Joulunvietto, vaihtoehtoina syyllisyyden tunne tai ärtymys ja takakireä tunnelma
Jos vietetään joulu puolison kanssa ihan vaan kahdestaan menemättä minnekään tunnen syyllisyyttä siitä etten käy äitini luona tai kutsu häntä meille. Jos äitini tulee meille tai mennään sinne kylään olen jatkuvasti ärtynyt ja kireä koska meillä on aika kummalliset välit, ei varsinaisesti riitaisat mutta sellaiset aika etäiset ja meille tulee helposti sanaharkkaa.
Valitse näistä nyt sitten😂
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos vaan käyttäytyisit aikuisen tavoin äitisi seurassa etkä ryhdy mihinkään sanaharkkaan?
Jokaisen pitää pystyä käyttäytymäänkin, vaikka joskus tekisi mieli sanoa vaikka sun mitä.
Miksi taannut lapseksi jälleen äitisi seurassa?
Niin - ei kai sanaharkkaa syntyisi, jos ap:n äiti ei siihen osallistuisi mitenkään? Tai ainakin itselleni tulee kuva, että molempien käytös vaikuttaa tuohon lopputulokseen eikä se, että ap menee varta vasten haastamaan riitaa jouluisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet vastuussa omista tunteistasi, ei äitisi. Kasva aikuiseksi.
Tietenkin olen. Enhän ole missään sanonut että äitini olisi niistä vastuussa?
Ei, mutta syytät äitiä tunteistasi. Ei hän ole syyllinen siihen, että olosi luonaan on kireä ja ärtynyt.
Missä kohtaa teen näin?
Aloituksessa. Sanot, että teillä on kireät välit. Te = vähintään 2 henkilöä, joten sinä syyllistät äitiäsi jo aloituksessa.
Todella väsynyttä tuo trollaamisesi.
eri
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne sinällään vaikka valittavana on joko joulu yksin (ei puolisoa, lapsia, omaa perhettä) tai sitten joulu omien vanhempien luona jossa ei todellakaan ole rennon mukava ja mutkaton tunnelma vaan kumpainenkin on etenkin just jouluna erityisen hermostunut, takakireä ja jotenkin "jengalla".
Ja meillä siis ei edes ole mitään massiivista joulunhärdelliä eikä edes kinkunpaistoa tai kuusta eikä vaihdeta lahjoja ei mitään, mutta silti nuo kumpikin hyppii suunnilleen pitkin seiniä eikä osaa olla edes sellaisia normaalin etäisiä ja outoja. Meillä ei siis jutella rennosti niitä näitä eikä olla sosiaalisia vaan jokainen tuusaa jossain omissa oloissaan omiaan ja enempi vaa+n ärisee jos joku kysyy tai sanoo jotain.
Eikä meillä ole koskaan osattu olla "omalla porukalla" luontevasti (ei siis edes minun ja veljeni lapsuudessa) vaan se yhdessäolo esim lomilla on kiristänyt ihan kaikkien pinnan. Ajatuskin siitä että vaikka pelattaisiin y
Ulkopuolisena tuli ajatus onko vanhempiesi avioliitto päätymässä eroon. Haluaisiko jompikumpi olla jouluna jossain muualla ja jonkun toisen kanssa? Ovatko he naimisissa vainpakosta kuten jonkin taloudellisen seikan takia?
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos vaan käyttäytyisit aikuisen tavoin äitisi seurassa etkä ryhdy mihinkään sanaharkkaan?
Jokaisen pitää pystyä käyttäytymäänkin, vaikka joskus tekisi mieli sanoa vaikka sun mitä.
Minulle kanssa tuli mieleen, että eivätkö ihmiset jaksa esittää roolia ja hillitä itseään yhtenä päivänä vuodessa? Varmaan työpaikallakin ollaan tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joiden käytös ja elämäntapa eivät miellytä. Silti jaksetaan olla kohteliaita ja viedä palaverit ja muut pakolliset kuviot läpi. Miksi se ei vapaa-aikana onnistu?
Joulu on syvältä. Itse teen niin, että alan elää 1.1.2025 ja unohdan koko jouluhässäkän.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen joulu
Hyvässä ja pahassa. Kai muistatte, että kesälomien jälkeen avioparit etsivät apua perheneuvonnasta tai pannaan avioero vireille. Yhdessäolo ja oleminen läheisten kanssa tuo ristiriidat ja mahdolliset ongelmat esiin.
Nyt on hyvä aika katkaista napanuora. Joko parannat välejäsi äitisi kanssa tai lopetat muodollisen kärvistelyn jouluna. Miksi ihmeessä alat kinaamaan hänen kanssaan? Vanhempien ja taaperoiden kanssa kannattaa valita taistelunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kanssa tuli mieleen, että eivätkö ihmiset jaksa esittää roolia ja hillitä itseään yhtenä päivänä vuodessa? Varmaan työpaikallakin ollaan tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joiden käytös ja elämäntapa eivät miellytä. Silti jaksetaan olla kohteliaita ja viedä palaverit ja muut pakolliset kuviot läpi. Miksi se ei vapaa-aikana onnistu?
Mä teen noin. Ei ole hääviä olla jouluna sylkyämpärinä
Tuttuja tuntemuksia ap kuvaat. Syyllisyys tulee teki niin tai näin. En tiedä, mistä kertoo.
Olen lähes jokaisena aikuisiän jouluna tuntenut itseni täysin ulkopuoliseksi viettäessäni joulua toisten nurkissa. Yöpynytkin pitkän matkan takia.
Nyt on viimeinenkin sukujoulun vaalija menehtynyt, joten saan viettää joulun kaksin puolisoni kanssa ilman syyllisyyttä. Joten kyllä se näköjään joskus onnistuu! Olen 60 v.
Päätin tänä jouluna valita syyllisyydentunteen. Ehkä sitä ei tulekaan. Ap
Aloituksessa. Sanot, että teillä on kireät välit. Te = vähintään 2 henkilöä, joten sinä syyllistät äitiäsi jo aloituksessa.