Ykköstyypin diabetes ja yksin nukkuminen (jos tulee hypo)
Pelottaa nyt jo valmiiksi miten nyt 11-vuotias diabeetikkolapseni pärjää myöhemmin kun asuu omillaan. Miten te aikuiset diabeetikot (tai nuoretkin, ketkä nukutte välillä yksin)? Heräättekö hälyihin? Nyt ainakaan lapseni ei niihin herää lainkaan. Entä voiko tajuttomuuteen johtanut hypo mennä itsekseen ohi kun maksan sokerivarastot korjaavat tilanteen?
Kommentit (45)
Matalaan verensokeriin ei kuole ellei ole alkoholia mukana tai joku tolkuttoman iso annostus insullinia mikä normaalihoidolla ei mahdollista. Eli tosiaan muutoin riski hyvin olematon. Alkoholin kanssa riski todellinen.
Vierailija kirjoitti:
Matalaan verensokeriin ei kuole ellei ole alkoholia mukana tai joku tolkuttoman iso annostus insullinia mikä normaalihoidolla ei mahdollista. Eli tosiaan muutoin riski hyvin olematon. Alkoholin kanssa riski todellinen.
Kyllä siihen moni on kuollut.
Eikös ykköstyypin diabeetikoilla, varsinkin kaikilla lapsilla ja nuorilla, ole verensokeria mittaavat sensorit ihon alla ja insuliinipumppu, josta insuliini annostellaan? Toki syötyjen hiilihydraattien määrä pitää itse arvioida/laskea. Diabeteksen hoito kehittyy koko ajan. Liiallinen alkoholi toki aiheuttaa vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kuole, saattaa tulla aivovamma, kun aivot eivät saa tarpeellsia sokereita. Karkeasti ilmaistuna: liian korkeat sokerit rapauttavat sisuskalut, liian matalat rapauttavat pään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kuole, saattaa tulla aivovamma, kun aivot eivät saa tarpeellsia sokereita. Karkeasti ilmaistuna: liian korkeat sokerit rapauttavat sisuskalut, liian matalat rapauttavat pään.
Totta, mutta tuntikaupalla saa olla kyllä hyvin matalaa ennenkuin aivovaurioita tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään lapsi ei ole kuollut Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kuollut, eritoten siihen aikaan, kun pikainsuliineja ei oltu keksittykään. Väitteesi on jo niin älytön, että se vaatisi virallisen tiedon linkin. Taidat vaan hölistä omia luulojjasi.
Överikännit on se mikä on insuliinihoitoiselle oikeasti vaarallista. Muuten kyllä maksa jossain vaiheessa korjaa. Älä istuta pelkoa lapseesi, ykköstyyppikäiset pärjäävät ihan hyvin elämässään.
Herään itse huonoon oloon ilman hälyjä. Lapsi kannattaa opettaa myös kuuntelemaan kehoa eikä toimimaan pelkkien laitteiden varassa. Yötä vasten pitää laskea annostusta, jos on urheillut ja myöhemmin elämässä välttää kaatokännejä.
Minulla ainakin puhelimessa Libren matalan hälytys on niin kova, että varmaan herää koko kerrostalo 🤭
D-hoitaja kerran neuvoi menemään kympin sokerilla nukkumaan ja aamulla se on sopiva jos pitkävaikutteinen kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Herään itse huonoon oloon ilman hälyjä. Lapsi kannattaa opettaa myös kuuntelemaan kehoa eikä toimimaan pelkkien laitteiden varassa. Yötä vasten pitää laskea annostusta, jos on urheillut ja myöhemmin elämässä välttää kaatokännejä.
Monipistoshoidossa nykyiset inskat ovat ylipitkävaikutteisia ja niitä pistetään yksi kerta päivässä. Annosmuutokset toimivat vasta muutaman päivän jälkeen. Ehkä lapset kannattaa opettaa pumpun käyttöön, itse en halua olla jatkuvasti letkuissa. Ties vaikka unissani kiskon katetria pois tai sählään itse laitteen nappuloiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin puhelimessa Libren matalan hälytys on niin kova, että varmaan herää koko kerrostalo 🤭
D-hoitaja kerran neuvoi menemään kympin sokerilla nukkumaan ja aamulla se on sopiva jos pitkävaikutteinen kohdallaan.
Tätä olin itsekin tulossa sanomaan. Se ääni itse lukulaitteessakin on infernaalinen, ainakin rauhalliseen yöaikaan siihen herää takuulla. Onkohan Ap:n lapsella vain hälyttävä pumppu? Itse harrastan juuri tuota kymppiä, jos on pikkuisen yli en sitä korjaile. Vuoristorata on inhottava muutenkin saati sitten yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kuollut, eritoten siihen aikaan, kun pikainsuliineja ei oltu keksittykään. Väitteesi on jo niin älytön, että se vaatisi virallisen tiedon linkin. Taidat vaan hölistä omia luulojjasi.
Puhun nykyajasta. Näin meille sanottiin sopeutumisvalmennuksessa. Sensorointi ja älypumput vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun nykyajasta. Näin meille sanottiin sopeutumisvalmennuksessa. Sensorointi ja älypumput vaikuttavat.
Sitten sinä muotoilit lauseesi päin persusta, oliko liian vaikeaa kirjoittaa että nykyaikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monipistoshoidossa nykyiset inskat ovat ylipitkävaikutteisia ja niitä pistetään yksi kerta päivässä. Annosmuutokset toimivat vasta muutaman päivän jälkeen. Ehkä lapset kannattaa opettaa pumpun käyttöön, itse en halua olla jatkuvasti letkuissa. Ties vaikka unissani kiskon katetria pois tai sählään itse laitteen nappuloiden kanssa.
Nykyisistä löytyy myös aamuin ja illoin laitettava pitkävaikutteinen. Itse en voisi käyttää harvempaa väliä, koska elämä on epäsäännöllistä.
Minä sain sydäninfarktin yöllä yksin, heräsin siihen. Nyt pelkään uutta ja olen alkanut nukkua kännykkä sängyn vieressä, voi ainakin soittaa, vaikka pääsevätkö ambulanssihoitajat yöllä sisään kerrostalo asuntoon tarpeeksi nopeasti ja alaovesta, jos kukaan ei mene vastaan heti avaamaan?
Ei voi lapsi koskaan muuttaa omilleen. Saa elää loppuelämänsä kotona äidin kanssa samassa sängyssä nukkuen.33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiselle tule mieleenkään että voisi lopettaa viinanjuonnin.
Eikö lapsella ole libre3 sensoria? Sen ääni on niin hirveä, että se herättää kuolleetkin, viimeistään jos puhelimen äänet laittaa täysille. Siihen voi itse asettaa sen matalan sokerin hälytyksen rajan, ja sehän kannattaa asettaa siten, että ehtii rauhassa korjailla sokereita, ennen hypoa.
Huolesi on varmasti tuttu kaikille diabeetikkojen äideille. Onneksi lapsi oppii hoitamaan sairauttaan iän myötä, ja se varmasti myös tasaantuu kasvun myötä, joten eiköhän kaikki suju aivan hyvin myös öisin, kun lapsi aikanaan nukkuu yksin omassa asunnossaan.
Hypo= hypoglykemia= liian matala verensokeri= liian paljon insuliinia.
Insuliinipumppu on olemassa, joka annostelee elimistöön säännöllisesti ympäri vuorokauden insuliinia. Verensokerista= syöminen, pitää jokaisen huolehtia itse.