Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ykköstyypin diabetes ja yksin nukkuminen (jos tulee hypo)

Vierailija
02.12.2024 |

Pelottaa nyt jo valmiiksi miten nyt 11-vuotias diabeetikkolapseni pärjää myöhemmin kun asuu omillaan. Miten te aikuiset diabeetikot (tai nuoretkin, ketkä nukutte välillä yksin)? Heräättekö hälyihin? Nyt ainakaan lapseni ei niihin herää lainkaan. Entä voiko tajuttomuuteen johtanut hypo mennä itsekseen ohi kun maksan sokerivarastot korjaavat tilanteen? 

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herään itse huonoon oloon ilman hälyjä. Lapsi kannattaa opettaa myös kuuntelemaan kehoa eikä toimimaan pelkkien laitteiden varassa. Yötä vasten pitää laskea annostusta, jos on urheillut ja myöhemmin elämässä välttää kaatokännejä.

Monipistoshoidossa nykyiset inskat ovat ylipitkävaikutteisia ja niitä pistetään yksi kerta päivässä. Annosmuutokset toimivat vasta muutaman päivän jälkeen. Ehkä lapset kannattaa opettaa pumpun käyttöön, itse en halua olla jatkuvasti letkuissa. Ties vaikka unissani kiskon katetria pois tai sählään itse laitteen nappuloiden kanssa.

Nykyisistä löytyy myös aamuin ja illoin laitettava pitkävaikutteinen. Itse en voisi käyttää harvempaa väliä, koska elämä on epäsäännöllistä.

Mulla oli edellinen vastaavanlainen. Lääkäri halusi sen vaihtaa tuohon uudempaan ylipitkään, vaikka mullakin on wpäsäännöllisyyttä elämässä. Ihmeen hyvin on kuitenkin mennyt, säätelen sitten pikainskalla mitä säätelen. Pitkää varten mulla on lasten kynä eli se puolikkailla yksiköillä toimiva, muutan annoksia puolen yksikön välein noin parin viikon aikana. Muutokset tarvitsee tehdä lähinnä syksyllä ja keväällä, mulla näköjään vaikuttaa ehkä eniten päivänvalo ja liikkumisen määrä. 

Vierailija
42/45 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi oppii heräämään sensorin ja pumpun hälyihin. Tunnen monia nuoria aikuisia ja vanhempiakin ja ihan hyvin sujuu. Eikä se lähtökohtaisesti se matala vs tapa, koska maksan sokerivarastot alkavat itsekin nostamaan matalaa verensokeria jossain kohtaa. Jos ei alkoa taustalla. Ja sitä kannattaa humalatarkoituksessa välttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsella ole libre3 sensoria? Sen ääni on niin hirveä, että se herättää kuolleetkin, viimeistään jos puhelimen äänet laittaa täysille. Siihen voi itse asettaa sen matalan sokerin hälytyksen rajan, ja sehän kannattaa asettaa siten, että ehtii rauhassa korjailla sokereita, ennen hypoa. 

Huolesi on varmasti tuttu kaikille diabeetikkojen äideille. Onneksi lapsi oppii hoitamaan sairauttaan iän myötä, ja se varmasti myös tasaantuu kasvun myötä, joten eiköhän kaikki suju aivan hyvin myös öisin, kun lapsi aikanaan nukkuu yksin omassa asunnossaan. 

Libre3 on siitä paha, että se toimii vain puhelimella. Meillä on mökki sellaisessa paikassa, jossa pitäisi kuulemma olla hyvät yhteydet, mutta paskat on. Yleensä ei ole kenttää ja puhelin ottaa yhteyttä ties minne tolpoaan eli kuluttaa turhan nopeasti akkua. Kunnollisella varauksella ollut puhelin saattaa olla tyhjentynyt yön aikana, miten se silloin voi hälyttää matalista? Paikasta on Puten valtakuntaan linnuntietä viitisentoista kilsaa, eli on kaikin puolin turvallisempaa käyttää Libre2 -lukulaitetta itsessään.

Vierailija
44/45 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsella ole libre3 sensoria? Sen ääni on niin hirveä, että se herättää kuolleetkin, viimeistään jos puhelimen äänet laittaa täysille. Siihen voi itse asettaa sen matalan sokerin hälytyksen rajan, ja sehän kannattaa asettaa siten, että ehtii rauhassa korjailla sokereita, ennen hypoa. 

Huolesi on varmasti tuttu kaikille diabeetikkojen äideille. Onneksi lapsi oppii hoitamaan sairauttaan iän myötä, ja se varmasti myös tasaantuu kasvun myötä, joten eiköhän kaikki suju aivan hyvin myös öisin, kun lapsi aikanaan nukkuu yksin omassa asunnossaan. 

Ei nuku jos alkaa juomaan ja joutuu kodittomien alkoholistien yömajaan.

Vierailija
45/45 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuku jos alkaa juomaan ja joutuu kodittomien alkoholistien yömajaan.

Onko sinun suvussasi tai yleensä lähipiirissäsi vastaavia henkilöitä, kun noin hyvin tiedät tilanteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän