Onko kukaan onnistunut saamaan vatsarasvaa pois yli 40-vuotiaana?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Maha pienenee normaaliksi kun sairastut kakkostyypin diabetekseen. Tällöin sokeria kulkeutuu virtsan mukana vessanpönttöön ja vatsarasvat katoavat nopeasti.
Jaa, ei ole mulla tehonnut tämäkään. Ehkä mulla ei ole oikeaxkakkostyypin diabetes vielä, lääkitys kyllä alootettiin jo pari vuotta sitten. 🤪
Tuo on vähän hankala juttu varsinkin vaihdevuosien jälkeen, koska hormonitoiminta ei enää ohjaa vararasvaa lanteille ja reisiin vaan vyötärölle ja mahaan. Kyllä, sen saa pois laihduttamalla itsensä lähes rasvattomaksi. Mutta se taas ei ole järin terveellistä eikä varsinkaan keski-iässä enää. Vaihdevuosien jälkeen esim. estrogeenia tuottaa lähinnä rasvakudos. Lisäksi helposti naama menee ryppyisen ja kuivan näköiseksi, jos vetää itsensä niin alhaisille rasvoille, että vyötäröllä ja vatsalla ei ole rasvaa.
Itse kokeilin 50+:na laihduttaa itseni 20-vuotiaan minun painoon, 48 kiloon. Ei ollut vatsalla rasvaa joo, mutta naama oli ryppyinen rusina. Jalat näyttivät kuivettuneilta lampaankintuilta ja käsivarsissa heilui ryppyiset allit. Totesin ettei sovi kyllä mulle enää tällainen laihuus, ja annoin painon palata takaisin vakiooni, sinne 60 kilon tienoille (sekin on vielä BMI:n mukaan normaalipainoa). Nyt on taas alamaha vähän pömppö, mutta mieluummin tämä kuin mummun kuivettunut naama ja lampaankintut.
Pitkät kävelytunit (metsässä) ja vähän kotojumppaa
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tosin mä olen laihduttanut yhteensä 48 kg myös. Oli häpykummun päällä riippuva jättivatsa, nyt on ihan tavallinen. Ärtyvä paksusuoli tosin tekee sitä, että usein loppupäivästä vatsa pömpöttää ilmasta ja turvotuksesta, herään litteävatsaisena ja menen nukkumaan "raskausmahan" kanssa.
Minkä ikäinen olet. Jos mun iässä laihduttaisin mun ylimääräiset 50kiloa, jäis kauheesti nahkaa roikkumaan.
Oon mieluummin lihava kuin että ne nahkat piinaisi ja hiertäisi kokoajan. Tulee näistä ylikiloistakin paljon ongelmia ja mahan alus hautuu ja on iho-ongelmia, mutta sitten ihoongelmat ja hiertymät vaan pahenis. Oon yli 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maha pienenee normaaliksi kun sairastut kakkostyypin diabetekseen. Tällöin sokeria kulkeutuu virtsan mukana vessanpönttöön ja vatsarasvat katoavat nopeasti.
Jaa, ei ole mulla tehonnut tämäkään. Ehkä mulla ei ole oikeaxkakkostyypin diabetes vielä, lääkitys kyllä alootettiin jo pari vuotta sitten. 🤪
Ehkä sinulla ei ole tarpeeksi korkeat verensokerit? Kun verensokeri ylittää 10mmol/l, alkaa sokeria poistumaan elimistöstä virtsan mukana.
Sain rasvaa pois mutta sitten tulin raskaaksi hedelmöityshoidoilla ja sain lapsen. Nyt ei niin väliä.
Tulevina vuosina laihdutan taas pois.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän hankala juttu varsinkin vaihdevuosien jälkeen, koska hormonitoiminta ei enää ohjaa vararasvaa lanteille ja reisiin vaan vyötärölle ja mahaan. Kyllä, sen saa pois laihduttamalla itsensä lähes rasvattomaksi. Mutta se taas ei ole järin terveellistä eikä varsinkaan keski-iässä enää. Vaihdevuosien jälkeen esim. estrogeenia tuottaa lähinnä rasvakudos. Lisäksi helposti naama menee ryppyisen ja kuivan näköiseksi, jos vetää itsensä niin alhaisille rasvoille, että vyötäröllä ja vatsalla ei ole rasvaa.
Itse kokeilin 50+:na laihduttaa itseni 20-vuotiaan minun painoon, 48 kiloon. Ei ollut vatsalla rasvaa joo, mutta naama oli ryppyinen rusina. Jalat näyttivät kuivettuneilta lampaankintuilta ja käsivarsissa heilui ryppyiset allit. Totesin ettei sovi kyllä mulle enää tällainen laihuus, ja annoin painon palata takaisin vakiooni, sinne 60 kilon tienoille (sekin on vielä BMI:n mukaan normaalipainoa). Nyt on taas alamaha vähän pömp
Joo ei kyllä sovi enää keski-ikäiselle mikään lapsen paino. Hyvä että on lihaa ja rasvaa luiden päällä.
Ihmettelen usein myös sitä kun katselen amerikkalaisia ohjelmia jättilihavista ihmisistä, että ne patostetaan laihtumaan 50 kiloisiksi, aikuiset ihmiset, että niiltä suostuttais leikkaamaan ylimääräinen iho. Olisivat ihan toimintakykyisiä ja normaaleita keski-ikäisiä jo kun 100 kiloisina. Miksei sitä roikkuihoa voi sillon poistaa. Vaaditaan että aikuiset kuivettaa itsensä teinin painoisiksi. Kyllä aikuisen pitöä enemmän painaa, ellei sitten luonnostaan ole todella pieni ja siro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulla ei ole tarpeeksi korkeat verensokerit? Kun verensokeri ylittää 10mmol/l, alkaa sokeria poistumaan elimistöstä virtsan mukana.
Joo ei ne kovin korkeita ole olleet. Lääkäri kuitenkin alotti lääkityksen, kun sokerirasitus oli jossain raja-arvoilla tms. Vähän niin kuin varmuuden vuoksi, kun oon todella lihava. En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tosin mä olen laihduttanut yhteensä 48 kg myös. Oli häpykummun päällä riippuva jättivatsa, nyt on ihan tavallinen. Ärtyvä paksusuoli tosin tekee sitä, että usein loppupäivästä vatsa pömpöttää ilmasta ja turvotuksesta, herään litteävatsaisena ja menen nukkumaan "raskausmahan" kanssa.
Minkä ikäinen olet. Jos mun iässä laihduttaisin mun ylimääräiset 50kiloa, jäis kauheesti nahkaa roikkumaan.
Oon mieluummin lihava kuin että ne nahkat piinaisi ja hiertäisi kokoajan. Tulee näistä ylikiloistakin paljon ongelmia ja mahan alus hautuu ja on iho-ongelmia, mutta sitten ihoongelmat ja hiertymät vaan pahenis. Oon yli 50.
Mä olen nyt 50, laihdutin ikävuosina 44-47 hitaasti ja useammassa erässä. Mulla ei ole juurikaan jäänyt nahkaa roikkumaan mihinkään. Ainakaan sellaista jossain kuvissa näkyvää ryppyistä, tyhjänä heiluvaa nahkaa ei näy missään. Ehkä yläkäsivarret ja yläreidet on, säännöllisestä kuntosalitreenistä huolimatta, vähän jotenkin vähemmän napakat kuin nuorena, eli se on kai sitä tyhjää nahkaa. Mutta ei se ole mitenkään erityisen huomattavaa jos ei vertaa vanhoihin kuviin tms, ei heilu mitään allipusseja tms. Kaulalta onneksi lähti kaikki ilman että jäi. löysää nahkaa, sitä eniten pelkäsin että jos jää ryppyinen heltta entisten kaksoisleukien tilalle. Kropan sentään voi peittää vaatteilla, kaulaa ei. Mutta ainoa mitä jäi kaulalle on, että niissä kohtaa missä läskimakkarat silloin lihavana taittui michelin-ukkomaisesti kaulalla, on 3 vaakasuoraa "juonnerengasta" ympäri kaulan. Eipä nuo haittaa, sellaisia joskus näkee jopa nuorilla ja hoikillakin.
Hyvä ohjeita, mutta Ainut keino tuo ei ole. Itse kävin reilu vuosi sitten rasvaimussa, jolla vatsarasva lähti oikein hyvin. Toki tyyristä se on ja kipuakin täytyy operaation aikana sietää, mutta ainakin itse olen lopputulokseen tyytyväinen.