Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako ketään muuta terveystietojen päätyminen työpaikalle?

Vierailija
30.11.2024 |

Esim. lääkärintodistuksissa. Siis joo, tiedän että niitä ei saa levitellä. Mutta silti jotenkin ikävä olo, että terveystietoja päätyy työpaikalle. Tämä asia pyörii ja pyörii mielessä.

Osittain ehkä vaikuttaa sekin, että eräs hoitotaho petti kerran todella pahasti luottamukseni, mistä seurasi traumaattisia asioita jo ennestään traumaattisessa tilanteessa. Jouduin keskustelemaan luottamuksellisista traumaattisista terveysasioistani täysin ventovieraiden kanssa tahtomattani. Kesti ehkä 1.5 vuotta että pääsin sen yli. Nyt huomaan miettiväni jatkuvasti, voiko töihin päätyä jotain lausuntoja, ja pitääkö minun taas avata intiimejä asioitani ventovieraille ihmisille. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne päädy työyhteisöön. Se on selvä.

Kyllä päätyy. Vaihdoin työpaikkaa ja nyt on laaja työterveyshuolto. Ensimmäisessä kehityskeskustelussa esimies otti puheeksi unettomuuteni, josta en ole hänen kanssaan koskaan keskustellut.

Olitko vienyt hänelle lääkärintodustuksia, joissa luki unettomuudesta?

En. Nolla poissaoloa.

No olitko puhunut jonkun kollegan kanssa, joka ehkä vahingossa kertonut eteenpäin? Tai huomasiko unettomuutta kenties sinusta päällepäin? Uniongelmat ovat aika yleisiä.

En ja uniongelmia on ollut niin kauan kuin olen elänyt. Minulle ihan normaalia. Työelämää takana 25 vuotta eikä ennen ole tästä mitään mainittu.

Vierailija
22/35 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työpaikalla ole pakko keskustella kenenkään kanssa omista terveyteen liittyvistä asioista. Jos työolot vaikuttavat työntekijän jaksamiseen ja terveyteen, se on eri asia, mutta pomo ei voi tulla kyselemään terveysasioista noin vain.

Saikkutodistukset on kuitenkin toimitettava, jos meinaa niiltä päiviltä palkkaakin saada.

Tottakai esimiehelle pitää tehdä sairaspoissaoloilmoitus ja toimittaa saikkulappu, mutta esimiehellä ei todellakaan ole oikeutta kertoa sairauspoissaolon syistä muille työyhteisössä. Omalla työpaikallani ei edes puhuta sairaspoissaoloista, esimies ilmoittaa työpäivän alkaessa ainoastaan, että meillä on tänään x määrä poissaoloja.

Jos tarkkoja ollaan, ei sille esimiehelle oo pakko antaa sitä versiota missä dg. lukee sairauslomasta,  vaan lääkäri voi kirjata siihen vaan valansa alaisen todistuksen sairausloman tarpeesta. Joskus noi todistukset voi postittaa sille esimiehen esimiehelle tai suoraan jonnekin palkanlaskentaan, eikä esimies niitä pääse tirkistelemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei esimies saa sanoa muille, miksi joku on poissa. Vaitiolovelvollisuus. 

Vierailija
24/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on typerää että lääkärinlausunto diagnooseineen pitää antaa esihenkilölle. Riittäisi että on lääkärinlausunto työkyvyttömyysajasta ja lausunto diagnoosin kanssa menisi erilliselle terveystietojen käyttöön erikoistuneille henkilöille kun mietitään onko diagnoosi palkalliseen sairauslomaan oikeuttava. Erikseen voi sitten ehenkilön kanssa keskustella jos työkyvyttömyys johtuu työstä. En luota lähiesihenkilöön siinä etteikö terveystiedot mene niille kuulumattomien tietoon.

Vierailija
25/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ärsyttää mutta ei ahdistaa. 

Vierailija
26/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallani ainakin sairaana poissaolevaksi ilmoittaudutaan esimiehelle. Muutamien päivien poissaoloista ei meillä edes lääkärintodistusta vaadita, mutta esimiehen kanssa keskustelua ei voi välttää. Esimiehellä on kuitenkin vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
27/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä pomot saa tietää mitään sairausjuttuja ellei sitten itse kerrota. Kaikki menee työterveyteen, ja jos he jotain vuotavat, niin sitten on vakava paikka kyseessä heidän kannaltaan 

Vierailija
28/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani ainakin sairaana poissaolevaksi ilmoittaudutaan esimiehelle. Muutamien päivien poissaoloista ei meillä edes lääkärintodistusta vaadita, mutta esimiehen kanssa keskustelua ei voi välttää. Esimiehellä on kuitenkin vaitiolovelvollisuus.

