Miksi soittavat vain ilmoittaakseen, että en tullut valituksi työhön?
Menipä taas mieli matalaksi. Tuli puhelu henkilöltä, joka oli pari viikkoa sitten mukana haastattelamassa minua hakemaani tehtävään. Lupasivat ilmoittaa tällä viikolla. Sitten soittaakin vain kertoakseen, että valinta ei osunut kohdalleni. Miksi pitää soittaa? Kun muuten yhteydenpidot hoidettu sähköpostitse. Olisin mieluummin ottanut sen hylsyn sähköpostitse kuin että ehdin jo ilostua, että oho, soittaa minulle ja nytkö vihdoinkin pitkän hakemisen jälkeen tärppäsi.
Soitetaanko teille muillekin? Miksi näin tehdään?
Kommentit (15)
Jatkoa ajatellen muista kysyä, että mikä ratkaisi valinnan jollekin muulle. Puhelin on hyvä tapa lypsää tietoa ja parantaa seuraavaan kertaan.
Samaa olen joskus ihmetellyt. Hylkäyksen voisi ihan yhtä hyvin laittaa sähköpostilla. Voihan sitä sitten kysyä lisätietoja jos vielä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa ajatellen muista kysyä, että mikä ratkaisi valinnan jollekin muulle. Puhelin on hyvä tapa lypsää tietoa ja parantaa seuraavaan kertaan.
Muuten ihan hyvä, mutta koskaan sitä ei kerrota eikä myönnetä, että paikka meni jollekin kaverille. Silloin siitä ei opi yhtään mitään mitä voisi parantaa.
Niin. Sähköposti kai riittäisi tai viesti lyhyenä. Ellei joku halua ettei ilmoiteta.
Vaadin tarkat perustelut miksei minua valita koska olen yleensä pätevä työhön. Lähetän sähköpostia monta kertaa ja kysyn asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaadin tarkat perustelut miksei minua valita koska olen yleensä pätevä työhön. Lähetän sähköpostia monta kertaa ja kysyn asiasta.
Taidat hakea valtion tai kunnan töitä. Yksityisellä ei perusteluja anneta, tai tuollaisen piinaajan ollessa kyseessä voidaan kertoa toisen olleen pätevämpi. Tuolla tyylillä voit sitten unohtaa ko työpaikan, jos joskus paikka vapautuisi ja valinta kohdistuisi sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin sinut jonnekin rekrytöintifirmojen mustallelistalle. Tämä on se hullu joka kyselee!
Juu, soitetaan. Juttelen siinä sivussa sitten ummet ja lammet ja yleensä käykin niin että pääsen varalle, jos hän, joka valittiin ei otakaan paikkaa vastaan. Pari kertaa on käynyt niinkin että olen saanut toisen vastaavan paikan samasta firmasta. Minusta on tosi hyvä että soittavat, saan jalkaa ovenväliin ja työpaikankin joskus. Avain on hyvä kommunikaatio.
Vierailija kirjoitti:
Olet raivostuttava jankkaaja ja runkkari siksi sinua ei valita.
Jos se yhtään lohduttaa ap niin voit olla tyytyväinen kun pääsit haastatteluun asti. Täällä kilahti sähköpostiin tänään kolme viestiä missä kerrottiin että haastateltuavat on nyt valittu ja valinta ei kohdistunut minuun XD Että niin ja semmosta tiistaita.
En ymmärrä miksi minun 60v pitää pakolla minnekään hakea kun en kuitenkaan tule valituksi. Enhän pääse edes haastatteluun. Pistäisivät vaan suosiolla eläkkeelle. Eläkeläisenä voisin vielä jonnekin kelvata. Tai ehkä kevytyrittäjänä voisi kokeilla hankkia lisätuloja.
Olen saanut noita puheluita ja ovat aina yhtä noloja ja vaivannuttavia. Sähköpostilla hylkäykset, kiitos! Jos ei onnistu, niin ennemmin jääköön ilmoittamatta
Vain erittäin harvat ilmoittaa. Kokematon työnhakija helposti jää odottamaan kutsua. Rutinoituneempi osaa lähteä miettiämään seuraavaa hakemusta jo heti kun edellinen on postitettu. Yleensä vaikka olisit ihan fiksu hakija korkean profiilin paikkaan niin kukaan ei välttämättä kerro että olet pudonnut. Vähäpätöisempiä hakijoita ei jakseta noteerata ja sellaiset loppukierrokselle päässeet pidetään varalla jos ykköshakija ilmoittaa ettei olekaan kiinnostunut. Ylipäätään hakijoita mihin tahansa paikkaan tulee satoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut noita puheluita ja ovat aina yhtä noloja ja vaivannuttavia. Sähköpostilla hylkäykset, kiitos! Jos ei onnistu, niin ennemmin jääköön ilmoittamatta
Ehkä tuosta käy myös osin ilmi miksei ole tullut valituksi.
OMG nyt taisi löytyä kutsumustyö, kunpa pääsisi soittamaan jokaiselle, joka ei tullut valituksi työhön "joo täältä soitellaan, että kuinka paljon nyt vituttaa, loppuuko rahat...ai tuli jo erokin, kiva..." en vaatisi kovin suurta liksaakaan tuosta, ois niin hyvä homma.
Oli kohtelias. Typerää olisi jättää ihmettelemään.