Mitä tapahtuu, jos lapsi ei suostu suorittamaan oppivelvollisuuttaan?
Näyttää siltä, että edes laitoksessa ei onnistu. Minulle on kerrottu, että että lapsi muuttuu ihan erilaiseksi, kun pitäisi edes avata kirjat. Lapsi ei suostu edes katsomaan ja kuulemma pitää käsiä korvillaan. Kouluun eivät edes ole yrittäneet viedä häntä, kun siellä ei muuta kuin olisi häiriöksi. Muuten kuulemma menee paremmin.
Mua huolettaa, että mitä tapahtuu, jos hän ei suostu opiskelemaan. Nainen puhelimessa rauhoitteli, että kyllä ne kaikki jossakin vaiheessa suostuvat. Mua vain pelottaa, että mun lapsi on niin itsepäinen, että hän kuvittelee, että tuolla tavalla kieltäytymällä hänen ei koskaan tarvitse opiskella.
Kommentit (127)
Tää jäbä tulee asumaan äipän ja isin kellarissa loppuelämänsä. Itse olet kasvattanut, nauti!
Vierailija kirjoitti:
Kun olin koulussa, omalla luokallani oli näitä tapauksia. Roikkuivat mukana ja häiriköivät muiden opiskelua kunnes täyttivät 18 v. Sitten asuivat vanhempien nurkissa tai vetelehtivät kaduilla (alkoholia, huumeita). Heitä oli kymmenisen ja vain yksi järkiintyi niin että suoritti 19-vuotiaana peruskoulun loppuun. Muut kuolivat joko oman käden kautta tai päihteisiin. Käytöksen syy oli liian sallivat vanhemmat.
En usko, että liian sallivat vanhemmat ovat ainoa syy siihen, että lopputulos ja itsari ja päihteet. Kyllä näissä on taustalla muutakin. Oppimisvaikeutta, matala ÄO, ADHD:tä, autismikirjoa, orastavaa skitsofreniaa. Esim. tuollaisia syitä. Niihin ei ihan kasvatuksella pysty vaikuttamaan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Meiltä tulee läpi lastensuojelun seulan vuosittain läpi jonkun verran nuoria, joilla ei peruskoulu tullut suoritettua. Monesti taidot on siellä alaikäisen tasolla, lukeminen on takkuamista, matikkaa ei osata, hyvä jos kelloa. Eihän näille mitään ruusuista tulevaisuutta ole tulossa. Syrjäytyneitä nuoria, jotka tulevat elämään koko ikänsä sosiaalituilla. Jos on poika, niin parisuhdetta ja lapsia ei tule saamaan. Yleensä siellä on neuropsykiatrista vikaa ja kotiolot sellaiset, että lapsi pilattiin jo viimeistään ala-asteikäisenä. t: lasun sossu
Nämä on niitä matalan ÄO:n lapsia. Jonkun verran sadaan haaviin jo neuvolassa ja näille sitten annetaan puhe- ja toimintaterapiaa. Mitä aiemmin tukitoimet saadaan käyntiin, sen parempi. Surullisimpia tapauksia on perheet, jotka kieltävät kaiken tuen lapselle. Näitä on yllättävän paljon. T: neuvolan Th
🇺🇦🇮🇱
Tuttavani pojalla on selkeästi jotakin autismin kirjolta. Siihen vanhemmat eivät koskaan hakeneet apua. Poika pelasi kaiket ajat, peruskoulu jäi kesken ja nyt hän asuu omassa kämpässä. Siellä hän nyt pelaa, tissuttelee kaljaa ja ilmeisestikään ei syö mitään, koska on todella laiha.
Lopetin opiskelun kiusaamisen takia 8 luokan alussa. Opiskelin itse sitten, asuin lastenkodissa silloin. Aloin saamaan kiitettäviä numeroita niin minua alettiin kiusaamaan. Vedin yhtä kiusaajaa kunnolla turpaan ja sitten en enää mennyt kouluun. Menin amikseen kuitenkin myöhemmin puupuolelle ja minusta tuli konepuuseppä. Sit menin armeijaan, siellä oli yks kiusaaja ja hermostuin sille joten löin siitä turpaan. Sanoin sille linnakkeen päällikölle että minua on kiusattu tarpeeksi koulussa joten vedän samantien turpaan sitten täälläkin. Sain kuukauden poistumiskieltoa sitten rankaistukseski ja minutt vietiiin pansioon viikoksi myös.
Lapsi pilaa elämänsä ja yhteiskunta maksaa lapsen elättämisen
Itselläni on bipolaarihäiriö, mutta olin kympin oppilas ja kirjoitin YO:ksi Laudatur-yleisarvosanalla ja aikoinaan suoritin toisen tutkinnon maan parhaana.
Muistelen useilla tieteenharjoittajilla ja taiteilijoilla olleen sama vaiva.
Kouluhaluttomuus on tyhmyyttä. Tyhmät eivät sairastu, he vain ovat tyhmiä loppuikänsä. Ap:n lapsella on jokin muu, esim adhd tai daddy issue. Tyhmien miesten ei pidä päästä siittämään tyhmiä lapsia.