Johtuuko tuo poikien yleisempi lihavuus digipelaamisesta vai mistä?
Pojille ostetaan usein konsolit jo ennen kuin ovat koulussa edes.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuusasiatkin vaikuttavat ruumiinrakenteeseen kuten koko ihmiseen mutta on täysin normaalia että välillä lapset kasvavat hieman epätasaisesti joka tarkoittaa sitä että toisinaan voi tulla pituuskasvuun isojakin pyrähdyksiä tai painoon isompaakin vaihtelua laskevassa tai nousevassa suhdanteessa.
Nostan tätä ikivanhaa tietoa. Fiksut ymmärtävät nämä asiat.
Aika paljon pystyy ennustamaan vanhempien ruumiinrakenteesta. Esimurrosikäisen lievä ylipaino voi liueta voimakkaaseen kasvupyrähdykseen mutta kaikille ei sellaista tule edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista! En ole koskaan kuullut että konsoli olisi yhden perheenjäsenen oma.
Mulla on kolme poikaa ja kaikilla omat konsolit, telkkarit, tietokoneet sun muut omissa huoneissaan. Sama on tilanne kavereillaankin. Vaikeaahan se olisi verkossa pelatakin muualla kuin omassa huoneessaan.
Mulla on kolme poikaa, ja todellakaan ei tule kolmea konsolia. Voin ihan suoraan sanoa, että ei heillä otsalohko riittäisi konsolin käytön säännöstelyyn niin, että myös läksyt, soittoläksyt, päivittäinen liikunta ja lukeminen tulisivat hoidetuksi. Siksi konsoli on olohuoneessa ja sitä pelataan kun nuo muut asiat on hoidettu.
Meillä sama, en usko että teini-ikäiset omatoimisesti kykenevät hillitsemään pelaamisen tuntimäärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme poikaa ja kaikilla omat konsolit, telkkarit, tietokoneet sun muut omissa huoneissaan. Sama on tilanne kavereillaankin. Vaikeaahan se olisi verkossa pelatakin muualla kuin omassa huoneessaan.
Mulla on kolme poikaa, ja todellakaan ei tule kolmea konsolia. Voin ihan suoraan sanoa, että ei heillä otsalohko riittäisi konsolin käytön säännöstelyyn niin, että myös läksyt, soittoläksyt, päivittäinen liikunta ja lukeminen tulisivat hoidetuksi. Siksi konsoli on olohuoneessa ja sitä pelataan kun nuo muut asiat on hoidettu.
Meillä sama, en usko että teini-ikäiset omatoimisesti kykenevät hillitsemään pelaamisen tuntimäärää.
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että öidit paapoo poikiaan. Viekää ne harrastamaan urheilua, mielellään useita lajeja. Paras yhdistelmä on telinevoimistelu, yleisurheilu ja punttikoulu. Kehittää monipuolisesti ja tukevat toisiaan. Ja lapsi pysyy normaalipainoisena kun se liikkuu paljon. Eikä ole aikaa digihommiin.
Miksi isät eivät vie lapsia harrastamaan? Suurimmalla osalla lapsista on isä elämässään, siinä olisi isille laatuaikaa lasten kanssa.
Omien havaintojeni mukaan lapsilla on paljon enemmän käyttörahaa kuin omassa lapsuudessani ja nuoruudessani 90/2000-luvuilla. Ei meillä kellään ollut sellaista viikkorahaa, että oltaisiin voitu käydä joka päivä karkkiostoksilla tai ainakin kotona oli painotettu, että rahaa pitää säästää. Piti syödä välipala kotona olevista aineksista. Omien lasteni kavereille tunnutaan annettavan ainakin pari euroa välipalaan koulupäivinä ja oikein kannustetaan välipalaostoksille. Huomaan myös, että moni tyttö säästää rahat shoppailuun vaikka Normalissa. Pojilla menee herkkuihin, kun shoppailu ei monia kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä edes on konsoli?
On melkoista kidutusta viedä ylipainoinen lapsi telinevoimisteluun tai yleisurheiluun, jotka ovat vahvasti kilpailullisia lajeja, joissa massa ihan suoraan estää menestyksen. Itse lähtisin parkourista, frisbeegolfista, painista, ja katsoisin missä lapsi on hyvä ja mistä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuusasiatkin vaikuttavat ruumiinrakenteeseen kuten koko ihmiseen mutta on täysin normaalia että välillä lapset kasvavat hieman epätasaisesti joka tarkoittaa sitä että toisinaan voi tulla pituuskasvuun isojakin pyrähdyksiä tai painoon isompaakin vaihtelua laskevassa tai nousevassa suhdanteessa.
Aika paljon pystyy ennustamaan vanhempien ruumiinrakenteesta. Esimurrosikäisen lievä ylipaino voi liueta voimakkaaseen kasvupyrähdykseen mutta kaikille ei sellaista tule edes.
Ei nyt ihan aina ja jokaisella on oikeus valita se oma elämäntyyli. On tärkeää katsoa että kokonaisuus on kunnossa ja terveellä pohjalla. Te arvostelette aivan liikaa, aina on liian laiha tai lihava jos näin haluatte jostakin syystä katsoa.
