Asumistuki loppuu ihmisiltä jotka omistavat asunnon
Tuki loppuu ihmisisltä jotka ovat tehneet töitä jopa vuosikymmeniä? Pankit eivät anna asuntolainaa ihmisille jotka eivät sitä pysty maksamaan? Työttömiltä ja sairastuneilta viedään oma koti? Ihmisiltä jotka ovat tehneet todella paljon töitä ja maksaneet veroja, heiltä viedään oma asunto?
Kuinka kusi pää tai tietämätön ihminen kirjoittaa jotain tämän kaltaista?
"Ei asumistuki lopu, vaan se pienenee, kun asuu tuloihinsa nähden liian kalliissa asunnossa. Yhteiskunnan ei kuulu elättää ihmisiä yli heidän tulotasonsa. Ihmisen oma velvollisuus on kouluttautua niin pitkälle kuin mahdollista. Näin ybteiskunta saa verotuloja, joilla näitä tukia maksellaan."
Itse asun omassa talossa, menetin työkyvyn ja oma lainanlyhennys on 200 euroa kuussa. Ketkä ovat "ybeiskunta" idio otteja? "ybe" ei varmaan tajua että toisilla oli ainoa mahdollisuus mennä töihin ja tienata kovalla työllä rahaa?
Kommentit (532)
Vierailija kirjoitti:
Yleinen asumistuki loppuu omistusasuntoon.
Mutta eläkeläisen asumistukea saa omistusasuntoon jatkossakin.
Vähän pakko kun on päätetty vähentää iäkkäiden laitospaikkoja. Eläkeläinen ei työllisty eikä voi kasvattaa tulojaan ja puoleen asuntokannasta pamahtaa vielä putkiremontit päälle. Vastikkeet tuplaantuvat.
Minä en kannata äärioikeistohallituksen toimia. Ne suistivat alkaneen talouskasvun taantumaksi ja tuhoavat yrityksiä ja työpaikkoja. Velkaantuvat nopeammin kuin yksikään aiempi hallitus.
Eivät näe isoa kuvaa eivätkä edes sitä, että rikkovat maan perustuslakia, jossa taataan jokaiselle mm. riittävä toimeentulo ja asuminen.
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025. Siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan asumistukea omistusasuntoon - edelleen.
Et saa kauaa.
"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Tämä muutos tuli 2019 ja on edelleen voimassa.
Ihan uusi tieto, että omakotitaloon saisi asumistukea, olen hakenut ja aina on sanottu ettei saa, ei vaikka ei ole muuta tuloa kuin 1200 eläke.
"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."
Vierailija kirjoitti:
Ihan uusi tieto, että omakotitaloon saisi asumistukea, olen hakenut ja aina on sanottu ettei saa, ei vaikka ei ole muuta tuloa kuin 1200 eläke.
Asumistukea saa vain pienillä tuloilla. Sun tulot on ehkä liian isot.
Minä työnvieroksujana myin heti hallitusneuvotteluiden jälkeen kaksion ja muutin vuokralle. Turha sinne tuleen on jäädä makoilemaan. Maalis-Huhtikuussa tulee kova piikki asuntoja myyntiin, kun hitaammat älyävät, ettei työmarkkinatuki tai 0-tuntisopimus riitä edes siinä maaseudun viidentonnin kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on tarkoitettu kaikkein köyhimmille. Sulla on rahaa kiinni siinä omistusasunnossa.
No eipä se valtio siinä varsinaisesti säästä, jos omistusasuja joutuu myymään asuntonsa ja joko jäämään siihen vuokralle tai muuttamaan muuhun vuokra-asuntoon. Siihen asumistuki kuitenkin tulee ja asumistuen tarve on todennäköisesti suurempi vuokranmaksuun kuin omaan kämppään.
En ymmärää logiikkaa jonka mukaan on enemmän oikein kasvattaa sijoitusasuntoa vuokraavan varallisuutta asumistuella kuin omassa asunnossaan asuvan, etenkin kun omassaan asuvalle riittää pienempi summa.
Kyllähän se pitkällä tähtäimellä olisi parempi vaikka valtio takaisi ja maksaisi kaikkien asuntolainat pois (ei siis tietenkään mistään luksusasunnoista, mutta ihan perustason asunnoista), ennemmin kuin maksaa jonkun vuokra-asumisen kehdosta hautaan. Summa olisi kuitenkin pienempi kui
Tämä. Mutta kyseessä onkin pahuuden politiikka, kokoomuksen harjoittama ihmisten kiusaaminen ja tavallisten ihmisten elämän tahallinen kurjistaminen. Eivät ne halua, että tavallinen ihminen vaurastuu. Ne haluavat, että on rikas eliitti (he) ja köyhä kurjalisto duunarit, joita he saavat potkia ja sortaa mielin määrin ja joka joutuu raatamaan heille orjina minimipalkalla tai ilmaistöissä. Keskiluokka halutaan tuhota ja viedä kl:n varallisuus kokkareiden taskuihin. Pakotetaan myymään asunnot pikkurahalla huonossa taloustilanteessa kokkareille ja siirtymään heille vuokranmaksajiksi.
On tässä se hyvä puoli, että omahyväiset, ylimieliset työttömien, köyhien ja vuokralla-asujien halveksujat putoavat sellaisiksi itse ja saavat tuta mitä se on!
Eli putkiremontti voi tulla jatkossa 20-30 vuoden välein, koska uudet putket on ohuempaa materiaalia.
Ja rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa.
"Toimeentulotukeen tulee työvelvoite."
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotukeen tulee työvelvoite."
Uusi linkki
Puolison kanssa asuva ei saa toimeentulotukea eli toimeentulotukitöihin joutuu sinkut ja yh-vanhemmat.
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1200 riittää ilman tukeakin. Ei sitä tukea rikkaille makseta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on erittäin hyvä päätös. Jos et ilman asumistukea pysty asumaan omassa asunnossa niin myyntiin vaan.
Entäs kun asunto ei menekään kaupaksi tai menee alihinnalla ja siitä jää vielä velkaa? Kaikki kun ei asu stadin keskustassa arvoasunnossa.
"Potkulaki on käsittelyssä."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on erittäin hyvä päätös. Jos et ilman asumistukea pysty asumaan omassa asunnossa niin myyntiin vaan.
Entäs kun asunto ei menekään kaupaksi tai menee alihinnalla ja siitä jää vielä velkaa? Kaikki kun ei asu stadin keskustassa arvoasunnossa.
Sitten joutuu maksamaan vuokraa ja velkaa ja ruokarahaa jää vähemmän.
Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa.
Köyhät ajat tulossa.
Ostan joululahjat, mutta itselle en yhtään mitään.
En osta itselle mitään nyt enkä varmaan 30 vuoteen.
16000 ihmistä. Tossa on linkki.