Ero ja ensimmäinen joulu
Jäin toistaiseksi yhteiseen kotiin, mies muutti heti uuden suhteen kanssa yhteen. Teini-ikäiset lapset asuu vielä minun kanssa. Haastava ensimmäinen joulu, haluaako ex tulla vielä lasten kanssa viettämään vai onko uusi perhe tärkeämpi? Miehen suku, onko tärkeämpää mies vai lapset? Miten teillä menty? Meillä on lupa tulla tännekin missä lapset mutta en oikein usko että tulee.
Kommentit (14)
Ei ole meillä vietetty mitään yhteisjouluja eron jälkeen.
Eroni jälkeen meille on tullut pikkuhiljaa perinteeksi se, että siskoni tulee luokseni jouluaattoillaksi, toki paikalla on myös tyttäreni ja mahdollisesti siskontyttö, jos kyllästyy meininkiin serkkujensa luona. Aattoaamupäivänä minä menen äidilleni (kutsuttuna) joulupuurolle kun taas tytär menee isänsä kanssa omaan mummolaansa tai tädilleen. Joulupäivällinen syödään ja joululahjat avataan siis minun luonani.
Vietettiin eka joulu eron jälkeen yhdessä kuin ennenkin. Ja oli yhtä kärsimystä itselleni. Lapset pieniä ja sekin seuraus oli, että toivoivat meidän yhteenmenoa sen jälkeen.
Öö, miksi hitossa se teille tulisi?
Aattona mennään mun vanhemmille lasten kanssa ja siitä lapset menee isälle joulupäivästä eteen päin isälle.
Ihan oikeasti nyt. Ei tuossa tilanteessa vietetä tai ainakaan ole pakko viettää mitään yhteisjouluja vaan normaalisti ne hoidetaan vuorotellen.
Älä kiitos tee tuosta mitään vastakkainasettelua, että onko mies vai lapset tärkeämmät.
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi hitossa se teille tulisi?
Jos haluaa nähdä lapsiaan jouluna?
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti nyt. Ei tuossa tilanteessa vietetä tai ainakaan ole pakko viettää mitään yhteisjouluja vaan normaalisti ne hoidetaan vuorotellen.
Älä kiitos tee tuosta mitään vastakkainasettelua, että onko mies vai lapset tärkeämmät.
Ei tietenkään ole PAKKO viettää, kyse ei ollut siitä. Enemmänkin mielenkiinnosta miten on mennyt muilla kun erosta nyt on kuukausi, on se teineille epämukavaa mennä uuden vieraan perheenkin luo heti jouluksi
Me erottiin niin lähellä joulua, että vietettiin sitä kaikki yhdessä lasten takia. Ja se oli aivan perseestä, elämäni kamalin joulu.
Vierailija kirjoitti:
Me erottiin niin lähellä joulua, että vietettiin sitä kaikki yhdessä lasten takia. Ja se oli aivan perseestä, elämäni kamalin joulu.
Noniin tää kuulostaa just siltä ettei kannata. Ajattelin että olisi voinut vaikka onnistua.
Miksi se oli perseestä? Kumpikin meillä on ok eron kanssa, ei haluta olla yhdessä eikä olla riidoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin tää kuulostaa just siltä ettei kannata. Ajattelin että olisi voinut vaikka onnistua.
Miksi se oli perseestä? Kumpikin meillä on ok eron kanssa, ei haluta olla yhdessä eikä olla riidoissa.
Pahin oli varmaan se, että miehen vanhemmat tulivat meille entiseen tapaan. Pelkästään oman perheen kesken oltaisiin ehkä pystytty olemaan rennommin. Minulla oli muutto vielä kesken, suurin osa tavaroistani oli vielä entisessä kodissa. Mutta koska en enää virallisesti asunut siellä, anoppi alkoi emännöidä ja kohteli minua kuin olisin ollut siellä hänen vieraanaan. Lahjojen jaon aikana hän ehti sanoa varmaan kymmenen kertaa, että me ei nyt ostettu sulle mitään kun sä et nyt enää ole perhettä. Väärin oli, että laittelin ruokia niin kuin ennenkin, jäin vierashuoneeseen yöksi ja kehtasin muutenkin olla kuin kotonani.
Tiedäthän sen vertauksen, että laastarikin kannattaa nyppäistä irti äkkiä, eikä pitkittää sitä inhottavaa tuntemusta?
No eron kanssa kannattaa toimia samoin. Älä puhu siitä exästä pahaa lapsille. Mutta anna sen muuten mennä sinne valitsemalleen tielle. Aika pian se huomaa, kannattiko?
Keskity itse omaan hyvinvointiisi. Jätä nämä sukulaishössötykset taaksesi. Ota glögi. Nauti rauhasta. Haistata pitkät.
Helpointa on, jos vietätte aaton teinien kanssa sinun luonasi ilman isää ja hänen sukulaisiaan, ja sitten joulupäivänä teinit menevät isälle ja sukulaiset voivat käydä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole PAKKO viettää, kyse ei ollut siitä. Enemmänkin mielenkiinnosta miten on mennyt muilla kun erosta nyt on kuukausi, on se teineille epämukavaa mennä uuden vieraan perheenkin luo heti jouluksi
Aloituksessa puhuttiin aika syyllistävästi siitä, että valitaanko mies vai lapset. Jos lapset kokevat isänsä luo menemisen epämiellyttävänä tässä vaiheessa, äiti voinee joustaa siten että ensimmäinen joulu vietetään hänen kanssaan ja katsotaan tilanne uudelleen vuoden päästä.
Meillä siirryttiin heti vuorojouluihin.