Esimerkiksi minun normaalivartaloinen tyttäreni (hoikka kuitenkin) sai aika paljon turvotusta ja pientä painonnousua mutta se oli ok. Tyttö ei itse ollut tyytyväinen siihen muutokseen vaan tuli surulliseksi ja häpesi itseään. Sitten se turvotus hävisi ja hän oli silmin nähden onnellisempi ja iloisempi. Tästä syystä kouluterkka teki lastensuojeluun kiusaamisilmoituksen ja väitti että tyttö on laihtunut voimakkaasti ja epäili että ei saa kotonansa ruokaa. Tytön isän kanssa olimme koko ajan kartalla tytön syömisestä ja tytön isäkin oli sitä mieltä että on hyvä asia kun se paino tasaantui, hoikkuus on tervettä. Siltikin lastensuojelu alkoi kiusaamaan minua koska sanoin sille terkalle suorat sanat. Tyttö ei todellakaan ollut edes alipainoinen! Olen itsekin hoikka aikuinen ihminen.
Älkää siis kiusatko ketään ihan oikeasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt tuota juuri minulta?
Vierailija kirjoitti:
On melkoista kidutusta viedä ylipainoinen lapsi telinevoimisteluun tai yleisurheiluun, jotka ovat vahvasti kilpailullisia lajeja, joissa massa ihan suoraan estää menestyksen. Itse lähtisin parkourista, frisbeegolfista, painista, ja katsoisin missä lapsi on hyvä ja mistä tykkää.
Olet oikeassa. Joissakin urheilulajeissa tietynlainen ruumiinrakenne on tärkeä ja olennainen, kaikki ei sovi kaikille. Tärkeintä onkin juuri se että lapsi liikkuu itselleen mieluisalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan aina ja jokaisella on oikeus valita se oma elämäntyyli. On tärkeää katsoa että kokonaisuus on kunnossa ja terveellä pohjalla. Te arvostelette aivan liikaa, aina on liian laiha tai
Olisipa kiva kuulla toistenkin osapuolten näkemykset, sen verran erikoinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt tuota juuri minulta?
Koska en ymmärrä tuota, että ostetaan kallis pelikone, mutta sitten sitä ei saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Äidit eivät osaa hemmotella muulla kuin ruualla. Ja jotkut luulevat, että on hienoa, kun poika painaa 15-vuotiaana 100 kg.
Isillä ei mitään vastuuta?
Isien lihansyönti ja liikkumattomuus ei anna huonoa esimerkkiä?
Tuo asenne kertoo, että pidät itseäsi ja koko miessukupuolta sekä kyvyttömänä että vastuuttomana, eli holjottavana, ei-aikuisena.
Ei. Syitä ovat:
- liikunnan puute
- yleinen laiskuus
- sipsien, karkin ja limpparin vetäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan aina ja jokaisella on oikeus valita se oma elämäntyyli. On tärkeää katsoa että kokonaisuus on kunnossa ja terveellä pohjalla. Te arvostelette aivan liikaa, aina on liian laiha tai
Kävittekö lääkärillä selvittämässä mistä lapsen yhtäkkinen turvotus johtui? Eihän tuollainen normaalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä ainakin näkyy noita lihavia teinilikkoja enemmän kuin poikia.
Tilastot kertoo totuuden. Pojat on lihavampia. Mutta poikien pukeutuminen on kyllä armollisempaa, pömppömaha ja pullukkareidet piilotetaan löysiin collareihin.
No ei tule niin tarkkaan seurattua, mutta on nuo lihavia ihan kummassakin sukupuolessa. Kotona opitaan kun vanhemmatkin kaataa suuhunsa suklaapussista ja milloin sipsipussista ja alas huuhdellaan hampurilaiset ja pitsat sitten vielä sihijuomalla. Ja liikunta on kirosana, eikä ilman autoa viedä edes roskia talonyhtiön roskiksille.
Himopyöräilijä kuittaa, hiki valuu goreteksi-lahkeesta työpaikan käytäville, hirvenruho on aamulla paloiteltu lounaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Huomaan myös, että moni tyttö säästää rahat shoppailuun vaikka Normalissa. Pojilla menee herkkuihin, kun shoppailu ei monia kiinnosta.
Ihan totta. Ne on etupäässä juuri poikia jotka käy hakemassa munkkeja yms. paistopisteiltä ja energiajuomaa. Tytöt käyttää taskurahat muihin juttuihin.
73: totta kai sitä meidän pleikka vitosta saa käyttää. Sitä saa käyttää, kun läksyt on tehty ja harrastukset hoidettu, ja kun sisarukset ovat yksimielisiä siitä, mitä pelataan.
Jos teille ostetaan uusi mikroaaltouuni, pidetäänkö sitä yöt ja päivät surisemassa, jos vielä kalliskin oli?
Meillä muihin harrastuksiin menee moninkertainen määrä rahaa, joten sikälikään ei ole tarvetta nostaa konsolia kultaisen vasikan paikalle.
Ei ainoastaan pojat vaan myös aikuiset miehet ovat lihavia.
Jokainen täälläkin riehuva lihauskovainen on kävelemätön läskimaha.