Kyllä meilläkin pitää pomolle ilmoittaa poissaolo, jotta hän tietää miten työt uudelleen organisoidaan. Poissaolon syytä ei tarvitse kuitenkaan kertoa hänelle. 

Vierailija
29/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on typerää että lääkärinlausunto diagnooseineen pitää antaa esihenkilölle. Riittäisi että on lääkärinlausunto työkyvyttömyysajasta ja lausunto diagnoosin kanssa menisi erilliselle terveystietojen käyttöön erikoistuneille henkilöille kun mietitään onko diagnoosi palkalliseen sairauslomaan oikeuttava. Erikseen voi sitten ehenkilön kanssa keskustella jos työkyvyttömyys johtuu työstä. En luota lähiesihenkilöön siinä etteikö terveystiedot mene niille kuulumattomien tietoon.

Onneksi meillä ei anneta esihenkilölle mitään lääkärinlausuntoja vaan kaikki menee suoraan työterveyteen. Ehkä yksityisessä firmassa on sitten eri käytännöt. 

Vierailija
30/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oliskin vain omat tiedot, mutta kun joskus päätyy väärille ihmisille terveystiedot myös perheenjäsenistä. Kerran vedin pomolle hirveät kilarit kun oli mennyt pölöttämään asiakkaalle miksi en voinut ottaa kyseistä asiakasta ja syy oli se, että perheenjäseneni joutui äkillisesti sairaalahoitoon ja minua tarvittiin siellä läsnä. Oli vielä kertonut oikein syyn sairaalareissuun. Ei hänen olisi tarvinnut asiakkaalle kertoa muuta, kuin että minulle on tullut este tai vaikka henkilökohtainen este.

En luota enää mihinkään ja sekös potuttaa kun kaikki tiedot on nykyään erinäisissä sähköisissä tietokannoissa eikä voi yhtään tietää mitä vuotaa mistä ja kenelle.

Vierailija
31/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oliskin vain omat tiedot, mutta kun joskus päätyy väärille ihmisille terveystiedot myös perheenjäsenistä. Kerran vedin pomolle hirveät kilarit kun oli mennyt pölöttämään asiakkaalle miksi en voinut ottaa kyseistä asiakasta ja syy oli se, että perheenjäseneni joutui äkillisesti sairaalahoitoon ja minua tarvittiin siellä läsnä. Oli vielä kertonut oikein syyn sairaalareissuun. Ei hänen olisi tarvinnut asiakkaalle kertoa muuta, kuin että minulle on tullut este tai vaikka henkilökohtainen este.

En luota enää mihinkään ja sekös potuttaa kun kaikki tiedot on nykyään erinäisissä sähköisissä tietokannoissa eikä voi yhtään tietää mitä vuotaa mistä ja kenelle.

Minä olisin ollut vaan tyytyväinen, että se todellinen syy kerrottiin, niin asiakaskin ymmärtää paremmin. 

Vierailija
32/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon myös että työterveys kertoo potilaan asiat firmalle, jos firma niin pyytää.

Sähköiset rekisterit on suuri riski ylipäätänsä.

Vierailija
33/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä tästä...

Olet kärsinyt unettomuudesta ja jonkinlaisesta masennuksesta. Lääkitys molempiin on yhä.

Käyn joka pv töissä. En saikuta.

Kertoisitko asiasta uuden firman työterveydelle vai et? Koeaika on mennyt just ohi.

Vierailija
34/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä tästä...

Olet kärsinyt unettomuudesta ja jonkinlaisesta masennuksesta. Lääkitys molempiin on yhä.

Käyn joka pv töissä. En saikuta.

Kertoisitko asiasta uuden firman työterveydelle vai et? Koeaika on mennyt just ohi.

Miksi tuosta pitäisi kertoa ellei halua apua työverveydeltä? Minä kerroin, koska halusin päästä hoitoihin työrverveyden kautta ja se onneksi hoitui hyvin. 

Vierailija
35/35 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meilläkin pitää pomolle ilmoittaa poissaolo, jotta hän tietää miten työt uudelleen organisoidaan. Poissaolon syytä ei tarvitse kuitenkaan kertoa hänelle. 

Itsestäni tuntuisi kyllä kohtalaisen kummalliselta ilmoittaa esimiehelleni vain, että olen tänään pois - kertomatta mitään syytä. Meillä nyt ei vaadita lääkärintodistusta muutamien päivien poissaoloista ja asia on tietysti vähän erilainen silloin, jos siitä yhdestäkin päivästä täytyy joka tapauksessa toimittaa salkku lappu. Lisäksi esimiehiä on monenlaisia, itse pystyn onnekseni luottamaan nykyiseen esimieheeni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi