Argentiinan oikeistolainen presidentti kävi vaalikampanjaa esittäen suurta Kiinan vastustajaa, nyt on muuttunut Kiinan suurimmaksi ystäväksi
Javier Milei muutti 180 astetta suuntaan Kiinan suhteen.
Hän huomasi yksinkertaisesti ettei Argentiina selviä taloudellisesta konkurssistaan ilman Kiinan apua.
Kiina tulikin apuun ja antoi heti jonkun 5 miljardin dollarin tukirahan Argentiinalle että maa pääsee pahimman yli. Argentiina on pelkästään IMF:lle velkaa kymmeniä miljardeja dollareita.
Vaalikampanjassaan hän haukkui Kiinaa ihan älyttömästi ja esitti olevansa vain lännen ystävä. Aika huvittava muutos.
Kiinahan ylipäätänsä panostaa valtavasti Etelä-Amerikkaan ja Keski-Amerikkaan.
Peruun valmistui äsken yksi maailman suurimmista satamista.
Lisäksi suunnittelevat Etelä-Amerikkaan mittavia rautatieyhteyksiä ja myös kilpailijaa Panaman kanasvalla (isompaa kanavaa) Nicaraguan läpi.
Argentiina on ollut varmaan USA:n uskollisimpia liittolaisia ainakin Javier Milein aikana Etelä-Amerikassa mutta taloudelliset reaaliteetit vain ovat pakottaneet maan kääntämään täysin kurssiaan.
Myös Perussa on vallassa periaatteessa USA-myönteinen hallinto mutta myös siellä taloudelliset reaaliteetit muuttaneet kuvion ihan täysin.
USA on ollut tosi vihainen siitä kiinalaisten jättisatamasta Limassa mutta perulaiset vain ovat laskeneet että sen on taloudellisesti heille niin älyttömän kannattavaa, ettei jaksa kuunnelle amerikkalaisten valituksia aiheesta.
Argentiinan ulkoministeri on myös käynyt Pekingissä ja Perusta kävi itse presidentti tapaamassa Xi.tä Pekingissä.
Raha vain puhuu. Turha siinä on lässyttää jostain länsimielisyydestä.
Kommentit (9)
Ei se ihan niin "oikeistolainen" ole kuin mitä vasurimedia koettaa maalailla. Ja toisekseen, Mileihän on kääntänyt maansa talouden upeasti nousuun - ja ihan sattumoisin Suomen valtamedia on ollut tästä asiasta ihan hissukseen... miehen demonisointiin kyllä käytetään vaikka pieninkin mahdollisuus tässä mielipuolisessa vasemmalle vinoutuneessa valtavirta-uutisoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan niin "oikeistolainen" ole kuin mitä vasurimedia koettaa maalailla. Ja toisekseen, Mileihän on kääntänyt maansa talouden upeasti nousuun - ja ihan sattumoisin Suomen valtamedia on ollut tästä asiasta ihan hissukseen... miehen demonisointiin kyllä käytetään vaikka pieninkin mahdollisuus tässä mielipuolisessa vasemmalle vinoutuneessa valtavirta-uutisoinnissa.
Juu kyllä se ottaa päähän kun oikeistolaista sanotaan oikeistolaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä se ottaa päähän kun oikeistolaista sanotaan oikeistolaiseksi.
Vähemmän totalitaristinenhan se on kuin te woke-silakat.
Silloin keskustelu ei onnistu jos toisella on ihan oma keskustelu joka ei liity aiheeseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten hän muka ei ole oikeistolainen? Hänhän on ihan libertaari ja minimivaltion kannattaja. Vaikka itse olen hyvinvointivaltion kannalla, niin en minä ainakaan pidä "oikeistolaisuutta" ja tuollaista libertarismia mitenkään haukkumanimenä. Minun mielestäni se on aivan johdonmukainen ja järkevä ideologia. En vain ole ihan samaa mieltä sen lähtökohdista, mutta ymmärrän täysin, miksi monet ajattelevat sillä tavalla. Minusta Milein harjoittama libertarismi on paljon fiksumpi politiikka kuin esimerkiksi eurooppalaisten ja pohjois-amerikkalaisten oikeistopuolueiden harjoittama politiikka, jossa muka säästetään valtion menoista ja samalla kuitenkin pumpataan järjettömät määrät rahaa yritys- ja tuotantotukiin. Se on vain korruptiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten hän muka ei ole oikeistolainen? Hänhän on ihan libertaari ja minimivaltion kannattaja. Vaikka itse olen hyvinvointivaltion kannalla, niin en minä ainakaan pidä "oikeistolaisuutta" ja tuollaista libertarismia mitenkään haukkumanimenä. Minun mielestäni se on aivan johdonmukainen ja järkevä ideologia. En vain ole ihan samaa mieltä sen lähtökohdista, mutta ymmärrän täysin, miksi monet ajattelevat sillä tavalla. Minusta Milein harjoittama libertarismi on paljon fiksumpi politiikka kuin esimerkiksi eurooppala
Hyväksytään oivaksi vastaukseksi. Oikeistolaisuudesta on valitettavasti tullut kirosana vasemmiston kulttuurisodassa ja ihan valtavirtanarratiivissa jo vähän kaiken kansan keskuudessa.
Missä on Suomen Javier Milei? Taivaspaikkoja olisi jaossa.