Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini on alkanut dissamaan mua ja pitää isäänsä parempana

Vierailija
30.11.2024 |

Erottiin reilu 5 vuotta sitten ja poika ollut aina ns. isänsä poika. Heillä on läheiset välit ja on sovittu 50/50 huoltajuus.

Meillä on ihan OK välit exän kanssa eikä hänkään hyväksy, että poika puhuu mulle välillä töykeästi.

Nyt poika on esim sanonut mulle tyyliin "Olisit sinäkin aikanaan käynyt kunnon kouluja, kuten isä, niin tietäisit asioista". Eikä tämä liity oikeasti mihinkään fakta-juttuun, vaan ihan normi erimielisyyksiin teinin kanssa. Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Exälle oon kertonut myös ja uskon, että hän on "ojentanut" poikaa, mutta samanlaisia ylilyöntejä tulee aina välillä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen oman turvallisuudentunteen ja minäkuvan kannalta on olennaista, ettei hän saa kohdella sinua huonosti vaikka jotkut impulssit siihen ohjaisivatkin. Provosoitua ei kannata, vaan ihan vain viileä jämäkkä ilmoitus että se on muuten niin, että tuohon sävyyn ei toiselle puhuta. Meillä saa olla eri mieltä ja suuttuakin saa, mutta halveksuva puhe ei käy. Lapselle voi kertoa että mieluiten hoidat nämä asiat puhumalla niin kuin fiksujen ihmisten kesken, mutta jos ei sanominen riitä vaan tapa yleistyy, niin sitten vaihdetaan johonkin kieleen jota nuori ymmärtää eli tarvittaessa aletaan vähentää etuja.

Ei kannata alkaa vaatimaan sitä lasta puhumaan vastoin omia tunteitansa. Sehän on myös manipulaatiota.

Sitähän kasvattaminen on, manipulointia. Tietoinen, aktiivinen yritys vaikuttaa toisen ihmisen ajatteluun, käytökseen, arvomaailmaan, mielellään sillein että ihmisestä kasvaisi suurin piirtein toimintakykyinen, yhteiskuntakelpoinen ja hyvinvoiva tyyppi. Se on vähän niinku vanhempien duuni. 

Vierailija
22/25 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy mitä hän tietää sinun tilanteestasi saadessasi valita kouluja. Ei sinun nuoruudessa ollut sama kuin nyt esim tasa arvo ja perheiden kannustus kouluun. Kysy mikä häiritsee valitsemallasi tiellä. Kysy olisiko poika edes olemassa jos olisit lähtenyt muuhun kouluun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ns kouluttamatonkin voi olla fiksu ja tietoinen. Kerrohan että ei elämää opita pelkällä koulunpenkillä, onhan niitä yritysjohtajia joilla koulu 4

Vierailija
24/25 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minkä ikäinen? Omalle hyvin käyttätyvälle teinille tuli ihme vaihe tuossa seika-kasiluokan kieppeillä. En olisi ikinä uskonut, että ihana lapsi alkaa käyttäytyä niin mulkkumaisesti äitiään kohtaan yhtäkkiä ja ilman syytä. Käytös oli nenäkästä, epäkunnioittavaa ja kaikkitietävää, olin ihan ymmälläni, usein pahoilla mielin ja kerran itkinkin. En hyväksynyt tietenkään moista käytöstä, vaan annoin kuulua ja näytin kyllä kaapin paikan. Tuon vaiheen jälkeen hän on onneksi palannut takaisin omaksi aikaisemmaksi itsekseen. Olen ajatellut, että ehkä se oli jonkinlainen murros- tai teini-ikään kuuluva juttu tai itsenäistymisen ensivaihe, yritys kaapata valta kotona eli kapinaa tms. 

Eli tuo ei välttämättä liity sinänsä lainkaan niihin huoltajuusasioihin, koulutukseesi tms., vaan on teinin kapinaa.

Vierailija
25/25 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on voitu puhua tämmöistä. Että koulutus korreloi sivistystä tms

Tai kaverit puhelleet kun äiti on tohtori ja isi lääkäri yms