Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuorten päätyminen ulosottoon on kasvanut lähes 200% kolmessa vuodessa.

Vierailija
01.12.2024 |

Näin kertoo YLE. 

Näiden ikuiseen velkavankeuteen ajautuneiden nuorten ainut mahdollisuus on uuden elämän aloittaminen toisessa maassa.

https://yle.fi/a/74-20125383

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainasta pitäisi varoittaa selvästi nuoria, se on nykyään yleinen syy joutua ulosottoon.

Opintolaina on turhake. Etenkin jos se opiskelu ei avaa ovia, ei johda työpaikkaan.

Vierailija
62/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollasopimuksilla 10 e/h töissä ei oikein elä normaalia elämää. Turha syyttää holtitonta nettishoppailua kun vika on aivan muualla.

Ja opintolainan maksu.

Minkä opintolainan? Jos köy tutkinnon, jonka palkka on 10e/h, ei kannata ottaa opintolainaan. Ja jos on opintolainaan ottanut, eikö niitä lyhennyksiä voi maksaa osinko- tai sijoitusasuntituotoilla pois? Vai mihin se laina on käytetty? Ryyppäämiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menot pitää sopeuttaa tuloihin.

Ja kun ei ole riittävästi tuloja, edessä lienee muutto korpikuusen alle ja petun järsiminen?

Mitenkä tuo onnistuu tässä vasemmisto yhteiskunnassa? Nehän tulee ja väkisin työntää katon pään päälle.

Vierailija
64/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He pääsevät velkajärjestelyyn. Tämä on nykyisin mahdollista kaikille.

Jep, kunhan on roikkunut aikansa löyhässä hirressä. Velkajärjestely ei merkitse automaattista velkojen anteeksiantoa.

No ei tietenkään mikä 0-sopimus kaikille lankea, tietenkin ohjelma laaditaan tulojen ja elämäntilanteen mukaan.

Edelleen velkajärjestelyä on laadittu näille ihmisille Jotka eivät selviä veloistaan.

Velkajärjestely lähinnä rajoittaa velkojien jättipottiperintää. Tunnetuin tapaus jättipottiperinnästä lienee Ylellä ollut dokkari, jossa maksamattomista vuoteen lyhennyseristä kertyi valtaisa summa perintöfirmojen periessä uudestaan ja uudestaan samaa pientä summaa, kunnes se karkasi käsistä. Oma osansa oli korkokuluilla ja oikeisk

Kerropa missä maassa ei korkoa makseta lainasta tai ettei niitä tarvitse maksaa takaisin? Ihan samat säännöt koskee joka maassa jokainen itse sen lainan ottaa ja allekirjoittaa ehdot ja korot.

Vierailija
65/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M23 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettomaastamuutto on jo nyt 25% ikäluokasta.

Tällaiseen väitteeseen olisi kiva saada joku lähde.

Vuonna 2023 maastamuuttoja oli 15322. Syntyneitä oli 43383.

Ai vertaat maastamuuuttajien määrää sinä vuonna SYNTYNEISIIN ja väität että IKÄLUOKASTA iso osa muuttaa. Eli nuo 15322 henkeä oli mielestäsi 0-vuotiaita. Näin siis jos lukusi ja väitteesi molemmat ovat yhtä aikaa tosia.

Nuorilla on hyvät työnsaantimahdollisuudet kun ylin ikäraja on 40+ ikärasismin ollessa voimissaan. Taitaa suurin osa lähtijöistä olla keski-ikäisiä jotka osaa vetää johtopäätökset eikä halua jäädä lusimaan 590 eurolla suomen avovankilaan.

Vierailija
66/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menot pitää sopeuttaa tuloihin.

Ja kun ei ole riittävästi tuloja, edessä lienee muutto korpikuusen alle ja petun järsiminen?

Jos nykyinen asunto on liian kallis, niin pitää etsiä halvempi paikka asua. Vai onko velkaisena ja luottotiedottomana kiva päätyä kadulle?

Jotkut vuokran antajat vaativat kolmen kuukauden takuita. Se voi ja varmaan on monelle nuorelle iso raha ja siihen muut muutto kustannukset päälle.

No kävikö mielessä, ottaa sellaisen asunnon jossa ei vaadita? Ottaa vaikka sellaisen, ettei ole lainkaan takuuvuokraa ja korvaa takuuvuokran takuuvuokrapalvelulla.

Itse en ole ottanut ikinä kuin max. kuukauden ja nykyisin olen luopunut koko takuuvuokran ottamisesta.

Vierailija
67/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla on nuoria joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin. Elävät roadman-tyyliä missä elanto hankitaan rikoksilla kuten huumekaupalla tai varastelemalla. Iso ulosottomäärä voi olla jopa ylpeyden aihe kaveripiirissä kun "tsököllä" on 100k€ ulosotossa ja on vasta 16v.

Vierailija
68/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on nuoria joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin. Elävät roadman-tyyliä missä elanto hankitaan rikoksilla kuten huumekaupalla tai varastelemalla. Iso ulosottomäärä voi olla jopa ylpeyden aihe kaveripiirissä kun "tsököllä" on 100k€ ulosotossa ja on vasta 16v.

Noh yrityshän noilla voi olla kova, mutta ei tos huumekaupalla se alin porras paljoa tienaa, muutamia satasia. Sama ryöstelyn suhteen

Vierailija
69/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä tahansa summa vie ulosottoon jos sitä ei maksa. Mulla menee opintolainojen lyhennyksiin 500€ kuukaudessa, lainaa on melkein 30k€ kuten korkeakoulutetulla yleensä on. Jos et työllisty valmistumisen jälkeen, niin työttömänä tuollaista ei maksa."

Mulla taas oli tilillä ja sijoituksissa saman verran rahaa ja velkaa nolla maisterivaiheen lopuilla. Mutta jokainen tekee tyylillään toki

Vau, saadaanko kumartaa sua? 😀

Vierailija
70/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollasopimuksilla 10 e/h töissä ei oikein elä normaalia elämää. Turha syyttää holtitonta nettishoppailua kun vika on aivan muualla.

Ja opintolainan maksu.

Minkä opintolainan? Jos köy tutkinnon, jonka palkka on 10e/h, ei kannata ottaa opintolainaan. Ja jos on opintolainaan ottanut, eikö niitä lyhennyksiä voi maksaa osinko- tai sijoitusasuntituotoilla pois? Vai mihin se laina on käytetty? Ryyppäämiseen?

Minä ainakin käytin ryyppämiseen ja huumeisiin, enkä kadu. Reissasin Euroopan klubeja läpi. Nyt vanhempana maksellaan pois, mutta mitäpä tässä iässä enää muuta tekee kuin töitä?

Vierailija
71/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikä tahansa summa vie ulosottoon jos sitä ei maksa. Mulla menee opintolainojen lyhennyksiin 500€ kuukaudessa, lainaa on melkein 30k€ kuten korkeakoulutetulla yleensä on. Jos et työllisty valmistumisen jälkeen, niin työttömänä tuollaista ei maksa."

Mulla taas oli tilillä ja sijoituksissa saman verran rahaa ja velkaa nolla maisterivaiheen lopuilla. Mutta jokainen tekee tyylillään toki

Ei mua kyllä kiinnosta mitä muut siitä ajattelee, mun rahaahan se on mun omiin tarkoituksiin, joka on nyt kasvanut tuosta jo ihan kivasti. Mutta toki saa jokainen kumartaa, jos se mieltä parantaa

Vierailija
72/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse varmaan kumartaa, mutta mussuttamisen sijaan kannattaa ottaa mallia.

- sivusta seuraaja

Vierailija
73/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten joutuminen ulosottoon on kyllä ongelma. Samat tyypit on ulosotossa vielä 50 vuotiaina, mutta tuolloin ei enää edes kiinnosta saada luottotietoja kuntoon, vaan ovat jo sopeutuneet tilanteeseen.

Toki se tarkoittaa, että yleensä tuloja hankitaan osin harmaan alueen keinoilla.

Vierailija
74/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja opintolainan maksu.

Minä ainakin käytin ryyppämiseen ja huumeisiin, enkä kadu. Reissasin Euroopan klubeja läpi. Nyt vanhempana maksellaan pois, mutta mitäpä tässä iässä enää muuta tekee kuin töitä?

Siis samaa tein itekkin, mut ensin hommasin kunnolla rahaa ja sijotuksii, jotta pystyin kustantaa omat reissut sijotustuotoilla. Avas myös kivasti naisten reisiä, kun kuuli, että massii löytyy

Vierailija
75/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua kyllä kiinnosta mitä muut siitä ajattelee, mun rahaahan se on mun omiin tarkoituksiin, joka on nyt kasvanut tuosta jo ihan kivasti. Mutta toki saa jokainen kumartaa, jos se mieltä parantaa

Minä käytin rahani hauskanpitoon, kun olin nuori. Mikään ei ole säälittävämpää kuin +40v joka etsii kadonnutta nuoruuttaan baareista.

Vierailija
76/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa tulisi opettaa taloudenpitoa ja rahankäyttöä eikä perspanoja ja kikkelikuvia.

Vierailija
77/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He pääsevät velkajärjestelyyn. Tämä on nykyisin mahdollista kaikille.

Ei pääse, pitää olla riittävän iso velka kymmeniä tuhansia.

Vierailija
78/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa tulisi opettaa taloudenpitoa ja rahankäyttöä eikä perspanoja ja kikkelikuvia.

Vanhemmathan ei voi opettaa yhtään mitään paskaläjilleen

Vierailija
79/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kulutusyhteiskunnan ja jetset elämän seuraus. Ihmiset hakee lyhyt aikaista "onnea" kuin hiiri juustoa loukusta. Orjuuttaa itsensä kuluttamalla ja velalla jonka alle murenee kun etsivät tätä tunne stimulaatiota. Materialismi ei pysty täyttämään hengellistä tyhjiötä eikä voi meditaatiot eikä mikään epäjumalan palvonta. Jeesus täyttää ja se ei maksa mitään, Jumalan valtakunnan eteen työskentelyssä hankkii paljon enemmän. Miljardööritkin on sen rinnalla slummi rääsyläisiä.

100% toimivuustakuu. Saatavilla rajoitetun ajan, kunnes pakanain ajat täyttyvät.

Vierailija
80/83 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmathan ei voi opettaa yhtään mitään paskaläjilleen

Toivottavasti eivät ainakaan perspanoa tai kikkelikuvia.