En saanut yhtään mitään kun jäin leskeksi
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä voinut jäädä entiseen kotiini. Mulla oli niin paha stalkkeri siellä. Tein hänestä kyllä ilmoituksia poliisille. Lisäksi palvelut olivat 20km päässä ja auto vanha ja rämä. Kulkeminen ja kaikki olisi ollut mahdotonta.
Mieleesi ei tullut muuttaa johonkin toiseen kaupunkiin, jossa julkinen liikenne toimii ja jossa on työpaikkoja?
En saa mistään töitä. Olen vaikka kuinka paljon hakenut elämäni aikoina eri kaupungeista töitä. En pysty sairauksien takia fyysistä työtä tekemään eikä kukaan huolikaan kun on mm tuki ja liikuntaelin sairaus.
Ihan varmasti olisit kolmekymppisenä saanut. Tekosyitä.
Enpä vaan saanut. Koko omaishoitajuudenkin ajan töitä hain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, Valiksen aamu alkaa valittamalla, mikä yllätys. Montakohan kertaa olet tästä leskeneläkkeestäkin jauhanut... TIETENKÄÄN et saanut mitään eläkettä, kolmekymppinen lapseton ihminen.
Ei sitä nykyään saa edes lapselliset.
Vain lapsi saa eläkettä (elatusmaksua) kuolleen vanhemman työeläkkeestä, kunnes täyttää 18v.
Kyllä saa.
240000 saa leskeneläkettä
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/leskenelake-muuttumassa-maaraaikai…
"Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias."
Niin, saa eläkettä todennäköisesti enää muutaman vuoden ja maksaa eläkkeestään puolet veroina takaisin valtiolle.
Ammattivalittajan lasi ei ikinä ole edes puoliksi tyhjä, se on aina rutikuiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä pitää hakea. Kyllä sitä saa nuoretkin lesket. Tosin nykyään vain kymmenen vuotta.
1974 syntynyt ja sitä vanhempi saa leskeneläkettä loppuelämän.
1975 syntyneillä ja nuoremmilla se on rajattu 10 vuoteen.
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon ja toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Ja siivota pitää itse. Eiks niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos leski sen sijaan on jo ehtinyt täyttää 50-vuotta mennessään uudelleen naimisiin, ei oikeus leskeneläkkeeseen häviä."
Eli 70-vuotias mummo saa koko loppuelämänsä leskeneläkettä, vaikka menee uudelleen naimisiin.
Kyllä. Juuri tämän takia olimmekin nykyisen puolisoni kanssa kihloissa ja avoliitossa 20 vuotta. Kun olin täyttänyt 50 vuotta, menimme naimisiin. Leskeneläke säilyi ja kun jäin eläkkeelle, ei leskeneläke muuttunut miksikään. Ei tullut ns. eläkesovitusta, koska työeläkkeeni ei ole niin suuri.
Onhan siinä tietysti tietty epäsuhta muihin yksinhuoltajiin nähden, siis eronneisiin. Minun vielä silloin pieni lapseni sai isästään lapseneläkkeen, ja isompi se oli kuin yleensä elatusmaksu. Tulimme ihan hyvin toimeen.
Epäedullisuus minua kohtaan taas oli sitten siinä, että olin todellakin se ainoa huoltaja. Ei ollut sitä isää, joka olisi hoitanut lasta sen joka toinen vkl, kuten eronneitten lapsilla oli. Minä jouduin tekemään kaikki päätökset ja muut ihan yksin. Tosin aika monet yksinhuoltajien puolisot kyllä laiminlöivät niitä velvollisuuksiaan eikä sitä mahdollisesti pientäkään elatusapua maksaneet, mutta se taas on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempia sukupolvia siis syrjitään. Tunnen paljon rikkaita naisleskiä jotka eivät ole edes olleet töissä. Ainakaan vakituisessa työssä.
Paljon? Minä en tunne yhtään. Kaikki tuntemani naiset ovat olleet jossain vaiheessa töissä. Hyvin moni heistä on ollut puolisonsa omaishoitajina vuosia, siis 8-kymppisinäkin, joten ei sitä leskeneläkettä ehdi saada muutamaa vuotta kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä pitää hakea. Kyllä sitä saa nuoretkin lesket. Tosin nykyään vain kymmenen vuotta.
1974 syntynyt ja sitä vanhempi saa leskeneläkettä loppuelämän.
1975 syntyneillä ja nuoremmilla se on rajattu 10 vuoteen.
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon ja toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Ja siivota pitää itse. Eiks niin?
Ja asunto-osakkeen omistavat joutuvat maksamaan muiden asuntojen kuluja. 😁😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule sitä leskeneläkettä ei saa, ellei sitä hae. Sulla on aikaisemminkin ollut sellainen harhaluulo, että kaikenlaista hyvää pitäisi tippua taivaasta ilman että panet tikkua ristiin. Esimerkiksi uudet hampaat, ajokortti ja auto.
Kyllä hain sitä alkueläkettä Kelalta ja sitten työeläkeyhtiöstä.
Ihan tiedoksi: Nykyisin leskeneläke on poistunut vuoden1963 jälkeen syntyneiltä. Se 1963 on viimeinen vuosikerta keille sitä maksetaan jos siis on kertynyttä työeläkettä olemassa puolison kuollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule sitä leskeneläkettä ei saa, ellei sitä hae. Sulla on aikaisemminkin ollut sellainen harhaluulo, että kaikenlaista hyvää pitäisi tippua taivaasta ilman että panet tikkua ristiin. Esimerkiksi uudet hampaat, ajokortti ja auto.
Kyllä hain sitä alkueläkettä Kelalta ja sitten työeläkeyhtiöstä.
Ihan tiedoksi: Nykyisin leskeneläke on poistunut vuoden1963 jälkeen syntyneiltä. Se 1963 on viimeinen vuosikerta keille sitä maksetaan jos siis on kertynyttä työeläkettä olemassa puolison kuollessa.
Ei ole. Ikäraja on vuonna 1975 syntyneissä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ollut avioliitossa? Vai olitko mennyt naimisiin liian vanhana tai puolisosi kuollut, kun olit liian nuori?
Haloo. Tässä puhutaan leskeksi jäämisestä. Ei leskeksi voi jäädä, jos ei ole naimisissa.
Ei ole puolet tuloista, vaan eläkkeestä. Puolet eläkkeestä saa vain, jos oma eläke tai eläkekarttuma on hyvin pieni.
Netistä voi tarkistaa tiedot.