassoja. Ne tulee jopa seulottua tarkemmin, että huomataan jättääkö joku jotakin piippaamatta. 

CM:ssä tulee valvojista huolimatta satunnaistarkastuksia.

Vierailija
46/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ipkassoja käytetä huomattavissa määrin petokseen tai/ja varastamiseen. Ainakin uutisissa on ollut, että muutamat kaupat joutuu sulkemaan ipkassat, koska ihmiset ovat varastaneet niin huomattavia määriä. 

Vierailija
47/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nopeampi kuin valtaosa kassatyöntekijöistä. Ja monet myös tykkäävät viivytellä kassalla, kaipaavat varmaan jtn kontaktia. Ihmettelen esimerkiksi sitä, ettei voi pakata samalla kun katselee ostoksia hihnalla. 

Juuri kiireettömyyden saa kun käyttää itsepalvelukassaa, siis miellyttävän ostostapahtuman.

Vierailija
48/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kiireettömyyden saa kun käyttää itsepalvelukassaa, siis miellyttävän ostostapahtuman.

Okei. Minä käytän lähinnä niitä pikakassoiksi kutsuttavia itsepalvelukassoja, niissä saisi mielestäni olla ripeä. 

Vierailija
49/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ipkassoja käytetä huomattavissa määrin petokseen tai/ja varastamiseen. Ainakin uutisissa on ollut, että muutamat kaupat joutuu sulkemaan ipkassat, koska ihmiset ovat varastaneet niin huomattavia määriä. 

Kun on yksin vuorossa ei niitä ehditä valvomaan. Perjantai illat on juoksukaljojen kulta-aikaa. 

- kaupankassa

Vierailija
50/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti fiksu tapa asioida ja nimenomaan itsepalvelukassassa saa toimia yksityisesti kaikessa rauhassa. Ja nyt kun on tullut lisää niitä kassoja, jossa on ostoksille se liukuhihna ja voi isompiakin määriä hoitaa itse, niin menen aina sellaiseen. Siellä saan ihan kaikessa rauhassa toimia, kukaan ei ole selän takana puhkumassa ja ei tarvitse pikavauhtia pakata tavaroita. Mahtavia ovat ja ainakin vielä meilläpäin niissä ei ole jonoja, kun urpot eivät selviydy niissä.

Menen vanhan äitini kanssa myös noihin, koska siellä äitikin voi olla niin hidas kuin haluaa ja hän on erityisen innostunut lukemaan viivakoodeja lukijaan, kun sitä voi tehdä juuri niin hitaasti kuin haluaa ja minä sitten pakkaan siinä samalla tavaroita kassiin.

Paras on Prisman kerää ja skannaa -palvelu. Jo keräillessä saa piipattua ne ostokset ja pakatt

Niissä on tarkastuksia enemmän kuin itsepalvelukassoilla tavarat piippaavilla. 

Juu ei haittaa. Monta kertaa on tullut omalle kohdalle tarkastus.

Vierailija
51/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te myyjät pidätte itsepalvelukassoista? Vievätkö ne teiltä työpaikkoja? Minä ehdin kyllä jonottamaankin terv. Eläkeläinen

Vierailija
52/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko se helppo ja hiljainen itsepalvelu. Vai huono ja meluava masiina. Jos on huono ja vaikeat pöytätasot, menee todennäköisesti tavalliselle hihnalle. Mielestäni tollojen myyjien kanssa oleminen kaupassa on nöyryyttävää ja alentavaa, vaativat vielä tervehdyksiä koko ajan. Antakaa ihmisten asioida rauhassa.

Vierailija
53/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri silloin kun ostat kondominpaketin, liukkaria ja munakoison. Plim plom! Satunnaistarkastus!

Vierailija
54/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppiaan tulot kasvoivat koska asiakkaat suostuivat tekemään osan työntekijöiden tehtävistä ilmaiseksi.Eli kauppias on ainut voittaja.

Aivan kuten polttoaineen jakeluasemillakin. Ihmiset ovat alistuneet itse tankkaamaan autonsa ja polttoainekauppias on ainut voittaja. Tai sitten ei.

Vierailija
55/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui maanantaina ip-kassalla: Olin ostamassa mm. omenoita. Olin jo skannannut kaikki ostokseni ja aloin maksamaan niitä, mutta väliin ehätti valvoja ja huomautti, että omenapussissa on väärän tuotteen hinta. Ja tosiaan siinä olikin lantun hinta. Ihmettelin asiaa ja kävin laittamassa pussiin oikean hintalapun, paljastui että kyseessä oli virhe tuotteiden koodauksessa tms. Valvoja tuntui olevan tietoinen asiasta. Kiittelin valvojaa: mun omenat olivat halvempia kuin lantut. 

Mutta pointti: Kun skannaa tuotteita kassalla, niin valvonta todella pelaa. En tajua, miten joku onnistuu varastamaan. Nytkin kameravalvonta tms. bongasi virheellisen hintalapun (ehkä jo heviosastolla) ja tieto meni välittömästi valvojalle eli heillä on jokin korvanappi tiedotukseen. 

Vierailija
56/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Minä käytän lähinnä niitä pikakassoiksi kutsuttavia itsepalvelukassoja, niissä saisi mielestäni olla ripeä. 

Pikakassoja on useita, kyllä niissä on tilaa yhdelle kiireettömällekin, eniten ketuttaa kun joku tulee itsepalvelukassalle mukanaan kukkurallinen ostoskärry ja tukkii myös väylän.

Vierailija
57/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyyden häpäisy :D

Mitä nyt taas!!

Eikö tuo ole päinvastoin. 

Kukaan ei nyt käpistele ja arvostele ostoksiasi kun piippaat ne ihan itse.

No, mielenterveysongelmahan tuo ahdistus on. Suosittelen terapiaa, jos itsepalvelukassa ahdistaa

Ps. Kalevauva, tuosta vikasta lauseestani saisi hyvän biisin

Ostoksia valvotaan/arvostellaan vaikka käytät pikakassoja. Ne tulee jopa seulottua tarkemmin, että huomataan jättääkö joku jotakin piippaamatta. 

Juu, varmasti seulotaan tarkemmin sivusta seuraamalla kuin ottamalla joka tuotteen erikseen käteen. Joku järki näihin päättömyyksiin.

Lisäksi toki mikäli käytät jotain bonuskorttia tmv, niin ihan jokainen ostoksesti löytyy sinuun yhdistettynä sähköisestä tietokannasta.

Vierailija
58/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras on Prisman kerää ja skannaa -palvelu. Jo keräillessä saa piipattua ne ostokset ja pakattua suoraan ostoskasseihin. Itsepalvelukassalla ei si

Tämä on erityisen kätevää, mikäli ostaa pakasteita. Tuotteet voi pakata heti valmiiksi ihan oikeaan kylmälaukkuun, eikä niitä tarvitse sieltä enää nostella pois kuin vasta kotona.

Vierailija
59/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten itsepalvelukassat aiheuttavat näin paljon tunteita siitä, että tehdään "kaupan työntekijöiden töitä".

Mutta kuinka moni

- maksaa laskunsa itse verkkopankissa (vs. veisi laskut pankkiin maksettavaksi omalta tililtä)

- tankkaa itse autonsa (vs. huoltoaseman työntekijä tankkaisi auton)

- tilaa itse verokorttinsa netistä, jos siihen tarvitsee muutoksia (vs. menisi verotoimistoon, jossa työntekijä syöttäisi tiedot ja tulostaisi verokortin)

- varaa itse matkansa ja ostaa lentoliput (vs. menisi matkatoimistoon, jossa työntekijä varaisi matkan ja tulostaisi lentoliput)

Nämä ovat eri asioita. Jos joutuisin fyysisesti joka tapauksessa menemään paikalle, mieluummin asiakaspalvelija tekisi varauksia, tulostaisi yms. Varsinkin tulostaisi, sillä en omista tulostinta enkä sellaista halua hankkia. 

Kaupassa käynnin voi kokonaan jättää väliin tilaamalla netistä. Se on verrannollinen muiden kotoa käsin tehtävien itsepalveluiden kanssa. 

Itsepalvelukassa on ihan ok yhtenä vaihtoehtona, mutta itse pidän palvelusta ja minun puolestani joku saisi pakata vielä ostoksetkin. Yleensä teen isoja ostoksia, niiden kanssa menee aikaa.

Vierailija
60/73 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri silloin kun ostat kondominpaketin, liukkaria ja munakoison. Plim plom! Satunnaistarkastus!

Päivän paras :) "Että tällaista tänään mielessä..." kohteliasta small talkia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi